کد خبر: ۱۸۲۷۷۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۲۷ آبان ۱۳۹۲

وزیر امور خارجه عراق فاش کرد که ترکیه در اخراج رهبر حزب کارگردان کردستان ترکیه (پ.ک.ک) از سوریه در سال 1988 میلادی دخیل بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه‌ با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات جزئیات مربوط به تنش‌ها میان ترکیه و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را افشا کرد.

وی بار دیگر مکالمه با حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر را درباره رخدادهای سال 1988 میلادی بیان کرد و گفت: مبارک به من گفت که در سال 1988 میلادی نامه‌ای را درباره تهدیدهای ترکیه در خصوص پناه دادن به عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک به حافظ اسد، رئیس‌جمهوری فقید سوریه داد و اسد نیز پذیرفت تا اوجالان را از سوریه اخراج کند و با این کار خطر مقابله نظامی با ترکیه با سوریه را برطرف نماید.

برای چندین سال اوجالان به همراه بسیاری از نیروهای پ.ک.ک در داخل پایگاه‌هایشان در سوریه ساکن بودند تا زمانی که دمشق به آن‌ها گفت باید به خاطر ممانعت از حمله ترکیه به سوریه، این کشور را ترک کنند.

اوجالان در سال 1999 میلادی در کنیا دستگیر شد و هم‌اکنون در جزیره امرالی در ترکیه به خاطر اتهامات تروریستی در حال سپری کردن حبس ابد خود است.

هوشیار زیباری که از سال 2005 میلادی وزیر امور خارجه عراق است و خود یک کرد به شمار می‌رود، همچنین افشا کرد که مبارک به خاطر روابط نزدیک سوریه با ایران و دخالت‌های این کشور در عراق، لبنان و فلسطین ناراحت بود.

زیباری در مصاحبه‌ی خود با روزنامه الحیات گفت که رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان به کردهای عراق مبلغ 200 هزار دلار در پی قیامشان علیه دولت مرکزی عراق در سال 1991 میلادی کمک کرده است.

پس از حمله عراق به کویت در سال 1991 میلادی و تهدیدهای صدام، دیکتاتور سابق عراق در حمله به عربستان، روابط میان ریاض و بغداد به وخامت گرایید و تلاش‌های وزیر امور خارجه عراق برای احیای این رابطه با شکست مواجه شد.

زیباری در ادامه گفت: عربستان همچنین نگران تجزیه عراق و جدایی کردها بود.

وی خاطرنشان کرد که حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر از نقش سوریه در عراق بسیار ناخرسند بود.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد که مبارک به وی گفته بوده است که صدام بعد از حمله عراق به ایران تلاش کرد تا روابط خانوادگی خوبی با وی برقرار سازد و وی نمی‌خواست این ارتش عرب قدرتمند را نادیده بگیرد و مبارک صدام را شخصی "دیوانه" توصیف می‌کرد.

زیباری در خصوص سوریه گفت: پس از برکناری مبارک، به همراه جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق به دمشق رفتیم. مسئولان سوریه نگران به نظر نمی‌رسیدند. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر این باور بود که کشورش از این دست ناآرامی‌ها به دور است و اوضاع این کشور با دیگر کشورهای عربی فرق می‌کند و تحت تاثیر رخدادهای مصر و لیبی قرار نمی‌گیرد و مردم در سوریه و این کشور به دلیل متفاوت بودن ساختار نظام از اوضاع کشور خرسند هستند و شخصی در این کشور به حاشیه رانده نمی‌شود.

زیباری در خصوص معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی نیز عنوان داشت: رابطه ما با قذافی مستحکم بود و زمان این رابطه به دهه‌های 80 برمی‌گشت. وی از مخالفان عراق و کردها حمایت می‌کرد و از ما پشتیبانی مالی به عمل می‌آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق عنوان داشت: قذافی سخنرانی بلندی ایراد کرد و در آن از اوضاع عراقی‌ها و آمریکایی‌ها سخن گفت و تاکید کرد آن‌ها افرادی را آوردند و آن‌ها را به عنوان مسئولان کشور تعیین کردند. می‌دانیم که صدام دیوانه بود و عملکرد خوبی نداشت،‌ اما این مساله توجیهی برای اقدامات آمریکایی‌ها نبود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها