کد خبر: ۱۹۹۷۲۹
زمان انتشار: ۲۳:۲۹     ۰۳ بهمن ۱۳۹۲
یک تحلیلگر مسائل هسته ای گفت: هم اکنون انتشار محتوای توافقنامه باعث می شود که آن دستخوش سوء برداشت ها و جوسازی های رسانه ای در داخل و خارج قرار بگیرد اما پس از امضای قرارداد جامع منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گزارش پایگاه 598 ، حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل هسته ای ، در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا  در تشریح تفاوت میان دو واژه بازدید و بازرسی اظهار کرد: بازرسی و بازدید از نظر حقوقی دو کلمه معنی دار هستند که با یکدیگر تفاوت دارند؛ در بازدید یک سایت، کارشناسی از محل پیش بینی شده دیدن به عمل می آورد و گزارش خود را به مسئولان مربوطه تحویل می دهد. اما در بازرسی در چارچوب یک سری حقوقی که مقرر شده است، محل مورد نظر بررسی می شود که آیا به توافقات پیشین صورت گرفته عمل شده یا خیر.

این تحلیلگر مسائل هسته ای با تاکید بر اهمیت کلمات از منظر حقوقی خاطرنشان کرد: می بایستی تفاوت این دو را دانسته و به جای یکدیگر به کار نبریم. کاری که آژانس انرژی اتمی انجام می دهد در مواردی بازرسی و در مواردی بازدید است و کارخانه آب سنگین اراک که چندی پیش مورد بازدید آژانس قرار گرفت، در توافقی برای رفع ابهام ها بود.

بهشتی پور با اشاره به ملاقاتی که بین آقای صالحی و یوکیو آمانو در 19 بهمن صورت خواهد گرفت و قرار است از بیانیه 6 ماده ای به 4 مورد آن پاسخ داده شود، گفت: دیدارهای آقای صالحی و آمانو جدای از موضوع بین ایران و گروه 1+5 می باشد. این قرارداد یا به عبارتی همان بیانیه شش ماده ای شامل بازدید از آب سنگین اراک می باشد و اهمیت این کارخانه به دلیل تولید  آب سنگین و رآکتوری که قرار است در سال 2015 افتتاح شود و به آن IR40 گفته می شود. این راآکتور 40 مگابایتی می باشد که جایگزین راکتور تهران خواهد شد.

این تحلیلگر هسته ای افزود: البته آژانس بین المللی انرژی اتمی تا پایان ماه ژانویه تصمیم به بازدید از معدن گچین در بندرعباس دارد. در این گونه بازدید ها فعالیت های صورت گرفته در سایت های هسته ای مدنظر است؛ آمانو در گزارش های دوره ای خود به شورای حکام آژانس نتایج بازدیدها را هر سه ماه یکبار ارائه می دهد.

وی با بیان جزییاتی از توافق های صورت گرفته تصریح کرد: آژانس اتمی در بازدید های خود بر آن مواردی که بین ایران و 1+5 توافق شده که متعاقب آن ایران باید ذخایر 20 درصد اورانیوم خود را به 5 درصد کاهش دهد؛ تاکید دارد. البته کاهش درصد غنی سازی به صورت مرحله ای است که بخشی از اورانیوم رقیق سازی شده و بخشی دیگر در چرخه صفحات سوخت رآکتور تهران مورد استفاده قرار می گیرد. آژانس نیز بر این گونه اقدامات ایران نظارت کرده تا ببیند آیا ایران بر تعهدات خود باقی مانده است یا خیر.

بهشتی پور در خصوص اظهارات اخیر آقای عراقچی مبنی براینکه متن توافق بین ایران و آژانس که به تازگی به آن دست پیدا کرده اند منتشر نخواهد شد، گفت: ”حتما و در نهایت این توافق ها منتشر خواهند شد اما آقای عراقچی به عنوان عضو ارشد تیم هسته ای موظف است هم اکنون آن را به صورت محرمانه نگه دارد تا در شورای عالی امنیت ملی که عالی ترین سطح نظام است بررسی شود؛ این متن محرمانه از مسئولین نظام نیست اما پس از تایید در اختیار عموم قرار می گیرد.”

این تحلیلگر هسته ای ادامه داد: ”هم اکنون انتشار محتوای توافقنامه باعث می شود که آن دستخوش سوء برداشت ها و جوسازی های رسانه ای در داخل و خارج قرار بگیرد اما پس از امضای قرارداد جامع منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید. ما مطمئن هستیم که مخفی کاری وجود ندارد و همه مراحل زیرنظر عالی ترین سطوح نظام انجام می شود تا نهایتا در دست مجلس قرار گیرد.”

وی روند آزاد سازی تحریم ها را این گونه تبیین کرد: از آنجایی که رقیق سازی اورانیوم 20 درصد به 5 درصد در یک مرحله صورت نمی گیرد، تحریم ها هم گام به گام و متناسب با کاهش درصد غنی سازی اورانیوم در هشت مرحله به پایان خواهند رسید. از ابتدا نیز قرار بوده اقدامات دو طرف به صورت همزمان انجام شود.

بهشتی پور در خصوص برخی اظهارات مغرضانه مقامات آمریکایی مبنی بر مخالفت با آزادسازی تحریم های ایران گفت: لابی صهیونیستی همه تلاش خود را بسیج کرده تا اجرای توافق ژنو را به تاخیر بیاندازد. در پی اعلام رییس جمهوری آمریکا مبنی بر وتوی هرگونه تحریم جدید، بازی های رسانه ای آمریکا نیز کمتر شد و بهتر است ما نیز به آنها بها ندهیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها