کد خبر: ۱۹۰۶۵۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۲۸ آذر ۱۳۹۲
در حالی که مردم تدارک خرید میوه شب چله را می‌بینند، قیمت با عرضه خوب مرکبات در میادین مناسب است اما بازار همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت دارد و هندوانه در میدان مرکزی میوه 500 تومان در بازار 1500 تومان است.‌

به گزارش پايگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس، هفته گذشته بازار میوه به دلیل نزدیکی به بلندترین شب سال(یلدا) تب و تاب زیادی داشت. قیمت مرکبات به دلیل عرضه فراوان در بازار، کاهش مناسبی پیدا کرد و به تبع آن سایر میوه‌ها نیز از تب و تاب گرانی افتادند.

علی حاج فتحعلی به خبرنگار فارس گفت: کامیونها برای خالی کردن بار بعضی مواقع تا سه روز در میدان مرکزی میوه و تره‌بار منتظر هستند زیرا عرضه نسبت به تقاضا بسیار زیاد شده است.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است قیمت انواع مرکبات در بازار نسبت به 20 روز گذشته حداقل کاهش یک هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت سایر میوه‌ها مانند موز، انار، کیوی، خرمالو نیز 20 تا 30 درصد کاهش داشتند اما بیشتر این کاهش قیمت در میادین میوه و تره‌بار و روی وانت‌های میوه فروشان اتفاق افتاد. قیمت در بازار سطح شهر همچنان بالا و در برخی موارد تفاوت 300 درصدی با میادین تره‌بار داشت.

هندوانه مهمترین میوه شب یلدا نیز در حالیکه در میادین میوه و تره‌بار از 300 تومان تا 800 تومان در نوسان است در مغازه‌های سطح تهران 2 روز مانده به شب یلدا، کیلویی 1500 تومان یعنی سه برابر قیمت به فروش می‌رود.

مشکل توزیع و بازار رسانی عدم نظارت بر دلالی و واسطه‌گری دلیل عمده تفاوت قیمت از باغ تا مزارع در سال‌های اخیر بوده و تاکنون درمانی بر این درد کشاورزان پیدا نشده است.

قانون انتزاع کشاورزی به عنوان آخرین شگرد و درمان از سوی دولت برای مقابله با دلالی و واسطه‌گری نیز همچنان اجرا نمی‌شود و کسی هم چیزی نمی‌گوید یا نمی‌تواند بگوید. 

 *فعلا خداحافظ گرانی لبنیات

خبر مهم دیگر این هفته در خصوص ثبات قیمت محصولات لبنی تا پایان سال بود که از سوی محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام شد، اگرچه این خبر در هفته‌های گذشته از سوی اتحادیه‌ها نیز مطرح شده بود اما اعلام این خبر از سوی مقام ارشد دولتی اهمیت ویژه‌ای داشت و به آن اعتبار بخشید.

نوبخت در هیئت دولت اعلام کرد 3000 میلیارد ریال برای دامداران کشور اختصاص یافته تا نهاده‌های آنها مدیریت شود بنابراین قیمت شیر و فراورده‌های لبنی افزایش قیمتی نخواهد داشت.

طی دو سال گذشته قیمت و تولید فراورده‌های لبنی همچنان خبرساز بود و دامداران تولید را اقتصادی ندانسته و کارخانه‌های لبنی نیز قیمت را به صرفه نمی‌دانستند در این مدت تحت فشار این دو بخش، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت محصولات لبنی را تا 200 درصد افزایش داد.

از چندماه پیش نیز این دو قشر همچنان برای افزایش قیمت تاکید داشتند و حتی در ابتدای دولت یازدهم نیز ستاد تنظیم بازار چندین مرحله هزینه‌ها و قیمت دو بخش دامداری و کارخانه‌های لبنی را بررسی کرد اما برای اولین بار بود که در مقابل تقاضا برای افزایش قیمت لبنیات مقاومت کرد.

به هرحال موضوع تغییر قیمت محصولات لبنی از دستور کار ستاد تنظیم بازار خارج شده و صحبت‌های سخنگوی دولت نیز آب سردی بر آتش افزایش قیمت شد که حداقل تا پایان سال مردم خیالشان حداقل از بابت گرانی لبنیات آسوده و نیمچه نفسی راحتی بکشند. 

 *گاوهای نیوزیلندی به کمک آمدند

خودکفایی گوشت تا 10 سال آینده خبر خوشایندی بود که از سوی معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم تقدیر از محققان و پژوهشگران بخش کشاورزی اعلام شد.

این خبر از این جهت که بالاخره کشور بعد از سالها همت کرده است تا فاصله اندک رسیدن به خودکفایی گوشت را بپیماید خوشحال کننده بود اما اینکه قرار است ماده ژنتیکی دام‌های نیوزیلندی به کمک این خودکفایی برسد جالب توجه بود چرا که نشان می‌دهد طی سالهای گذشته، بخش تحقیقات کشور تنها در بخش‌های غیر مرتبط فعالیت داشته‌ و کمتر به تحقیقات مرتبط با تولید پرداخته‌اند و نتوانسته‌اند نژاد‌ها گاو اقتصادی اصلاح کنند.

رکنی به خبرنگار فارس گفت: با بازدید اکیپ نیوزیلندی از کشور، آنها به این نتیجه رسیدند که ظرفیت تولید دام سبک در کشور مناسب است اما باید توسط مواد ژنتیکی دام‌های اصلاح شده آنها به‌نژاد شوند.

به هر حال، سالانه کشور حدود 930 هزار تن گوشت تولید می‌کند و تنها فاصله حدود 100 تا 140 هزار تن با خودکفایی فاصله دارد اما طی سالهای گذشته به هیچ وجه این شکاف برای رسیدن به خود کفایی پر نشده است. 

 *تخریب مزارع سبزی با بولدوزر در صورت بی توجهی به اخطارها

قلع و قمع کردن مزارع سبزی و صیفی جنوب تهران در منطقه شهرری خبر مهمی بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد.

به گفته موسوی 214 هکتار از مزارع سبزی و صیفی جنوب تهران با آب‌های آلوده غیر متعارف آبیاری می‌شوند که بر اساس مصوبه، 15 دستگاه دولتی که هر کدام وظایف تفکیک شده دارند قرار است طی دو برنامه آنی و بلند مدت آب سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا محصول سالم تولید کنند.

موضوع آبیاری مزارع صیفی جنوب تهران از سال‌ها پیش مطرح است اما طی چند سال گذشته به دلیل بروز بیماری وبا در کشور و مبتلا شدن تعدادی از هموطنان که سال گذشته آمار آنها بیش از 40 نفر بود، موضوع مقابله با آبیاری مزارع با آبهای آلوده دنبال می‌شود.

کارشناسان اعلام کردند بیشتر این بیماری‌ها در مزارع سبزی که با آب آلوده آبیاری می‌شوند و به ویژه اینکه کارگران افغانی برای برداشت و دسته‌‌بندی این سبزی‌ها به کار گرفته می‌شوند که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

موسوی گفت: در صورتی که کشاورزان به اخطار سازمان جهاد کشاورزی توجهی نکند به وزارت بهداشت اعلام و با شکایت آنها با بولدوزر و لودر مزارع آنها تخریب می‌شود.

آنچه قابل توجه است اینکه بسیاری از کشاورزان این منطقه چاره‌ای جز استفاده از آب آلوده ندارند چرا که آبهای بالادست را بخش‌های صنعتی آلوده کرده‌اند و آنها آبی به غیر از آن برای استفاده ندارند و این وظیفه دولت است که با چنین دستگاه‌هایی مقابله کند.

اگرچه رئیس سازمان جهاد کشاورزی از برنامه حفر 20 حلقه چاه در جنوب استان برای آبیاری این مزارع خبر داد اما به نظر می‌رسد آماده‌سازی این چاه‌ها دیرتر از برنامه‌های آنی یعنی تخریب با بولدوزر خواهد بود و حال سئوال این است پول کشاورزانی که زمین‌هایشان تخریب می‌شود را چه کسی باید پرداخت کند؟ کشاورزانی که فدای بی مدیریتی‌ برخی مسئولان شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها