کد خبر: ۱۹۷۱۶۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۲۳ دی ۱۳۹۲
 خبرگزاری فارس ـ ایمن‌السادات موسوی‌نژاد؛ استان قم از دوران گذشته مامن دامداران کشور بوده و ایلات مختلف زند، شاهسون و لک در این استان به دامداری می‌پرداختند و اکنون نیز همان شغل را ادامه می‌دهند.

نزدیک به یک‌هزار و 200 واحد دامداری در سال 75 در داخل محدوده شهر قم در مناطقی مانند قلعه صدری، قلعه کامکار، نیروگاه، شیخ‌آباد و ... مستقر بودند که با بحث طرح انتقال به خارج شهر، به 2 مجتمع دامشهر و لبن قم منتقل شدند.

مجتمع دامشهر به عنوان بزرگترین مجتمع دامپروری خاورمیانه است که یک‌هزار و 300 واحد دامداری در این مجتمع پرواربندی دام سبک و سنگین را به عهده دارند.

بزرگترین میدان دام کشور در مجتمع دامشهر فعالیت می‌کند و از 23 استان کشور در این میدان، دام مبادله می‌شود و روزانه به طور متوسط بین 2 تا هفت هزار راس دام در میدان دام خرید و فروش و مبادله می‌شود.

استان قم از نظر جایگاه دامداری اهمیت بسزایی در کشور دارد به طوری که تولید 42 هزار تن گوشت قرمز و 156 هزار و 600 تن شیر خام در سال گذشته در استان صورت گرفته است.

به گفته حسینعلی بیگی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم 67 درصد از تولید گوشت قرمز و 37 درصد از تولید شیر خام در استان مازاد بر نیاز است که به خارج از استان صادر می‌شود.

35 هزار راس گاو شیری، 75 هزار راس دام پرواری سنگین، 800 هزار راس دام سبک، 280 هزار راس دام داشتی، 480 هزار راس دام پرواری سبک و 6 هزار و 500 نفر شتر در استان قم وجود دارد.

تعداد واحد دامداری در بخش گاوداری شیری در استان یک‌هزار و 560 واحد و اشتغال مربوط به آن سه هزار و 310 نفر بوده است.

2 هزار و 300 واحد دامداری در زمینه گوسفند و بز داشتی فعالیت دارند که شامل 280 هزار راس دام داشتی بوده و در این بخش برای چهار هزار و 200 نفر اشتغال ایجاد شده است.

ذخایر نهاده‌های دامی قم بی‌سابقه است

در دامداری‌های صنعتی ظرفیت واحدهای گوساله پرواری بالای 50 راس و واحدهای گاو شیری بالای 30 راس است، ولی واحدهای سنتی واحدهایی هستند که نزدیک یا داخل روستاها بوده و ظرفیت این واحدها پایین‌تر از واحدهای صنعتی است و به صورت سنتی در آن پرورش دام صورت می‌گیرد.

امیر محمدی‌چهر معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم و عضو ستاد تنظیم بازار استان قم با بیان اینکه ذخایر نهاده‌های دامی در طول پنج تا 6 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، می‌گوید: هر اندازه دامداران تقاضای نهاده‌های دامی داشته باشند، پاسخگو هستیم.

به گفته وی، بر اساس قیمت ارز مبادله‌ای هر کیلو سویا یک‌هزار و 850 تومان، ذرت 950 تومان و جو 850 تومان است و همین سه نوع کالا از اصلی‌ترین نهاده‌هایی است که دام و طیور مصرف دارند.

کاهش قیمت دام زنده عمده مشکل دامداران

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اکثر مشکل دامداران استان قم عدم تطابق قیمت تمام شده با قیمت فروش دام است که در این زمینه قیمت گوشت دامدار 22 هزار تومان است ولی گوشت وارداتی با قیمت 18 هزار تومان وارد کشور می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این ادعا وجود دارد که کشور از نظر بحث گوشت قرمز خودکفاست و نیازی به واردات ندارد و تنها دولت باید یارانه‌ای در اختیار دامدار بگذارد تا بتوانند با فراغت خاطر فعالیت کند و دولت نیز نیازی به بحث واردات نداشته باشد.

علی بیگی کاهش قیمت دام زنده را عمده مشکل دامداران ذکر می‌کند و ضمن ابراز تاسف عنوان می‌کند: عرضه گوشت فراوان به دلیل واردات و تقاضای کم دلیل کاهش قیمت دام زنده است در حالی که با وجود پایین آمدن قیمت دام زنده، قیمت گوشت تغییر نکرده است که عاملی بر ضرر دامداران فراهم کرده است.

در چنین شرایطی تنها دلالان در این زمینه سود می‌برند و دامداران زیان می‌کنند در نتیجه دیگر اقدام به پرواربندی نکرده و هر فردی برای خریداری دامش مراجعه کند، به اجبار می‌فروشد.

ضرر دامداران در زمینه قیمت شیر

تفاوت دام شیری با دام‌پرواری این بوده که دام شیری پایه تولید است که علاوه بر تولید شیر، گوساله پرواری مورد نیاز دامدار را نیز تامین می‌کند بنابراین می‌طلبد دولت ترتیبی اتخاذ کند تا از دامدار در این زمینه حمایت کند.

علی بیگی با بیان اینکه قیمت شیر در دامداری‌های گاو‌های شیری کارشناسی نیست، همین امر را عامل ضرر دامداران ذکر می‌کند و می‌گوید: در این زمینه دامداران مجبور به حذف دام از چرخه تولید می‌شوند.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم می‌گوید: دولت برای دامداران شیری تسهیلاتی در نظر گرفته که هنوز ابلاغ نشده است ولی به محض ابلاغ یارانه پرداخت می‌شود.

وی تصریح می‌کند: بر اساس اعلام دولت تا پایان سال 93 قیمت محصولات لبنی ثابت است و برای این ثبات قیمت یک مبلغی با عنوان یارانه به دامداران تعلق می‌گیرد ولی تاکنون ابلاغی در این زمینه صورت نگرفته است.

محمد سعادتمند با 50 سال سن از دامداران بخش قنوات با بیان اینکه علوفه دام کیلویی یک‌هزار و 300 تومان است، تصریح می‌کند: گاو 30 کیلو علوفه می‌خورد تا 24 تا 25 کیلوگرم شیر بدهد در حالیکه شیر را کیلویی یک‌هزار تومان از ما می‌خرند.

وی ضمن مخالفت با افزایش قیمت شیر می‌گوید: اگر قیمت شیر افزایش پیدا کند به مصرف کننده فشار وارد می‌شود و دوباره واسطه سودش را می‌برد در حالی که با کاهش قیمت جو و ذرت می‌توانند قیمت شیر را نیز کاهش دهند.

نارضایتی دامداران از عدم حمایت از آن‌ها

این دامدار با بیان اینکه در این چند سال اخیر مشکلات دامداران بی‌نهایت شده است ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت موجود دامداران می‌گوید: مسئولان اصلاً فکر دامدار نیستند.

وی عنوان می‌‌کند: هیچ تامین، ‌تضمین و برنامه‌ای ندارند و دامدار مانند کسی است که لب دریا خانه درست کرده باشد و هر لحظه احتمال وجود دارد که موج بیاید و خانه‌اش خراب شود.

علی بیگی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از دامداران می‌گوید: قم تنها استانی است که کل سبوس استحصالی از گندم را از کارخانجات دریافت کرده و هر کیلوگرم سبوس با قیمت 300 تومان ارزان‌تر به دامداران تحویل داده می‌شود که مرهم کوچکی روی زخم دامدار است.

وی ادامه می‌دهد: ماهیانه نزدیک به یک‌هزار و 500 تا 2 هزار تن سبوس استحصالی به دست می‌آید که در مجموع 450 میلیون تومان ارزان‌تر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان می‌کند: تسهیلات بانکی به دامداران ارائه می‌شود که در زمینه تامین علوفه، دام و ساخت و ساز هزینه می‌کنند و خدمات کارشناسی مورد نیاز و مسائل فنی و کارشناسی نیز ارائه می‌شود.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در حالی از اختصاص یارانه 300 میلیارد تومانی به دامداران تا پایان امسال خبر داده و البته هنوز خبری از حمایت یارانه‌ای از دامداران نیست و دامداران چشم‌انتظار دریافت این حمایت‌ها هستند.

چنانچه پیداست تنها افراد واسطه در امور دام در این بین سود می‌برند و گاودار و مصرف‌کننده در این زمینه می‌سوزند و می‌سازند ولی باید تا کار از کار نگذشته به سراغ دامداران رفت و در راستای برطرف شدن مشکلات آن‌ها تلاش کرد زیرا استان قم قطب دامپروری کشور محسوب می‌شود و ضرر آن به مرزهای استان ختم نمی‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها