کد خبر: ۱۹۹۳۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۴     ۰۲ بهمن ۱۳۹۲
"فرحان حق" جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل مدعی شد: ایران از کتبی کردن توافقات شفاهی خود سرباز زد برای همین دعوتش پس گرفته شد.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فرحان حق" جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید‌ بان کی مون بر این باور بود که پیش از دعوت تهران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، به تفاهمی شفاهی با محمد جواد ظریف بر سر پایه‌های مذاکرات این کنفرانس رسیده است.

فرحان سه‌شنبه یکم بهمن در کنفرانسی خبری مدعی شد ایران از کتبی کردن توافقات شفاهی خود سر باز زد از همین رو  بان کی مون مجبور به پس گرفتن دعوت ایران به کنفرانس ژنو۲ شد.

شامگاه دوشنبه،‌ بان کی مون ۲۴ ساعت پس از آنکه دعوت ایران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه را اعلام کرده بود، این دعوت را پس گرفت.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه تهدید کرده بود در صورت لغو نشدن دعوت ایران، به مذاکرات بین‌المللی صلح نخواهد رفت. همچنین آمریکا بر موافقت علنی ایران با توافقات کنفرانس ژنو۱ اصرار کرد.

کنفرانس ژنو۱ سال گذشته برگزار شده بود و در آن بر سر آن بر سر تشکیل دولت یا شورای حکومتی انتقالی در سوریه با توافق دولت و مخالفان این کشور، موافقت شده بود.

فرحان حق در ادامه گفت: تفاهم شفاهی باعث شده بود که دبیرکل سازمان ملل گمان کند که در پی آن تفاهمی مکتوب وجود خواهد داشت.

او افزود: اما آنچه که پیش آمد برعکس بود؛ مساله‌ای که باعث ناخرسندی‌ بان کی مون شد و او را بر آن داشت تا دعوت از ایران را  پس بگیرد.

پس از درخواست‌های غرب و همچنین اپوزیسیون سوریه از ایران برای پذیرش توافقات کنفرانس ژنو۱، حسین امیر عبداللهیان سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که تهران در کنفرانس ژنو۱ حضور نداشته و نقشی در تدوین بیانیه آن نداشته است از این رو، آن را نمی‌پذیرد. او افزود که ایران بدون پیش‌شرط در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه حاضر می‌شود.

حق ادامه داد: همه طرف‌ها با مواضع مختلف، توافقات کنفرانس ژنو۱ را پذیرفته‌اند. آنچه که ما اکنون انجام می‌دهیم تلاش برای فراهم کردن زمینه‌ای به منظور مذاکره با حسن نیت است.

وی همچنین اعتراف کرد آمریکایی‌ها در جریان اتفاقات روزهای اخیر و دعوت بان کی مون از ایران برای شرکت در نشست ژنو دو و سپس لغو آن دخالت کرده‌اند.

شامگاه دوشنبه هم مارتن نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده بود که‌ بان کی مون با محمد جواد ظریف گفت‌و‌گوهای مفصلی داشته و در آن ظریف با پذیرش بیانیه کنفرانس ژنو سال ۲۰۱۲ میلادی موافقت کرده بود.

پیشتر نیز مقام‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا از ایران خواسته بودند توافقات کنفرانس ژنو۱ را بپذیرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با ابراز تاسف از پس گرفته شدن این دعوت، ‌بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد را به بی‌شهامتی متهم کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها