کد خبر: ۱۸۱۲۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۲۰ آبان ۱۳۹۲
گزارش روزانه ۵۹۸ از سخنرانی استاد میرباقری (روز هفتم محرم):
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تمدن غرب را اغواگر و تزئینی عنوان کرد و اظهار داشت: این اغواگری های تمدن غرب چشم انسان را با تجملات مادی پر می کند در این میان نفوسی آرام اند و فتنه های تطمیع و تهدید بر آن ها بی اثر است که به این کوه ها تکیه دارند. در شرایط اضطراب اگر کوه های استوار و ثابتی چون معصومین (ع) نباشد طوفان های عظیم از جانب شیاطین انسان را نابود می کند چرا که موج هایی از فتنه ایجاد می کنند.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در دهه اول محرم الحرام به منظور تبیین مبانی عاشورای حسینی در نظر دارد که گزارش اجمالی از جلسه سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری از مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم را در این روزها منتشر نماید که گزارش هفتمین روز سخنرانی استاد میرباقری در حسینیه شجاع فر در ادامه می آید.

استاد میرباقری در ادامه مبحث جلسات قبل به بیان توصیف ابرار پرداخت و اظهار داشت: ائمه (ع) ارکان و محل اعتماد بلاد و سرزمین ها هستند. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به مثال های قرآنی گفت: خداوند  در قرآن مطالبی بیان می کند که جنبه مثالی دارد که خود قرآن برخی جاها تصریح می کند این آیات مثل است.



مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه بسیاری از آیات علاوه برجنبه ظاهری یک معنای باطنی هم دارد، تصریح کرد: بعضی آیات مثل آیه نور مثل است برای بیان حقیقتی بالاتر. وقتی مومن تعقل و قفکر را سرلوحه کار خود قرار دهد حجاب از پیش چشمانش کنار می رود و به حقیقت های بالاتری دست می یابد.

وی در ادامه افزود: آن ها که دوام ذکر  را توام با فکر کردند اهل شور و احساس و محبت خدا هستند، ذکر دائمی را با تفکر گره می زنند در نتیجه همه عالم آیات و نشانه های خدا می شود. آن ها که اهل ذکر دائم هستند آیاتی برایشان قرار داده می شود تا راهشان را بیابند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: باطن آیات ائمه (ع) هستند و خدا در قرآن چندین بار بیان کرده است که در زمین کوه هایی را قرار دادیم که جلوی اضطراب شما را بگیرد و راه هایی را در این میان قرار داده که به وسیله آن را ها به مقاصد خود برسید.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم ضمن بیان اینکه برای اهل یقین هر جلوه از عالم هزار آیه است، گفت: ظاهر مثل ها برای ما چیزهایی است که می بینیم خدا، حقایق مستقر در زمین را قرار داد تا زمین انسان را مضطرب نکند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: آرامش باطنی و ظاهری زمین به خاطر وجود امام معصوم (ع) است و در یک جمله باید گفت ائمه (ع) ارکان زمین هستند که مانع مضطرب شدن انسان ها است. ظواهر قرآن مثل است اما اگر نهرها سیراب می کنند نهری از عالم حقایق برای ما فرستاده که وجودمان را سیراب می کند و آن هم وجود نبی اکرم (ص) است.

آیت الله میرباقری تصریح کرد: چشمه هایی در زمین وجود دارد که تشنگی را رفع می کند اما چشمه هایی به اذن خدا وجود دارد که پایان پذیر نیستند و آن نور وجودی امامان معصوم (ع) است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه عالم برای اهل تفکر کتاب است، گفت: آن ها که پرده از پیش چشمشان برداشته می شود و به مقام قرب می رسند آنچه در کتاب خدا و صحیفه امیرالمومنین (ع) می بینند مثل بقیه نیست او نگاهش از دریچه نگاه امیرالمومنین است.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: در روایات آمده است آن ها که مومن می شوند به درجه ای از اخلاص می رسند که در زندگی روزمره آیات و نشانه هایی برای آن فرد فرستاده و هدایت می شود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در زندگی انسان آیاتی وجود دارد که متناسب با درجات فهم انسان است که هر چه درجه و میزان درک و فهم فرد بیشتر شود شائبه های بیشتری از دل و ذهن انسان دفع می کند.

وی با بیان این نکته که در آیات قرآن منظور از کوه ها و راه ها وجود ائمه (ع) است، تصریح کرد: همان طور که در عالم ظاهر اضطراب و بی قراری وجود دارد در عالم باطن هم اضطراب وجود دارد که همان فتنه های سنگین شیطان و اولیا شیطان است و تنها تکیه گاه انسان در این شرایط وجود ائمه (ع) است.

آیت الله میرباقری در ادامه افزود: در  شرایط اضطراب اگر کوه های استوار و ثابتی چون معصومین (ع) نباشد طوفان های عظیم از جانب شیاطین انسان را نابود می کند چرا که موج هایی از فتنه ایجاد می کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تمدن غرب را اغواگر و تزئینی عنوان کرد و اظهار داشت: این اغواگری های تمدن غرب چشم انسان را با تجملات مادی پر می کند در این میان نفوسی آرام اند و فتنه های تطمیع و تهدید بر آن ها بی اثر است که به این کوه ها تکیه دارند.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم عنوان کرد: ائمه (ع) ارکانی هستند که نمی گذارند زمین و اهلش مضطرب شوند. مومنین سرزمین وجودیشان با امامان معصوم (ع) به ثبات و ارامش می رسد و آن ها که به ثبات نرسیدند به این دلیل است که ولایت ائمه (ع) در وجودشان مستقر نشده است.

وی گفت: امواج شیطان وجود انسان را مضطرب می کند و آنچه انسان را به آرامش می رساند استقرار حقیقت ولایت در وجود انسان است براین مبنا ائمه(ع) تکیه گاه هایی در وجود انسان هستند و مایه آرامش باطن و ظاهر می شوند.

آیت الله میرباقری با تاکید براینکه سرزمین وجود مومن با رکن امامت امامان معصوم (ع) در مقابل موج فتنه ها مایه نجات است، افزود: ان ها که شیطان زده اند ثبات ندارند شیطان در قوه خیال انسان دنیا را تزئین و قهرمان سازی می کند و نمی گذارد انسان به قهرمان واقعی برسد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: شیطان با اغواگری آرامش انسان را به هم می ریزد و فکر انسان را با خیالات اداره می کند و با تخیل و تلون ثبات را می گیرد اما همه این ها برای مومن تلون ندارد چرا که مومنین از ابتدا حقیقت را دنبال می کنند و آرامش را در وجود انسان مستقر می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
کرامت
UNITED KINGDOM
۱۷:۰۸ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
طرح/ 100 روز اول دولت تدبیر و امید

http://oi44.tinypic.com/zvz9kh.jpg
پاسخ
david
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲
۱
۰
حاجی بی زحمت صوت هم بذارید
یازهرا-س-
صلوات
پاسخ
تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
چرا حزب الله ایران اینقدر زود بازی می خورد ؟!
می خواهند با مرگ بر فرانسه مرگ بر امریکا فراموش شود.
مگر توافق به نفع ایران بود که حالا باید از لج بازی فرانسه ناراحت شد ؟!
مفاله حج الاسلام شفیعی کیا در این رابطه را حتماً بخوانید.
http://nocutpress.com/fa/news/5058/%DA%A9%D9%88%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%86-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
اگه "تمدن غرب اغواگری شیطان است" برای شروع اون عینکت که اختراع تمدن غرب هست رو بردار
جایی رو نمی بینی؟؟؟:(
بهتر است انسان فکر کند بعد حرف بزند!!!!
پاسخ
ملک زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
نگارنده محترم تمدن غرب ظاهری دارد و باطنی. ما نباید ظاهر بین باشیم و فقط سطح تکنولوژی و صنعت غربی را ببینیم زیرا پشت این تمدن غربی یک فرهنگ شیطانی وجود دارد که در مجموع انسان را به سمت و سوی مسائل مادی و دنیا گرایی و دوری از عبودیت حق سوق می دهد. تمدن غرب بشر را به شرک و شیطنت و اضطراب و سرگردانی و سردرگمی سوق می دهد. شما هم بهتر است اول فکر کنید و مطالعات اسلامی و همه ادیان اساسی و آسمانی عالم را بیشتر بفرمایید و در پوسته و ظاهر عالم هستی یعنی عالم ماده و محسوس خود را محبوس نفرمایید. وَعْدَ اللَّهِ لَا يخُْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(6)
يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الحَْيَوةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ عَنِ الاَْخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ(7)
أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُواْ فىِ أَنفُسِهِم مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنهَُمَا إِلَّا بِالْحَقّ‏ِ وَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاى رَبِّهِمْ لَكَافِرُونَ(8)
أَ وَ لَمْ يَسِيرُواْ فىِ الْأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كاَنَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَانُواْ أَشَدَّ مِنهُْمْ قُوَّةً وَ أَثَارُواْ الْأَرْضَ وَ عَمَرُوهَا أَكْثرََ مِمَّا عَمَرُوهَا وَ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كاَنَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لَاكِن كاَنُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ(9)
ثُمَّ كاَنَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَُواْ السُّوأَى أَن كَذَّبُواْ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ كاَنُواْ بهَِا يَسْتَهْزِءُونَ(10)
اللَّهُ يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثمُ‏َّ يُعِيدُهُ ثمُ‏َّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ(11)
وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ(12)
وَ لَمْ يَكُن لَّهُم مِّن شُرَكاَئهِمْ شُفَعَؤُاْ وَ كَانُواْ بِشُرَكاَئهِمْ كَفِرِينَ(13)
وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئذٍ يَتَفَرَّقُونَ(14)
فَأَمَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ فَهُمْ فىِ رَوْضَةٍ يُحْبرَُونَ(15)سوره روم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
اگه "تمدن غرب اغواگری شیطان است" برای شروع اون عینکت که اختراع تمدن غرب هست رو بردار
جایی رو نمی بینی؟؟؟:(
بهتر است انسان فکر کند بعد حرف بزند!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها