کد خبر: ۲۰۵۰۶۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
 انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران  یکی از محافل سیاسی است که با پوشش فعالیت های صنفی طی سالهای گذشته همواره  حواشی مختلفی داشته است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، این انجمن که با پوششی صنفی، بعد از دوم خرداد 76 فعالیت های خود را آغاز کرد همواره محفل سیاسی بسیاری از افراطیونی بوده است که تلاش داشته اند تا با عنوان پیگیری مطالبات «صنفی» روزنامه نگاران، خط سیاسی – خبری رسانه های معاند و چهره های فعال آنها را پیگیری کند و از این رو در تابستان سال 88 و با دستور قضایی مورد پلمپ قرار گرفت.

 
 
در همین راستا اخیرا حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد  دولت یازدهم نیز  طی گفتگویی با روزنامه اصلاح طلب اعتماد به نقد انجمن صنفي روزنامه نگاران پرداخته و ضمن سیاسی کار دانستن آنها تاکید کرده است:
 
«چرا هيچكس نمي گويد كه سازمان مهندسي يا نظام پزشكي مثلا سياسي است؟ به دليل اينكه رييس سازمان نظام پزشكي هيچ وقت عنوان نمي كند كه سياسي است و هيچكس هم درباره او چنين مطلبي را نمي نويسد اما انجمن هاي صنفي روزنامه نگاران در ايران، بيشتر افراد سياسي هستند كه به كار روزنامه نگاري مي پردازند و در گذشته هم همين طور بود كه عملااعمال سياسي انجام مي دادند و به همين دليل نظام حاكميتي عملاآنان را مقصر مي شناخت.»
 
اما این موضع معاون وزیر هم اشتهای افراطی های حامی دولت را سیر نکرد و بلافاصله شمس الواعظین از روزنامه نگاران قدیمی اصلاح طلب با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فیس بوک، ضمن واکنش به این موضوع، در ادبیاتی آکنده از هتاکی و اهانت نوشت:
 
«آقای انتظامی! شما حتی گوی سبقت را از سعید مرتضوی قصاب مطبوعات نیز ربوده اید که هنگام صدور فرمان پلمب انجمن هرگز به آنچه شما گفته اید اشاره نکرده و اقدام خودرا به اصل " تدابیر احترازی " ارجاع داده است. ضمنا تاکنون هیچ موردی از تخلف انجمن صنفی روزنامه نگاران در هیچ دادگاهی حتی مطرح نشده است. شما واقعا چگونه به خودتان اجازه دادید در موضع قضاوت بنشینید وحکمی اینچنین ظالمانه را صادر کنید؟ شما با این داوری نا پخته ،غیر اخلاقی وخارج از حوزه صلاحیت فردی ورسمی تان قصد داشتید دل چه کسی یا چه کسانی را به دست آورید؟ اما قطعا بدانید که دل ۴۰۰۰ عضو انجمن را آزرده کردید که امیدهای زیادی به تغییر خط مشی تان در پست جدید بسته بودند.»
 
 
این نوع واکنش عجولانه و حساسیت برانگیز از سوی افراطی ها به خوبی نشان می دهد که انتقادات این انجمن به اصطلاح صنفی تنها محدود به اصولگرایان نبوده است و حتی برخی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید نیز معتقدند فعالیت های این انجمن بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشته تا صنفی.
 
البته حسین انتظامی در بخش دیگری از گفتگوی خود، ایده جدیدی را بیان کرده و تاکید کرده که همانگونه که پزشکان یا مهندسان دارای یک نظام جامع هستند این موضوع می تواند برای اهالی رسانه نیز تحقق پیدا کند: «بايد تلاش كرد كه نظام رسانه يي به وجود بيايد كه همه روزنامه نگاران در آن فعاليت كنند و فقط روزنامه نگاران در آن فعال باشند. علاوه بر آن همه روزنامه نگاران هم بايد در نخستين دوره انتخابات نظام رسانه يي شركت كنند. تشكيل نظام رسانه يي دركميسيون فرهنگي مجلس هشتم مطرح شد كه عملا مسكوت گذاشته شد.»
 
به نظر می رسد پیگیری ایده تشکیل نظام رسانه‏ای در کنار نظامات هشتگانه دیگر کشور همچون نظام پزشکی، نظام مهندسی و .. از سوی معاونت مطبوعاتی ارشاد، ضمن آنکه می تواند بیشتر از انجمن های به اصطلاح صنفی مدافع حقوق اهالی رسانه باشد، بلکه انجمن های متعددی که توسط روزنامه نگاران تشکیل شده همچون انجمن روزنامه نگاران مسلمان، انجمن روزنامه نگاران ورزشی و.. را نیز با یک سازوکار مشخص و البته صنفی تحت پوشش خود قرار دهد تا زمینه برای چند سیاستمدار با سابقه روزنامه نگاری، برای سواستفاده سیاسی از این محمل صنفی تنگ شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها