کد خبر: ۱۸۱۱۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۲۰ آبان ۱۳۹۲
سال 2013 تاریک‌ترین و خونبارترین سال در عراق نام‌گذاری شد به طوری که بیش از ۷ هزار شهروند عراقی در این سال قربانی ترور شده‌اند.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، 2013 خونین‌ترین سال عراق، اعتراف «زیباری» به مناسب نبودن شیوه اعدام صدام، دیدار وزیر خارجه ترکیه با عمار حکیم، درخواست از حکیم برای میانجیگری میان مالکی و مقتدا صدر، تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در کردستان عراق، وساطت آمریکا برای بهبود روابط بغداد و ریاض از جدیدترین تحولات عراق است.

2013 خونین‌ترین سال عراق

خبرگزاری «کردپرس» نوشت: بعد از خروج آمریکا از عراق در دسامبر 2011، عراق به جای بازسازی و جبران ویرانی و خسارتهای ناشی از جنگ دچار بحران داخلی و جنگ طایفه‌ای و عملیات گروه‌های تروریستی نزدیک به القاعده شد.

این ناآرامی‌ها در عراق در حالی صورت می‌گیرد که این کشور از سال 2003 تحت اشغال آمریکا و هم پیمانانش بوده و خروج معنادار آنها گویی با هدف زمینه‌سازی ادامه خشونتها صورت گرفت به طوری که عراق اکنون با خشونتهای خونبار بی‌سابقه از سال 2008 میلادی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی تدابیر نیروهای امنیتی عراق هم موفقیت چندانی در پی نداشته به طوری که عراق به کشوری در وضعیت بحرانی تبدیل شده است.

طبق گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی در مورد عملیات تروریستی در عراق، بعد از سال 2008، امسال از نظر عملیات تروریستی تاریکترین و خونبار و مرگ‌آورترین سال در عراق بوده است.

طبق آمارهای منتشره از ابتدای امسال تا ماه نوامبر 2013 ، بیش از 7000 شهروند عادی که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند در عملیات تروریستی کشته شده‌اند و این آمار جدای از زخمی‌ها و مفقودالاثرها می‌باشد.

هر روز در عراق انفجار و درگیری صورت می‌گیرد و  ترور و انفجار به امری روزمره در عراق تبدیل شده است و برای رسانه‌ها هم عادی شده است به شکلی که یک روز آرام و بدون کشتار در عراق به عنوان یک اتفاق مهم قلمداد می‌شود و دیگر رسانه‌ها به اخبار مربوط به بمب‌گذاری و کشتار در عراق توجه نمی‌کنند.

به طور مثال در 15 آوریل 2013 در انفجار بمبی حین برگزاری ماراتون بوستن آمریکا، 3 تن کشته و 264 نفر زخمی شدند و این انفجار به تیتر اصلی رسانه‌های جهانی تبدیل شد درحالی که همان روز در عراق زنجیره‌ای از انفجارها موجب کشته شدن 55 نفرو زخمی شدن بیش از 300 تن از شهروندان عراقی شد اما از سوی رسانه‌های جهانی بازتابی همانند بازتاب انفجار بوستن را نداشت.

این وضعیت اسفناک امنیتی موجب نارضایتی عمیق مردم عراق شده است و آنها نسبت به ناتوانی حکومت در برقراری امنیت و آرامش در عراق شکایت می‌کنند.

مالکی از وساطت آمریکا میان عراق و عربستان خبر داد

«نوری المالکی» نخست وزیر عراق، از وساطت ایالات متحده برای بهبود روابط عراق و عربستان خبر داد.

او در گفت‌وگو با شبکه الحره خبر داد که آمریکایی‌ها برای بهبود روابط طرفین وساطت کرده‌اند و همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

وی افزود که اگر عربستان در پی برقراری روابط دوستانه و هم‌سطح بر اساس حسن هم‌جواری باشد از آن استقبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد که حاضرم شخصا برای پایان دادن به اختلافات به عربستان سعودی برود.مالکی تأکید کرد که عراق در روابط ناسالم مصلحتی نمی‌بیند و در پی روابط دوستانه سالم با همه کشورهای جهان است و افزود که عراق در پی صلح و امنیت در منطقه است و هم‌اکنون با ایران و ترکیه و کویت و امارات روابط دوستانه‌ای دارد و این همه مایه قدرت عراق است.

العلاق: حکیم برای آشتی دادن مالکی و مقتدا صدر تلاش کند

«علی العلاق» از سران ائتلاف دولت قانون، خبر داد که تلاش‌های «ابراهیم الجعفری» برای آشتی دادن مالکی و مقتدا صدر بی‌نتیجه بوده و از «سیدعمار حکیم» خواست که در این‌باره تلاش کند.

او تأکید کرد که «ابراهیم الجعفری» در تلاش‌های خود با دیواری قطور از بی اعتمادی و اختلاف رو به رو شده و همه تلاش‌هایش در این مسیر بی نتیجه بوده است.

وی افزود که از همه نیروهای خیرخواه کشور و در رأس آنان سیدعمار حکیم می‌خواهیم که برای حل این اختلاف تلاش کنند زیرا هزینه آن را شهروندان عراق می‌پردازند.

الشرق الاوسط مطرح کرد:تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ در کردستان عراق

یک مقام بلندپایه کُرد که خواست نامش فاش نشود، گفت: اخیراً سرکنسول آمریکا در اربیل در تازه‌ترین اظهارات خود گفته آمریکا با بی توجهی به کردستان عراق مرتکب اشتباه شده لذا باید هر چه سریعتر نسبت به تقویت نفوذ و تثبیت جایگاه خود در این منطقه حساس اقدام کند.

به نوشته این روزنامه، آمریکا درصدد است از نفوذ همسایگان عراق در کردستان بکاهد و در مقابل همکاریهای اقتصادی خود با این منطقه را افزایش دهد. آمریکا در نظر دارد بزرگترین کنسولگری را در اربیل دایر کند تا از این طریق نقش گذشته خود در کردستان را باز یابد.

به نوشته روزنامه مذکور در حال حاضر دولت ترکیه از طریق حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی دارای نفوذ بیش از حدی در کردستان عراق به ویژه در زمینه اقتصادی است.

دیدار «داوود اوغلو» با حکیم

«عمار الحکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق دیروز «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه را به حضور پذیرفت و سفر او به عراق را بسیار مهم توصیف کرد و آن را گام مهمی برای تعمیق روابط دوجانبه میان آنکارا و بغداد دانست.

وی تاکید کرد که عراق و ترکیه در خندق واحدی علیه تروریسم قرار دارند.

وزیر خارجه ترکیه، صبح دیروز به منظور رفع بحران به وجود آمده میان کشورش و عراق، وارد بغداد شد و پیش از حکیم با هوشیار زیباری و مالکی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها