کد خبر: ۲۰۱۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۲۳ شهريور ۱۳۹۰
روزنامه شرق به نقل از سفير عراق در ايران مدعي شد كه با ميانجيگري رييس‌جمهوري عراق، پرونده سه متهم آمريكايي مختومه شد.

به گزارش 598 به نقل از رجانيوز، اين روزنامه اافزود: همان‌طور كه «سارا شورد» با وساطت سلطان‌قابوس پادشاه عمان آزاد شد و ايران را به مقصد آمريكا ترك كرد، ظرف روزهاي آينده «شين بائر» و «جاش فتال» نيز با ميانجيگري، جلال طالباني رييس‌جمهوري عراق آزاد مي‌شوند تا پرونده‌اي كه از سال 88 باز شده بود براي هميشه مختومه شود.

اوايل شهريور ماه سال‌جاري پس از آنكه حكم دو متهم بازداشت شده آمريكايي در ايران از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران صادر شد، خانواده‌هاي آنها طي تماس با رييس‌جمهوري عراق خواستار ميانجيگري وي براي آزادي فرزندان‌شان شدند.

«محمدمجيد الشيخ»، سفير عراق در تهران ضمن تاييد اين خبر در گفت‌وگو با «شرق» درباره جزييات آزادي شين بائر و جاش فتال گفت: جلال طالباني، رييس‌جمهوري عراق با دريافت درخواست خانواده دو متهم بازداشت شده آمريكايي، براي ميانجيگري با مقامات عالیه ايران تماس برقرار كرد و خواستار عفو و آزادي اين دو نفر شد.

طالباني در نهايت توانست نظر این مقامات عالي‌رتبه را جلب كند و حكم عفو شين بائر و جاش فتال را دريافت كند، هرچند اين حكم همچون سارا شورد همراه با قرار وثيقه 500ميليون توماني است.

سه تبعه آمريكايي در مردادماه سال 1388 در مرزهاي مشترك ايران و عراق بازداشت شدند. سارا شورد، شين بائر و جاش فتال مدعي بودند به منظور كوهنوردي و همچنين براي تهيه گزارشي درباره انتخابات كردستان عراق به اين كشور سفر كرده‌اند و هشتم مرداد همين سال خود را به مرزهاي ايران رساندند و به ادعاي اعضاي خانواده‌شان، غيرعمدي و به طور غيرقانوني وارد خاك ايران شده و توسط نيروهاي انتظامي بازداشت شدند.

اين در حالي است كه تهران، اتهامات آنها را ورود غيرقانوني به خاك ايران و جاسوسي اعلام كرده است. با وجود اتهام‌ وارده سارا شورد، بيست و سوم شهريور سال گذشته با دستور بازپرس پرونده و موافقت دادستان تهران به قيد وثيقه 500‌ميليون توماني از زندان آزاد شد. پس از آن نيز با انتشار واقعيت‌هاي پشت پرده مشخص شد كه سلطان‌قابوس پادشاه عمان، مبلغ مالي تعيين‌شده براي آزادي سارا شورد را پرداخته و در ماجراي آزادي وي، ميانجيگري كرده است. سارا شورد نيز پس از آزادي، تهران را به مقصد عمان ترك كرد و از اين كشور عازم آمريكا شد.

در حالي سارا شورد با قرار وثيقه، تهران را ترك كرد و قرار شده بود در جلسه دادگاه حاضر شود با وجود برگزاري چهار جلسه دادگاه متهمان بازداشت شده آمريكايي، حاضر به بازگشت به ايران نشد. او ابتدا بيماري را دليل عدم شركت در جلسات دادگاه اعلام كرد و گفت كه ديگر به ايران باز نمي‌گردد. اينچنين بود كه جلسه دادگاه شهروندان آمريكايي در غياب سارا شورد برگزار شد و تنها حكم شين بائر و جاش فتال از سوي شعبه 15 دادگاه انقلاب به اتهام ورود غيرقانوني به كشورمان و جاسوسي براي ايالات متحده آمريكا صادر شد كه اين دو جمعا به 16 سال حبس محكوم شدند. با وجود صدور چنين حكمي پيش از آنكه شين و جاش بخواهند نسبت به اين حكم اعتراض كنند با وساطت جلال طالباني اين دو امكان چشيدن طمع دوباره آزادي را پيدا كردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها