کد خبر: ۲۰۰۰۶۳
زمان انتشار: ۱۸:۳۲     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
داریوش مهرجویی کارگردان سینمای ایران که کارهایی مانند آقای هالو ، هامون ، اجاره نشین ها ، نارنجی پوش و... در کارنامه اش دیده می شود ، اخیرا در مصاحبه‌ای سئوال بر انگیز با توهین‌های مکرر به منتقدانش و «خر» خواندن آن‌ها، در همین روزهای پیش از آغاز جشنوارهٔ و رونمایی رسمی از فیلم جدیدش (اشباح ) به همه منتقدانش پیام داده که یا از فیلم او خوشتان می آید و یا اینکه ... مهرجویی که خود را استاد سینمایی روشنفکران می داند حرف هایی را زده که می توان با خواندن آن به اوج بی فرهنگی در سینمایی که ایشان استاد آن است پی برد. خبرنگار صابرنیوز با آقایان سلحشور و شورجه پیرامون توهین و سبک ادبیات مهرجویی گفتگو کرده است که به قرار زیر می باشد؛

فرج الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر به خبرنگار صابرنیوز گفت: این یک دعوای خصوصی بین آقای مهرجویی و یکی از منتقدینش است که به همه تعمیم داده، ایشان یک آدم روشنفکر است که خود را آدمی متجدد و مبادی آداب و غرب گرا می داند و این ادبیات در شان ایشان نیست.


وی ادامه داد: منتقد هرکسی باشد حق دارد انتقاد کند و این فیلمساز است که باید جواب مناسب بدهد نه اینکه فوری در برابر انتقاد از خود ضعف نشان دهد ضمن اینکه ایشان از کلمه "منتقدین من" استفاده کرده و این حرف یک توهین است و کلمه ی بدی را به کار برده اند ممکن است بسیاری از افراد به کار شما انتقاد داشته باشند دلیل نمی شود که شما اهانت کنید.

کارگردان سریال اصحاب کهف ادامه داد: نماد روشنفکری جامعه روشنفکری، سینما است اگر جامعه روشنفکری سینما، نمادش صحبت های آقای مهرجویی باشد، جامعه ای کلیشه ای، گیشه ای و ابتذال به وجود می آید ما توقع زیادی از آقای مهرجویی و امثال آنها نداریم تربیت شده فرهنگ غرب هستند و فرهنگ غرب هم یعنی همین. غربی ها هم در مذاکراتشان ظاهرا خود را روشنفکر و طرفدار آزادی نشان می دهند اما در عمل می بینیم که بویی از آزادی و آزاداندیشی و آزادمنشی نبرده اند. بنابراین داریوش مهرجویی نماد همین جامعه روشنفکری و غرب زده است و این ادبیات خیلی عجیب نیست.

جمال شورجه کارگردان فیلم 33 روز درارتباط با مصاحبه داریوش مهرجویی به خبرنگار صابرنیوز گفت: نمی دانم آقای مهرجویی در چه شرایطی این مصاحبه را کرده و در چه موقعیتی این دیالوگ را به کار برده است، احتمالا شاید شرایط عادی نبوده و از زمان مصاحبه ، مصاحبه کننده و یا طرح سوال، عصبانی بودند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد ایشان را در موقعیتی قرار دادند که چنین کلمه ای را به کار بردند اما شایسته نیست که این حرف از زبان آقای مهرجویی که پیشکسوت سینما هستند، گفته شود. البته ایشان به صورت کلی اشاره کردند و اسمی نبردند و احتمالا در شرایط مناسبی نبودند که کلمه ی بهتری برای منتقدین به کار ببرند و این کلمه به ذهنشان آمده است.

کارگردان عملیات کرکوک در پایان افزود: اما در هرصورت کلمه ای را که برای پاره ای از منتقدین به کار بردند، کلمه ی خوبی نبوده. نقد سازنده همیشه مفید و کارساز است و هنرمند را متوجه اشتباهات خود می کند البته نقدی که در آن سازندگی و اصلاح باشد نه نقد مغرضانه، نباید این کلمات را به منتقدان گفت و من جزئیات را نمی دانم که اساسا منتقدین ایشان چه کسانی هستند و چه آثاری از ایشان را نمی پسندند و شاید به آن طیف از منتقدین بربخورد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها