کد خبر: ۱۸۰۳۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۱۸ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری (روز پنجم محرم):
استاد حوزه علمیه قم با تاکید براینکه معیت ائمه(ع) با مومن نیز از جنس جسمانی نیست، عنوان کرد: اگر روح ائمه(ع) در روح ما نبود حیات نداشتیم و معیت ائمه (ع) نیز از جنس قیومیت است. شعاعی از روح معصومین در روح مومن است چرا که نور خداست و این نور نافذ است. نور الهی با حجاب ائمه (ع) در مومن تابانیده شده است، ائمه در اصل خلقت ما حضور دارند و روح ما از باقی مانده جسم آن معصومین است.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش پنجمین روز سخنرانی استاد میرباقری در حسینیه شجاع فر در ادامه می آید.

آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری در این جلسه به بیان فرازهایی از زیارت جامعه کبیره در خصوص رابطه بین امام و مومن، اظهار داشت: ائمه (ع) وقتی به این دنیا نازل شدند با اینکه از جنس ما نبودند خصوصیات بشری پیدا کردند و مثل ما زندگی می کردند.



استاد حوزه علمیه قم با بیان حضور و وجود امامان معصوم (ع) در کنارمومنان افزود: ائمه (ع) در میان ما هستند و در حیات و ممات همواره همراه ما هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه تصریح کرد: امامان معصوم (ع) بر ما قیومیت دارند اگر نفس و روح در جسم ما وجود دارد قوام آن جسم، روح و نفس است که اگر روح از بدن مادی انسان جدا شود آن جسم متلاشی می شود.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید براینکه اگر کسی موحد باشد جای نگرانی و اضطراب نیست چرا که موحد به وجود و حضور خدا ایمان دارد، خاطر نشان کرد: در طول زندگی بسیاری افراد و اسباب و وسایل با ما همراه هستند که در هنگام ما همه آن ها از ما جدا می شوند جز خدا. اگر خدا را داشته باشیم همه چیز داریم و بدون او ما هیچ نداریم.

آیت الله میرباقری گفت: همراهی خدا با ما معیت است که این معیت جسمانی نیست و هستی ما در گرو معیت با خداست، بود و نبود و معیت دیگران با ما بی فایده است چرا که همه آن ها فانی هستند و در لحظه مرگ از ما جدا می شوند.

وی تاکید کرد: تمام چیزهایی که در طول زندگی همواره همراه ما هستند همه به خاطر خداست اگر آب رفع عطش می کند بخاطر خداست وگرنه آب مسیر خود را می رود و کاری به ما ندارد. استاد حوزه علمیه قم معیت خدا را با انسان معیتی فرح بخش و نشاط آور بیان کرد و افزود: این معیت به معنای تقارن جسمانی نیست.

استاد میرباقری با تاکید براینکه معیت ائمه(ع) با مومن نیز از جنس جسمانی نیست، عنوان کرد: اگر روح ائمه(ع) در روح ما نبود حیات نداشتیم و معیت ائمه (ع) نیز از جنس قیومیت است. شعاعی از روح معصومین در روح مومن است چرا که نور خداست و این نور نافذ است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: نور الهی با حجاب ائمه (ع) در مومن تابانیده شده است، ائمه در اصل خلقت ما حضور دارند و روح ما از باقی مانده جسم آن معصومین است.

وی با بیان اینکه روح ائمه (ع) بالاتر از علیین یعنی بالاترین مام در بهشت بیان کرد و افزود: روح مومن از جنس جسم امامان معصوم است و این قرابت است که ما را متمایل به آن وجودهای نورانی می کند.

آیت الله میرباقری قرابت بین ائمه (ع) و مومنین را واقعی عنوان کرد و ادامه داد: این قرابت قراردادی نیست مومن نوری از خدا و رشته از رحمت خداست که قطع این رشته حرام است. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: اگر خدا برای پیوند بین مومنین امر کرده است ریشه آن رحمت خاص خداست که این رشته رحمت در بین مومنان قوی تر است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان روایاتی که مومن را از نور و رحمت الهی خلق شده اند، تصریح کرد: رابطه بین مومنان رابطه برادری است، این پیوندها ایمانی است و مختص مرد و زن نیست.

وی تاکید کرد: روح مومن از شعاع جسم ائمه (ع) است و دلیل اینکه شیعه، شیعه نام گرفته است چون از شعاع نور اهل بیت(ع) است. روح امام، قوام  و حیات روح مومن است.

میرباقری با بیان اینکه همان طور که روح مومن شعاع روح امام است، بیان کرد: جسم و قبر مومن هم شعاع جسم و قبر ائمه(ع) است و همه قوام جسم، قبر، روح و نفس مومن به امام است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی خاطر نشان کرد: هر کجا مومنین هستند ائمه (ع) هم هستند چون شعاعی از امام اند و به همین دلیل شیعه نام گرفتند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در بیان حب مومن به امام معصوم (ع) گفت: معیت امام با انسان حب می آورد و آن ها که حجاب از جلوی چشمشان برداشته می شود به محبت امام می رسند و مقام حب پیدا می کنند.

وی در ادامه افزود: ما از نور آفریده شدیم و در فضای رحمت الهی قرار گرفتیم همچون دانه ای که در دل خاک رشد کی کند در فضای رحمت خدا رشد کردیم. آیت الله میرباقری در پایان تصریح کرد: خدا از نور خود در مومن دمیده است تو روح مومن از شعاع نور الهی است و این از همان جنس جسم ائمه (ع) است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها