کد خبر: ۱۹۲۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۱۴ شهريور ۱۳۹۰
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش بازار سرمایه را 124 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تاکنون 12 درصد رشد داشته است.

به گزارش 598 به نقل از تابناک، علی صالح آبادی امروز در بیست و نهمین نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون 12 درصد رشد داشته است، ارزش بازار سرمایه را 124 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

تحقق شاخص 26 هزار واحدی در بورس/ارزش معاملات بیش از 11 هزار میلیارد تومان

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه شاخص بورس در ابتدای سال جاری در رقم 23 هزار و 295 واحد قرار داشت که هم اکنون به رقم 26 هزار و 100 واحد رسیده است.

وی ارزش معاملات بورس را بیش از 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال تاکون 2 میلیون دفعه معامله در بورس صورت گرفته است که رشد 62 درصدی را در مدت 5 ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

رشد 213 درصدی فرابورس در یک سال

صالح آبادی ارزش فرابورس را 3 هزار و 400 میلیارد تومان با رشد 213 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  و ارزش بازار بورس و فرابورس ایران را در مجموع 145 هزار میلیارد تومان ذکرو بیان کرد: در فرابورس هم 580 هزار دفعه معامله انجام شده است که رشد 1556 درصدی را نشان می دهد.

به گفته وی میزان معاملات آتی بورس کالا از ابتدای سال تاکنون به بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده که این میزان در سال گذشته معادل 165 هزار میلیارد تومان بوده است، بنابراین رشد 1178 درصدی داشته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان معاملات بازار نقدی بورس کالا از ابتدای سال تاکنون 6 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 48 درصد رشد داشته است.

اختصاص 25 درصد معاملات به معاملات آتی

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 25 درصد معاملات بورس کالا به معاملات آتی اختصاص یافته است، معاملات آتی در بورس کالا را یکی از ارکان مهم معاملات این بورس دانست.

صالح آبادی از صدور محوز برای 4 شرکت تامین سرمایه در سال جاری خبرداد و افزود: در سال گذشته هم برای 3 شرکت تامین سرمایه مجوز صادر شده است، بنابراین تعداد آنها به 7 شرکت رسیده است.

وی با بیان اینکه برای 5 شرکت مشاور سرمایه گذاری هم مجوز صادر کرده ایم، گفت: از ابتدای سال تاکنون 3 شرکت سبدگردانی نیز موفق به اخذ مجوز از این سازمان شده اند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: با توجه به تحولات بازار سرمایه نیاز بود تا در گواهینامه های صادره از سوی این سازمان تجدید نظر شود، بنابراین با تجدید نظر صورت گرفته از این پس گواهینامه های اصول بازار سرمایه در قالب معامله گری مالی، معامله گری بورس کالا، معامله گری اوراق مشتقه و تحلیل گری بازار سرمایه خواهد بود.

وی تعداد صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه را در حال حاضر 69 صندوق با ارزشی معادل 1810 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: 2 مجوز برای شرکت پردازش اطلاعات مالی صادر شده است.

تغییر رتبه بندی کارگزاران برای دومین بار

صالح آبادی با اشاره به رتبه بندی کارگزاران درسال گذشته برای دومین بار و اینکه مقررات رتبه بندی کارگزاران بورس کالا هم به تصویب رسیده است، اظهارداشت: براساس رتبه بندی صورت گرفته 6 کارگزار حائز رتبه " الف"، 13 کارگزاری حائز رتبه " ب"، 23 کارگزاری حائز رتبه "ج"، 18 کارگزاری حائز رتبه "د" و 4 کارگزاری نیز توانستند رتبه "ه" را کسب کنند.

وی صالح آبادی تصریح کرد: کارگزارانی که توانستند رتبه "الف " را کسب کنند در فرابورس فعالیت خواهند کرد و بعد از گذشت 6 ماه در صورتی که بتوانند رتبه "الف " خود ار حفظ کنند می توانند به بورس اوراق بهادار راه یافته و به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه کارگزاران دارای رتبه "الف" می توانند در بورس انرژی فعالیت کنند، افزود: کمیته اجرایی بورس انرژی تشکیل شده است و تا پایان ماه جاری پذیره نویسی انجام خواهد شد که 20 درصد از سهام آن به عموم عرضه می شود.

بازار پایه فرابورس در کنار بورس و فرابورس به بازار مالی ایران افزوده می شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود اظهادراشت: بازار پایه فرابورس طراحی شده تا شرکتهایی که شرایط حضور در بورس و فرابورس را ندارند، اما براساس قانون برنامه موظف به حضور در بازار سرمایه هستند، بتوانند سهام خود را در این بازار مورد معامله قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه حضور ای شرکتها در بازار پایه به معنای پذیرش در فرابورس نیست، گفت: سهام این شرکتها از ریسک بالاتری برخوردار هستند و مشمول معافیت مالیاتی هم نیستند.

صالح آبادی از فراهم شدن شرایط انتقال شرکتها از فرابورس به بورس خبرداد و افزود: شرکتهایی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند از فرابورس وارد بورس شوند و سهامشان مورد معامله قرار گیرد.

معاملات آنلاین در بورس افزایش یافت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از افزایش استقبال سهامداران از معاملات آنلاین خبرداد و گفت: تعداد کاربران مجازی بورس در آینده ای نزدیک به 100 هزار کاربر خواهد رسید.

 علی صالح آبادی درباره اصلاح مقررات پذیرش کالای وارداتی گفت: با اصلاح مقررات پذیرش کالای وارداتی در بورس کالا، اشخاصی که کالایی را وارد می کنند و قصد عرضه در بورس کالا به صورت نقدی یا سلف دارند می توانند از این مقررات بهره بگیرند.

پروژه سند IT در دست بررسی است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تهیه یک پروژه جدید در سازمان بورس خبر داد و افزود: پروژه سند IT در دست تهیه است و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید، این پروژه وضعیت ICT و IT موجود در کل بازار سرمایه اعم از بورس، ‌فرابورس و کارگزاری ها را بررسی کرده و وضعیت مطلوب را شناسایی می کند.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن امنیت شبکه و قابلیتهای آنچه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری، مسیر پیش رو از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب با یک زمان بندی مشخص را بررسی کرده و ارائه می دهد تا از بروز مشکلات IT  در آینده بازار سرمایه جلوگیری شود.

صدور 22 رای هیات تخلفات

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آمار هیئت داوری و هیئت تخلفات سازمان بورس گفت: هیئت تخلفات 22 رای را در حوزه های مختلف صادر کرده است که هر کدام مجازات های مخصوصی را شامل می شوند.

صالح آبادی در مورد پرونده های هیئت داوری افزود: امکان پیگیری این پرونده ها به صورت الکترونیکی مهیا شده است، تمامی اشخاصی که در این هیئت پرونده دارند می توانند به صورت الکترونیکی پرونده خود را پیگیری کنند و نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

نسخه جدید نرم افزار بورس همراه با 6600 کاربر

وی با بیان اینکه نسخه جدید نرم افزار بورس همراه در چند روز گذشته ارائه شده است که دارای قابلیت های جدید است، اظهارداشت: این نسخه جدید که دارای 6 هزار و 600 کاربر است، مشتقات فراوانی دارد و با GPRS نیز امکان فعالیت آن فراهم شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تعداد کاربران تالار مجازی را در حال حاضر 25 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد در آینده ای نزدیک به 100 هزار نفر کاربر خواهد رسید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از فراهم شدن زیرساختهای کال سنتر خبر داد و گفت: کال سنتر از موضوعاتی است که زیرساخت های آن فراهم شده و الزامات آن نیز مشخص شده است و شرکت های IT می توانند با این استانداردها، نرم افزار مورد نظر خود را تهیه و برای تصویب به سازمان ارسال کنند.

فواید خدمات آن لاین بورس و استقبال مشتریان

وی در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش استقبال سهامداران از معاملات آن لاین خبرداد و اظهارداشت: با رفع محدودیت هایی که در ابتدا در معاملات آن لاین وجود داشت، استقبال سهامداران از این معاملات افزایش یافته است.

صالح آبادی تصریح کرد: مشتریانی که در گذشته باید با مراجعه به کارگزاری درخواست خرید یا فروش خود را به ثبت می رساندند اکنون همانند یک معامله گر کارگزاری، شخصا‌ به معامله می پردازد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: 11 تا 12 درصد از حجم معاملات روزانه توسط این دسته از معامله گران به ثبت می رسد که تعداد آنها به 49 هزار نفر رسیده است و دلیل عمده رشد تعداد دفعات معاملات در بازار بورس در 45 ماه گذشته، افزایش تعداد معامله گران آن لاین بوده است.

وی از صدور مجوز برای  400 میلیارد تومان اوراق مشارکت و بدهی و  6 هزار و 100 میلیارد تومان مجوز افزایش سرماه خبرداد و افزود: اوراق مرابحه و قرض الحسنه در کمیسیون شورای بورس بررسی می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها