کد خبر: ۱۸۴۲۰۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۷     ۰۲ آذر ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
سوریه با تشکیل یازدهمین کنفرانس سران عرب در اردن مخالفت کرد . سخنگوی این کنفرانس خاطر نشان ساخت سوریه از اختلافات وسیعی گله کرده است که جهان عرب را دچار تفرقه کرده است. سوریه از حامیان اصلی ایران در جنگ تحمیلی از سوی عراق به کشورمان است.

رخدادهای 2 آذر 1359

چکیده

  • دکتر چمران مشاور امام خمینی که در آزاد سازی شهر سوسنگرد از ناحیه پا مجروح شده است طی گفت و گویی اظهار داشت : سپاه و نیروهای بسیج را با تمام قوا باید تقویت کرد .
  • هاشمی: ایران و لیبی در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی همکاری بیشتری خواهند داشت و روابط سیاسی دو کشور به سطح سفیر ارتقا خواهد یافت .
  • دکتر شمس اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت: عراق جنگ را برای ایجاد دو دستگی و اختلاف بین عرب و عجم ایجاد کرده است تا غربی ها بتوانند در چند نسل آینده منطقه را به جنگ بکشانند و منابع آنها را غارت کنند.
  • روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره اخیر خود نوشت صدام از حضور در میان نظامیان عراقی وحشت دارد .
  • سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد به علت شرایط جنگی فعلا اعزام دانشجو به خارج از کشور امکان پذیر نیست.
  • در 24 ساعت گذشته شهر اهواز دشمن با استفاده از آتش توپخانه سنگین نقاط مسکونی این شهر را در قسمت غرب و جنوب غربی هدف قرار داد.
  • سوریه با تشکیل یازدهمین کنفرانس سران عرب در اردن مخالفت کرد .
چمران : سپاه و بسیج را با تمام قوا باید تقویت کرد

دکتر چمران مشاور امام خمینی در امور نظامی که به همراه یک گروه چریکی در آزاد سازی شهر سوسنگرد از دست نیروهای عراقی از ناحیه پا مجروح شده است طی گفت و گویی اظهار داشت : سپاه و نیروهای بسیج را با تمام قوا باید تقویت کرد . چمران در حالیکه بر روی تخت بیمارستان بستری بود در مورد درگیری های سوسنگرد گفت : در خوزستان یک ستاد جنگ های نامنظم یا جنگ های چریکی به وجود آمده که جناب آقای خامنه ای و بنده در این ستاد عضو هستیم .

وی ادامه داد : از بهترین جوانان ایران به ما کمک می کنند و یک سازماندهی مردمی به وجود آوردیم تا به دنیا نشان بدهیم که ارتش ما فقط ارتش 200 هزار نفری نیست بلکه میلیون ها نفرند که حتی با دست خالی قادرند دشمن را به زانو در آورند.  وی درباره آزاد سازی سوسنگرد گفت : بعد از احساس شکست از تسلط بر اهواز صدام به فکر افتاد تا لااقل سوسنگرد را تصرف کند زیرا شهری است کوچک و با دفاع کم و امکانات ناچیز و آن هم کی در ماه محرم ، در عاشورا در آن روزهایی که مردم ما و جوانان ما با شور و شوق و شعف آرزو می کنند که عازم نبرد شده و به شهادت برسند.

وی ادامه داد : 500 تن از جوانان این مرز و بوم تنها با یک تفنگ ام یک به نبرد با تانک های عراقی پرداختند و دشمن را درهم کوبیدند.(1)

هاشمی : روابط ایران و لیبی باید گسترش یابد

هاشمی که به لیبی سفر کرده است برای دومین بار با عبدالسلام جلود نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد . وی همچنین پس از این دیدار به ملاقات معمر قذافی رفته و با او نیز دیدار و گفت و گو کرد. هاشمی که به همراه محسن رضایی ، محسن رفیق دوست و دکتر هادی از نمایندگان مجلس به لیبی سفر کرده است در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران و لیبی در زمینه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی همکاری بیشتری خواهند داشت و روابط سیاسی دو کشور به سطح سفیر ارتقا خواهد یافت . (2)

شمس اردکانی : عراق عامل تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه است

دکتر شمس اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت و فرستاده ویژه دولت برای اعلام مواضع کشورمان راجع به جنگ تحمیلی از کویت وارد ابوظبی شد و با شیخ سرور رئیس دیوان امیری و شیخ زائد در ابوظبی ملاقات و گفت و گو کرد . در این دیدار که کاردار سفارت ایران در ابوظبی نیز شرکت داشت شمس اردکانی اظهار داشت : ایران مخالف شروع ، ادامه و توسعه جنگ است این عراق است که به شدت علاقه دارد جنگ ادامه یابد و مسبب آن است و اکنون می خواهد دیگر دولت های منطقه را به این جنگ بکشاند.

وی ادامه داد : ایران فکر می کند این جنگ امنیت کشورهای منطقه را به خاطر انداخته است و عراق عامل و مسئول تقویت نیروی دریایی آمریکا و متحدانش در منطقه است . اردکانی اظهار داشت : عراق جنگ را برای ایجاد دو دستگی و اختلاف بین عرب و عجم ایجاد کرده است تا غربی ها بتوانند در چند نسل آینده منطقه را به جنگ بکشانند و منابع آنها را غارت کنند. (3)

نیویورک تایمز : صدام از حضور در میان نظامیان عراق وحشت دارد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در شماره اخیر خود نوشت صدام از حضور در میان نظامیان عراقی وحشت دارد . در مقاله این روزنامه آمده است : تاکنون در عراق تظاهرات یا سخنرانی هایی به طرفداری از جنگ برگزار نشده است و صدام با وجود دیدارهای خود از بیمارستان و خانواده های کشته شدگان هنوز به جبهه نرفته است و در حالیکه همیشه با لباس فیلد مارشالی ظاهر می شود هیچ گاه حتی سرباز هم نبوده است. نیویورک تایمز با اشاره به مصاحبه خود با خانواده یکی از کشته شده های عراقی نوشت : یکی از اعضای این خانواده می گوید به ما گفته اند کشته شما شهید است آخر شهید برای چه و در راه که؟!(4)

سازمان سنجش : اعزام دانشجو به خارج امکان پذیر نیست

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد سازمان امور دانشجویان در نظر دارد در آینده نزدیک برای کلیه داوطلبان تحصیل در موسسات آموزش عالی داخل و خارج از کشور پرونده تشکیل دهد . وی افزود : به علت شرایط جنگی فعلا اعزام دانشجو به خارج از کشور صرف نظر از این که این داوطلب در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد به هیچ وجه تا پایان جنگ امکان پذیر نیست.(5)

محاصره نیروهای زرهی عراق در منطقه دارخوین

نیروهای عراق در زیر آتش شدید توپخانه ایران از مواضع خود در اطراف بهمنشیر عقب نشسته و طی روز گذشته رزمندگان اسلام با پشتیبانی توپخانه مواضع دشمن را در امتداد راه های ارتباطی آبادان به ماهشهر و اهواز در هم کوبیده و انبار مهمات عراق را در این جبهه منهدم کردند. خبر دیگر این که بخشی از نیروهای زرهی عراق در منطقه دارخوین به محاصره نیروهای سپاه درآمده است. از سوی دیگر در 24 ساعت گذشته شهر اهواز ناآرام بود و دشمن با استفاده از آتش توپخانه سنگین نقاط مسکونی این شهر را در قسمت غرب و جنوب غربی هدف قرار داد که در پی آن ضایعات و خساراتی به بارآمد.(6)

برتری جنگی در جبهه های غرب به دست نیروهای انقلاب افتاد

از جبهه های غرب نیز خبر می رسد تلاش نیروهای کشورمان برای نابودی کامل دشمن در سومار با آغاز ضربات هلی کوپترهای هوانیروز گسترش یافته است . جنگ در سومار با تصرف مواضع جدید از سوی کشورمان به سوی پیروزی قطعی پیش می رود .گزارش های رسیده حاکیست نیروهای بعثی در منطقه سومار حالت رزمی و حتی تدافعی خود را از دست داده و خطوط تدارکاتی آنها نیز با حملات هلی کوپترهای ایرانی به شدت صدمه دیده است در این منطقه عده زیادی از نظامیان عراقی به اسارت درآمده اند. بر اساس این گزارش ها برتری جنگی در جبهه های غرب به دست نیروهای انقلاب افتاده است.(7)

سوریه کنفرانس سران عرب را تحریم کرد

سوریه با تشکیل یازدهمین کنفرانس سران عرب در اردن مخالفت کرد . سخنگوی این کنفرانس خاطر نشان ساخت سوریه از اختلافات وسیعی گله کرده است که جهان عرب را دچار تفرقه کرده است . سوریه اعلام کرده است کنفرانس سران عرب را که قرار است روز سه شنبه در پایتخت اردن تشکیل شود تحریم خواهد کرد. قرار است 17 کشور عرب سران خود را به این کنفرانس بفرستند. سوریه از حامیان اصلی ایران در جنگ تحمیلی از سوی عراق به کشورمان است.(8)

پی نوشت :

1-  اطلاعات ، 2 آذر1359 ، صفحه 11

2- اطلاعات ، 2 آذر 1359 ، صفحه 1و2

3-  اطلاعات ، 2 آذر1359 ، صفحه 1

4- اطلاعات ، 2 آذر1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 2 آذر1359، صفحه 10

6-  کیهان ، 2 آذر1359 ، صفحه2

7- کیهان ، 2 آذر1359 ، صفحه 10

8-  کیهان ، 2 آذر1359، صفحه10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها