کد خبر: ۱۸۰۲۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۱۷ آبان ۱۳۹۲
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حضور ناظران بین‌المللی در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان را اتفاقی مهم دانست.
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سفارت آمریکا در اطلاعیه‌ای به نقل از «جن پساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور آورده است: ایالات متحده از حضور ناظران سازمان‌های بین‌المللی و نظارت آنان بر این انتخابات خرسند است.

به گفته این منبع، وزارت امور خارجه آمریکا با این وجود از اظهارات هیئت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا که در آن بر نقض برخی اصول در انتخابات روز چهارشنبه گذشته تاجیکستان تاکید شده‌ است، پشتیبانی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد، در حالی که انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان آرام برگزار شد، اما وجود برخی مشکلات در مرحله ثبت نام اولیه باعث برخی محدودیت‌ها در شکل گیری فضای رقابتی شد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین، حضور یک نفر به جای اعضای خانواده یا به نمایندگی از گروهی در پای صندوق رای را یکی از موارد جدی نقصان در این انتخابات دانست.

سخنگوی این نهاد سیاسی آمریکا ضمن توضیح این موارد تصریح کرده که این کمبود و نواقص در انتخابات‌ گذشته نیز از سوی ناظران مطرح و در گزارش پایانی گروه ناظران بین‌المللی از دولت تاجیکستان دعوت شده بود که برای بهبود وضعیت تلاش کنند.

به گفته وی در بیانیه وزارت آمور خارجه آمریکا که در رابطه به نتایج انتخابات منتشر شده است، بار دیگر از مقامات تاجیکستان دعوت شد تا نسبت به رفع نواقص موجود اقدامی عملی کنند.

وی اظهار داشت: وزارت امور خارجه آمریکا از دولت تاجیکستان خواسته است که برای آینده برخی قوانین خود را مطابق با توصیه‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا و دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر اصلاح کند.

بنا به گفته وی از دولت تاجیکستان همچنین تقاضا شده‌ است: ضمن اصلاح قوانین، زمینه دسترسی و امکان مشارکت فعال رسانه‌ها در پروسه انتخابات را فراهم آورد.

کارشناسان لحن و شیوه بیان اظهارات مقامات رسمی آمریکا را این بار در قیاس به واکنش‌های این کشور به انتخابات و رویدادهای سیاسی پیشین تاجیکستان، نرم عنوان می‌کنند.

به گفته این کارشناسان، دولت تاجیکستان این بار با تقویت مقررات رایج انتخاباتی و حرکت در راستای برخی خواسته‌های نهادهای بین‌المللی توانست انتقادات کمتری با متوجه خود سازد.

روز گذشته امامعلی رحمان رئیس جمهور فعلی تاجیکستان موفق شد با کسب 83 درصد آرا، برای مدت 7 سال دیگر سکان دار هدایت این کشور آسیای مرکزی شود. وی از سال 1994 رئیس جمهور تاجیکستان است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها