کد خبر: ۱۸۰۱۰۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۶ آبان ۱۳۹۲
رئیس‌جمهور یمن در پی تداوم درگیری سلفی‌ها و حوثی‌ها در روستای «دماج»، بدون توبیخ سلفی‌ها و تکفیری‌ها، جنبش الحوثی را به جنگ تمام عیار جدیدی تهدید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری  «مارب پرس»، یک منبع آگاه از وجود اطلاعاتی درباره جنگ در روستای «دماج» و مسائل پشت پرده تماس‌های «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور انتصابی یمن با مقامات مسئول این کشور خبر داد.

وی تاکید کرد که هادی تهدید کرده است که اگر حوثی‌ها در دماج آ‌تش‌بس نکند، جنگ تمام عیار و ویرانگری را علیه استان «صعده» آغاز می‌کند.

این منبع تصریح کرد: هادی در تماس تلفنی با «فارس مناع» استاندار صعده گفته است باید بدانید که «ابین» برای من از «صعدة» گرانبهاتر نخواهد بود.

وی با این جمله به طور ضمنی به جنگ نیروهای ارتش یمن با القاعده که بر ابین سیطره یافته بودند، اشاره کرد که در اوایل ریاست جمهوری هادی آغاز شد و درنهایت به کنترل این شهر از سوی ارتش منتهی شد.

حوثی‌ها تاکنون 6 جنگ را در دوران ریاست‌جمهوری «علی عبدالله صالح» دیکتاتور مخلوع یمن تجربه کرده است.

این منبع ادعا کرد: این تهدید هادی تنها چند ساعت پس از مخالفت حوثی‌ها با درخواست کمیته صلیب‌سرخ برای ورود به روستای دماج و امدادرسانی به زخمی‌ها صورت گرفت. چند ساعت پس از تماس هادی با مناع به این کمیته اجازه داده شد تا زخمی‌ها را از منطقه درگیری خارج کند.

«جمال بن عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، دیروز دوشنبه از توافق آتش‌بس میان حوثی‌ها و سلفی‌ها پس از چندین روز درگیری مستمر خبر داد و سازمان صلیب سرخ نیز اعلام کرد که 23 زخمی را که حال اغلب آنها وخیم است از میدان درگیری بیرون آورده است.

«علی البخیتی» سخنگوی حوثی‌ها در کنفرانس گفت‌وگوی ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که تنها چند ساعت پس از آتش‌بس این توافق شکسته شد. دلیل آن نیز شیخ «یحیی الحجوری» (اداره کننده مجمع آموزشی سلفی‌ها در دماج) بود که نتوانست کنترل افراد مسلح بیگانه مستقر در اطراف دماج را در دست بگیرد.

مرکز آموزشی سلفی در حواشی شهر «صعدة» که اغلب ساکنان آن حوثی هستند، قرار دارد و این شهر در بطن درگیری‌های چندین ساله میان حوثی‌ها و سلفی‌ها است.

بخیتی تایید کرد این درگیری‌ها میان «انصار الله» (اسم رسمی حوثی ها) و صدها جنگجوی بیگانه در دماج صورت می‌گیرد. درگیری حقیقی با سلفی‌ها نیست بلکه حوثی‌ها با «آل احمر» که از سلفی‌ها و نیروهای رژیم سابق استفاده می‌کنند، درگیر هستند.

حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که صدها مسلح بیگانه تکفیری در مرکز دماج حضور دارند.

آل احمر ریاست قبایل «حاشد» را برعهده دارند و «حمید الاحمر» از مهمترین سران تجمع یمنی برای اصلاح است که به طور همزمان در شاخه سلفی و جریان اخوان‌المسلمین فعالیت می‌کند.

اما «سرور الوادعی» سخنگوی سلفی‌ها می‌گوید که این آتش‌بس تنها دو ساعت دوام آورد و به دلیل سختگیری‌های حوثی‌ها شکسته شد.

گفته می‌شود که در میان کشته‌های این درگیری، چند مسلح فرانسوی، کانادایی، روسی و آسیایی به چشم می‌خورند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها