کد خبر: ۱۸۷۸۹۷
زمان انتشار: ۲۱:۵۲     ۱۸ آذر ۱۳۹۲
معاويه ولد الطايع، مهندس عادي‌سازي روابط با رژيم اسرائيل پس از گذشت چند روز از سخن مشهور وي كه گفته بود: "بحراني كه موريتاني با آن دست و پنجه نرم مي كند تنه از طريق كودتاي نظامي قابل حل است"؛ وارد بازي‌هاي جديد قطر كه هدف ايجاد آن ناامني و بي‌ثباتي در موريتاني است، شده است.
به گزارش 598 به نقل از مشرق، "معاويه ولد الطائع" رئيس جمهور اسبق موريتاني بعد هشت سال سكوت به صحنه سياسي بازگشت ولي اين بار از دريچه دوحه و حمايت هاي قطر  و اسرائيل، اين در حالي است وي در شهر رابط مراكش اقامت دارد.

معاويه وليد الطايع، مهندس عادي سازي روابط با اسرائيل بعد از گذشت چند روز از سخن مشهور وي كه گفته بود: "بحراني كه موريتاني با آن دست و پنجه نرم مي كند تنه از طريق كودتاي نظامي قابل حل است".  وارد بازي هاي جديد قطر كه هدف ايجاد آن ناامني و بي ثباتي در موريتاني است، شده است.

مطبوعات موريتانيايي و مراکش و پايگاه هاي الكترونيك عنوان كردند، فردي كه از سال 1984 تا 2005 میلادی رئيس جمهوری موريتاني بود در این اواخر تصميم گرفته است كه محل اقامت خود را از دوحه به رباط مراکش منتقل كند.

روزنامه‌هاي مراکشي با اشاره به ولد الطايع بر عنوان واحد "مراکش، پناهگاه ديكتاتورها" متمركز شدند، فردي كه 21 سال با مشت هاي آهنين حكومت و شهروندان موريتانيايي را به روابط توهين آميز با صهيونيست وادار كرد موضوعي كه دولت عبري از زمان تاسيس قبل از 6 دهه پيش حتي آرزوي آن را نمي توانست در سر بپروراند.

روزنامه هاي مراکشی و موريتانيايي بر اهميت رباط به عنوان شهري كه تعدادي از مخالفين دولت موريتاني در آن سكونت دارند، تمركز كرده اند كه از برجسته ترين آنها مي توان به محمد ولد بو عماتو ميلياردر معروف اشاره كرد، فردي كه هر از گاهي مصطفي ولد الامام الشافعي مخالف دولت موريتاني با او ملاقات مي كند.

شگفت اينكه ولد الامام الشافعي به عامل دوحه در آفريقا معروف است و او مهندس روابط شيوخ قطر با امپراطوران مواد مخدر و سلفيان و يكي از بارزترين دلالان ميان اروپايي ها با گروهك هاي تروريستي است. وي چندين بار در ميانجيگري براي آزادي اروپايي ها در مقابل پرداخت پول موفق شده است و امروز در راستاي تلاش براي تحقق اهداف قطر با ولد الطايع رابطه نزديكي دارد، در حالي كه ولد الشافعي در دوران حكومت ولد الطايع اجازه ورود به خاك موريتاني را نداشت و دو دشمن سابق تحت تاثير ديكته هاي قطر تبديل به دوست شده اند.



ناظران نواكشوت بر اين باورند كه هدف ولد الطايع از تغيير محل اقامت از دوحه به مراکش، فعاليت در نزديكي كشوري است كه از چهل سال پيش مشكلات انبوهي را با موريتاني دارد و در عين حال روابط ويژه اي با كشورهاي حاشيه خليج فارس دارد، اين در حالي است كه شيوخ خليج فارس سخاوتمندانه به رباط كمك مي كنند و از هرگونه كمك به موريتاني خودداري مي كنند.

شايد اقامت ولد الطايع در مراکش تصادفي نبوده و تاكيدي است بر سناريوهاي قطر و اسرائيل براي ايجاد ناامني در اين كشور كه وي سال گذشته از اين سناريوها پرده برداشت. پادشاه مراکش به همراه ديگر كشورهاي آفريقايي مخالفت بهار عربي و تا آخرين لحظات به دنبال راه حل مسالمت آميز در ليبي بود. اسرائيلي ها محمد ولد عبد العزيز رئيس جمهور فعلي موريتاني كه از سال 2008 به قدرت رسيده و روابط محكمي با ايران دارد و فراتر از اين قطع روابطش با اسرائيل و نظارت شخصي وي بر تخريب ساختمان سفارت اين رژيم در نواكشوت و سخن مشهور وي را كه گفته بود: " اين در برابر آنچه كه صهيونيست ها در مقابل برادران ما در فلسطين اشغالي انجام مي دهند، بسيار اندك است"، را فراموش نمي كنند.

همانطور كه قطري ها اقدام سال گذشته رئيس جمهور فعلي موريتاني مبني بر طرد حمد بن آل خليفه در جريان سفري كه قرار بود سه روز به طول انجامد و در سه ساعت و بدون خداحافظي رسمي و بعد از مشاجرات لفظي بي سابقه ميان دو رهبر خلاصه شد را فراموش نمي كنند.

روزنامه هاي موريتانيايي اظهار داشتند كه اگر اطلاعات درز شده و انتقال معاويه ولد الطايع به شهر رباط مراكش صحيح باشد، بدون ترديد محور رباط به سركردگي محمد ولد بو عماتو بازرگان مشهور و اوآگادوگو ( پايتخت بوركينا فاسو) به سركردگي مصطفي ولد الام الشافعي سياستمدار معروف، دو مخالف نظام ولد عبدالعزيز، شاهد تحول بي نظيري در آينده خواهد بود.

روزنامه ها از سرگيري فعاليت هاي تجاري داخلي را براي ولد بو عماتو كه برخي از شركت هايش به خاطر مشكلات با نظام فعلي نواكشوت در آستانه ورشكستي قرار گرفته است و بازگشت ولد طايع را به كشورش و چه بسا به قدرت رسيدن وي را پيش بيني كرده اند. سال گذشته منابع مطبوعاتي از طرح قطر و اسرائيل براي سرنگوني رئيس جمهور موريتاني تحت عنوان بهار عربي پرده برداشتند.

منابع مذكور تاكيد كردند كه آمريكايي ها و فرانسويان موضوع را با هماهنگي چهره هاي بارز اپوزيسيون موريتاني با امير قطر، جهات داخلي و اپوزيسيون نهايي كرده و در مورد طرح خود بعد از عقد قرارداد با شخصيت هاي مهم اپوزيسيون توافق كرده اند. اين طرح شامل بسيج تمام ابزاراي مادي و سياسي و حتي نظامي براي تحميل واقعيت به نظام ولد عبدالعزيز با كمك مالي قطر مي باشد. به موجب اين طرح شبكه الجزيره قطر حوادث نواكشوت را با تاخير پوشش مي دهد و اپوزيسيون موريتاني نيز توده ها و پايگاه هاي مردمي در تمام مناطق را به صورت مسالمت آميز با شعار واحد " سرنگوني و كنار رفتن نظام" بدون هيچگونه وقفه اي و در بازه زماني بيش از 5 ماه بسيج مي كند.

به موجب طرح مذكور آمريكا و فرانسه از مزايا و و منافع اقتصادي مهمي بهره مند مي شوند و روابط موريتاني با اين دو كشور مستحكم تر مي شود، به گونه اي كه در پروژه هاي آينده موريتاني در زمينه صيد، نفت و امنيت سواحل اين دو كشور در اولويت قرار مي گيرند.


به گفته منابع، در همين راستا شيوخ قطر و همپيمانان بين المللي شان در صدد بازسازي وجهه رئيس جمهور سابق و بازگرداندن وي به موريتاني با برخورداري از تمام حقوق اساسي خود به همراه ضمانت هاي امنيتي مبني بر عدم تعقيبش،  هستند.

از سوي ديگر طبق طرح مذكور، در حالي كه نظام موريتاني با مخالفت هاي شديد داخلي مواجه است اسرائيل تلاش مي كند از طريق سازمان هاي جوانان كه مدعي دفاع از حقوق برده ها و سياه پوستان در اين كشور هستند، تسويه حساب كند، اين سازمان ها تهديد واقعي براي ولد عبد العزيز به شمار مي روند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها