کد خبر: ۲۰۶۸۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
تصميم تركيه از هر جهت پر از اشتباه است و منطقي نيست. در آينده نزديك افكار عمومي تركيه و برخورد روسيه با اين اقدام و همسايه بزرگ و مهم اين كشور - ايران-تركيه را مجبور خواهد كرد كه اين اقدام را يا متوقف كند و يا اقدامي انجام دهد كه اين پروژه عملياتي نشود.

مدير كل مركز مطالعه ايران معاصر در مسكو با اشاره به تصميم تركيه براي استقرار سپر دفاعي ناتو در خاك اين كشور گفت: اين تصميم بسيار اشتباهي است و در آينده نزديك تركيه نتيجه اين تصميم اشتباه خود را خواهد ديد.

به گزارش 598 رجب صفروف در گفت وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: افكار عمومي در تركيه از اين تصميم دولت بسيار ناراحت است و روشن و مشخص است كه استقرار سپر دفاعي موشكي نتيجه سازش سياسي رهبران تركيه با آمريكا و غرب است و هيچ ربطي با امنيت منطقه ندارد.

وي با بيان اين كه اقدام تركيه بيش از همه روسيه را خواهد آزرد، افزود: اين اقدام به روابط روسيه و تركيه لطمه بزرگي خواهد زد.

صفروف گفت: روشن است كه اين اقدام ناتو معطوف به روسيه است و نه ايران. زيرا ايران سياست تهاجمي ندارد و موشك هاي بلندپرواز در اين كشور وجود ندارد ضمن اين كه روابط ايران و اروپا در طول تاريخ هيچ گاه به تضادهاي نظامي منجر نشده است.

مدير كل مركز مطالعه ايران معاصر در مسكو با بيان اين كه تجار و بازرگانان اروپايي تمايل دارند با ايران رابطه اقتصادي آزادي داشته باشند، تصريح كرد: آن ها آرزو مي كنند كه راه تجارت با ايران باز شود و به كشورهايي كه امكان ارتباط با ايران را دارند غبطه مي خورند. سود تجاري آن ها براساس تصميمات سياسي متوقف شده است.

وي خاطرنشان كرد: تصميم تركيه از هر جهت پر از اشتباه است و منطقي نيست. در آينده نزديك افكار عمومي تركيه و برخورد روسيه با اين اقدام و همسايه بزرگ و مهم اين كشور - ايران-تركيه را مجبور خواهد كرد كه اين اقدام را يا متوقف كند و يا اقدامي انجام دهد كه اين پروژه عملياتي نشود.

مدير كل مركز مطالعه ايران معاصر در مسكو هم چنين در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا در مورد تعيين رژيم حقوقي درياي خزر بر نزديكي ديدگاه هاي ايران و روسيه در اين مورد تاكيد كرد و گفت: روسيه و ايران علاقه مند نيستند كشورهاي فرامنطقه اي در امور امنيتي و اقتصاد خزر حضور داشته باشند.

وي در مورد تلاش اتحاديه اروپا براي عبور خط لوله گاز از بستر درياي خزر و تصويب موضوع ترانس خزر در اين دريا و حمايت آمريكا از اين طرح با وجود مخالفت كشورهاي ساحلي خزر اظهار كرد: تا زماني كه حتي يك كشور از مجموع 5 كشور ساحلي درياي خزر با اين موضوع موافقت نكند اتحاديه اروپا نمي تواند اين اقدام را انجام دهد و ترانس خزر قابل اجرا نيست. احتمال بسيار كمي وجود دارد كه اروپا در مورد موضوع ترانس خزر به اهداف خود برسد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها