کد خبر: ۲۰۷۶۲۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۲     ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
وزیر خارجه انگلیس ضمن درخواست از روسیه و ایران برای اعمال فشار بیش‌تر علیه نظام سوریه جهت پایبندی به روند مذاکرات ژنو2، قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سوریه را "روزنه امیدی" در بحران سوریه خواند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد: هیچ شاخص مثبتی وجود ندارد که نشان دهد نظام سوریه آماده پذیرش پیشنهاد اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه جهت برگزاری دور سوم مذاکرات و بررسی مساله دولت انتقالی است.

دور دوم مذاکرات ژنو میان هیات‌های اعزامی دولت و ائتلاف مخالفان سوریه در 15 فوریه جاری پایان یافت و اخضرالابراهیمی در پایان این مذاکرات اظهار کرد که دو هیات درخصوص برگزاری دور سوم مذاکرات توافق کرده‌اند اما زمانی برای این دور مذاکرات مشخص نشده است.

هیگ در این سخنان که پیش از سفرش به واشنگتن در مقابل نمایندگان مجلس عوام انگلیس ایراد کرد گفت: با افزایش تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها در سوریه و بالا رفتن تعداد آوارگان سوری بحران انسانی در این کشور روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.

وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که کشورش به حمایت‌های بشردوستانه خود از مردم سوریه ادامه خواهد داد تا در سایه شرایط دشوار رنج‌های آنها کاسته شود.

ویلیام هیگ در خصوص مساله کمک به مخالفان سوری نیز گفت: انگلیس امکان ارسال مجدد کمکهای غیر نظامی به مخالفان سوری را که از اواخر سال گذشته میلادی به صورت موقت به حالت تعلیق درآمده مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی عنوان داشت: دولت انگلیس تصمیم گرفته یک میلیون پوند برای حمایت از برنامه‌های آمریکا و دانمارک برای تشکیل پلیس آزاد سوریه اختصاص دهد و این کمک‌ها شامل دستگاه‌های ارتباطی، خودرو و حمایت‌هایی جهت آموزش نیروهای پلیس است.

ویلیام هیگ از جامعه بین‌الملل نیز خواست تا به حمایت خود از مردم سوریه ادامه دهد و به تعهدات خود در نشست اهدا کنندگان که ماه گذشته در کویت برگزار شد پایبند باشد.

وی با بیان اینکه کشورش تا به امروز به صورت کلی کمک‌هایی به ارزش 600 میلیون پوند به مردم سوریه اهدا کرده عنوان داشت: 241 میلیون پوند برای حمایت از مردم داخل سوریه هزینه شده و 265 میلیون پوند نیز برای کمک به آوارگان سوری و دولت‌های میزبان آنها در عراق، اردن و لبنان اختصاص یافته است.

وی در خصوص قطعنامه شورای امنیت درباره ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سوریه گفت: این قطعنامه روزنه امیدی در بحران"تاریک" سوریه است.

ویلیام هیگ با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای اجرای این قطعنامه در سوریه می‌کند از نظام این کشور خواست تا اجازه ورود کمک‌های انسانی و ورود گروه‌های امدادرسانی را بدون هیچ شرط یا مانعی بدهد.

این مقام انگلیسی در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه نیز مدعی شد: دمشق به طرح امحای سلاح‌های شیمیایی خود پایبند نیست و امکان دارد که زمان مشخص شده در ژوئن آتی را برای پایان دادن به روند امحای این سلاح‌ها نقض کند.

وی عنوان داشت: نظام سوریه تنها 11 درصد از سلاح‌های خود را امحا کرده است در حالی که هیات اعزامی سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تمام امکانات لازم را برای انتقال و امحای هرچه سریعتر سلاح‌های شیمیایی سوریه فراهم کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها