کد خبر: ۲۰۳۸۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۲۶ شهريور ۱۳۹۰
بولتن نیوز: از چندی پیش شاهد فراخوان همایشی بودیم که در نوع خود بی‌نظیر بود و با توجه به شرایط امروز دنیا و منطقه و بخصوص اوضاع دگرگون شدۀ جهان اسلام، اهمیت فراوانی داشت: "همایش بیداری اسلامی".

مجلس شوراي اسلامي ايران نخستين همايش بيداري اسلامي را به منظور شناخت، بررسی و تحليل حركت‌های اسلامی منطقه با همكاری تشكل‌های سياسی و فرهنگی در تهران برگزار كرد. همايش بیداری اسلامی در روز دوشنبه هفتم شهریور ماه با حضور جمعي از شخصيت‌هاي برجسته فرهنگي و سياسي ایران در تهران برگزار شد. در این همایش شماری از شخصیت‌ها از جمله علی اکبر ولايتي، سيداحمد خاتمی و مهندس ضرغامی در سالن الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنراني كردند.

اما این همایش، سنگ‌بنای یک امر مهمتری شد و آن تشکیل " اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی" بود گه از امروز در تهران آغاز به کار می کند. "علی‌اکبر ولایتی" دبیر اولین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی در نشست خبری که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های این اجلاس، گفت: از مدتی پیش در میان برخی متفکران جهان اسلام این موضوع مطرح شد که مناسب است یک گردهمایی از متفکرین جهان اسلام و مسلمانان خارج از جهان اسلام برگزار شود تا یک هم‌اندیشی در خصوص تحولات جاری بیداری اسلامی در جهان اسلام به وقوع بپیوندد.

وی با بیان اینکه این اجلاس بدون تکیه بر حضور مقامات رسمی کشورهای جهان اسلام برگزار می‌شود، گفت: در این همایش بر حضور اصحاب فکر و اندیشه تأکید شده است و به دنبال این بودیم افرادی را دعوت کنیم که بدون ارتباط اجرایی با حکومت‌هایشان تنها در حوزه فکر و اندیشه فعال بوده باشند.

ولایتی دربارۀ اهداف این همایش گفت: هدف از برگزاری این كنفرانس آن است كه دربارۀ تاریخ بیداری اسلامی و مسائل سیاسی جاری در منطقه تبادل‌ نظر کنیم که در همین رابطه همۀ دستگاه‌های اجرایی در کشورمان تا حد توان خود به برگزاری این همایش کمک کردند و مشکلات لازم را انجام دادند تا این همایش به نحو احسن برگزار شود.

 مشاور امور بین‌المللی رهبر معظم انقلاب همچنین از وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت، جامعة‌المصطفی، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و اتحادیۀ رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام، به عنوان نهادهای مشارکت‌کننده در این همایش بین‌المللی نام برد.

 ولایتی همچنین از استقبال بسیار خوب بیشتر مدعوین سخن گفت و اعلام كرد: بیش از ۵۰۰ اندیشمند خارجی و ۲۰۰ متفكر داخلی از ۸۰ كشور دنیا در این همایش حضور خواهند داشت. وی با بیان اینکه "در این اجلاس بین‌المللی پنج کمیسیون پیش‌بینی شده است"، گفت: تاریخچه و مبانی بنیادین بیداری اسلامی، نقش‌آفرینان عرصه بیداری اسلامی، جریان‌شناسی، آسیب‌شناسی و جبهه متحد بیداری اسلامی، اهداف و پیامدهای بیداری اسلامی و چشم‌انداز و آینده این تحولات از مواردی است که در این کمیسیون‌های پنج‌گانه بررسی می‌شود که امیدواریم بتوانیم در این همایش به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم.

اما به نظر می‌رسد برگزاری این اجلاس بین‌المللی به دو دلیل بسیار مهم باشد. دلیل اول به وحدت‌بخش بودن این کنفرانس بین‌المللی برمی‌گردد. همانطور که همواره دشمنان جهان اسلام برای توقف یا به عقب بردن مسلمین، دست بر روی نقاط اختلاف ایشان گذاشته‌اند و باعث جدایی و تکه‌تکه شدن ایشان شده‌اند، استفاده از این حربه در شرایط فعلی نیز دور از ذهن نیست. به عبارت دیگر، همانطور که رهبر انقلاب در دیدار با افراد مجمع اهل‌البیت(ع) خاطر نشان‌ کردند، از جمله خطراتی که جنبش‌های اسلامی پیش‌رو تهدید می‌کند، دست گذاشتن بر روی مسئلۀ شیعه و سنی است. در نتیجه باید از این مباحث و اختلافات دوری کرد و زمینه را برای دشمنی کردن مستکبران فرصت‌طلب فراهم نساخت.

به این دلیل، اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد و نقش وحدت‌آفرین را بین اعضای شرکت کننده و به طبع، ملل اسلامی ایفا کند. به این طریق که می‌توان در این کنفرانس، با تمرکز بر نقاط مشترک فرق مختلف اسلامی و آشنا کردن آنها با خطرات و دشمنانی که همۀ جهان اسلام را نشانه رفته‌ است، به وحدت‌ بخشی این کنفرانس بین‌المللی کمک کند.

اما این نشست جهانی به دلیل دیگری نیز مهم است و آن نیازی است که همۀ کشورهای انقلابی فعلی از خلاء آن رنج می‌برند. همانطور که اکثر کارشناسان مسائل سیاسی در طول این چند ماه بیداری اسلامی به آن اذعان داشته‌اند، فقر رهبری و نبود ایدئولوژی مشخص در انقلاب‌های مذبور کاملاً مشهود است و همین نکته می‌تواند خدای نکرده باعث انحراف قیام‌های مردمی رخ داده شود.

به عبارت دیگر، وقتی مقایسه‌ای بین انقلاب اسلامی ایران و انقلاب‌های پیش‌رو می‌کنیم آنچه واضح است آنکه ایشان از یک مرکزیت مشخص و عمومی که ایشان را در شرایط بحرانی به صراط مستقیم هدایت کند بی‌نصیب‌اند. فقدان رهبری، یک نقص دیگری را نیز به همراه دارد و آن فقدان یک بنای جدیدی است که قرار است به جای نظامات موجود بنشیند. زیرا صرف اینکه ما خواهان برقراری اسلام در کشورمان هستیم برای به ثمر نشستن یک انقلاب کفایت نمی‌کند و باید مانند انقلاب اسلامی که در آن امام خمینی (ره) بر جمهوری اسلامی تأکیید کردند، بر روی نظام سیاسی-اجتماعی خاصی تکیه کرده و آنرا به عنوان هدفی که می‌خواهند به آن برسند معرفی کنند.

در نتیجه، همانطور که چندی پیش رهبر انقلاب به "مردمسالاری دینی" به عنوان نظامی اشاره داشتند که می‌تواند هدف و آرمان کشورهای اسلامی قرار بگیرد، امید می‌رود تا در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی، تلاشی برای پر کردن خلاء اید‌ئولوژی در این کشورها انجام شود تا طی آن معلوم گردد که دقیقاً چه نظام سیاسی-اجتماعی-اقتصادی قرار است بر ایشان حاکم شود. زیرا همگان باید بدانند اگر نقطۀ ایده‌ال معلوم نباشد، نمی‌توان مسیر انقلاب را ارزیابی کرد چون هر کسی می‌توان ادعا کند که راه ما، راه اصیل است و این در حالی است که اکثر آنها می‌توانند سرچشمۀ انحراف انقلابات قرار بگیرند.

تنها در صورت روشن‌شدن ماهیت نظام سیاسی-اجتماعی حاکم بر آیندۀ کشورهای انقلابی اسلامی است که می‌توان دست به ارزیابی مراحل طی شده کرد و راه را از بی‌راهه شناخت.

از طرف دیگر برگزاری این اجلاس بین المللی که با محوریت جمهوری اسلامی برگزار می شود می تواند از مصادره به مطلوب کردن تحولات خاورمیانه توسط غرب و گروه های سکولار غربزده جلوگیری کند. چه آنکه آنها در تمام این مدت آنها سعی کردند ماهیت این تحولات را غیر دینی و غیر هویتی معنا کرده و تنها آن را واکنشی بدانند برای دستیابی به حقوق از دست رفته دموکراتیک شهروندی. و حال آنکه مهم ترین شاخصه های این قیام ها به تعبیر رهبر انقلاب چیزی نیست جز "دینی بودن"، "مردمی بودن" و "ضد استکباری بودن" آن.

امید است در کنفرانس بین‌المللی بیداری اسلامی، به نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی توجه خاصی شود و آنرا به عنوان نقطۀ هدف کشورهای انقلابی معرفی کنند. امروز تهران، کانون تحولات منطقه و جهان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها