کد خبر: ۲۱۰۷۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
«ماهی قرمز» سفره هفت‌سین ایرانی‌ها بنا به روایتی میهمان چینی سفرهای هفت‌سین محسوب می‌شود.‌

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ماهی قرمز که خوش نشین سفره‌های هفت‌سین ایرانی است سابقه طولانی در این امر ندارد.

بر اساس گفته صاحب نظران چینی‌ها بر اساس یک اعتقاد تاریخی ماهی قرمز را نحس می‌دانند و به هنگام سال نو آنها را در رودخانه‌ها رها می‌کنند.

بنا به روایتی سابقه تاریخی ورود ماهی قرمز به سفره‌های هفت سین عید نوروز ایرانی‌ها به دوره قاجاریه بر می‌گردد که تجارت بین ایران و چین گسترش یافته بود و فرهنگ نحس بودن ماهی قرمز در چین تبدیل به نماد زندگی در سفرهای هفت سین شده است.

بر این اساس ایرانی‌های باستان سیب قرمز را در آب شناور می‌کردند و ماهی قرمز بر سر سفره آنها نبوده است.

ماهی قرمز مدت زمان کوتاهی را مهمان خانه‌های ایرانی است و اغلب آنها حتی تا روز طبیعت، در سال نو هم عمر نمی‌کنند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به ویژه بودن شرایط زندگی طبیعی ماهی قرمز اضافه کرد: برای زندگی مصنوعی این ماهی‌ها باید شرایط را مهیا کرد.

لزوم هم‌دمایی آب ماهی قرمز با محیط

مجید اسکندر پور با مهم دانستن ظرف مورداستفاده برای نگهداری ماهی قرمز ادامه می‌دهد، ظرف مورد استفاده باید دهانی گشاد داشته باشد تا زمینه اکسیژن گیری را برای ماهی فراهم کند.

این مسئول با بیان اینکه ماهی‌های قرمز نسبت به باکتری‌های موجود در اطراف خود حساسیت دارند، ادامه می‌دهد، با استفاده از شستشو می‌توان این مشکل را حل کرد.

اسکندر پور شستشوی مورد نیاز برای ظرف ماهی قرمز را هفته‌ای دو بار عنوان کرده و متذکر می‌شود، در این شستشو باید از مقداری نمک طعام هم استفاده کرد.

وی هم‌دمایی آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز را با محیط ضروری دانسته و ابراز می‌دارد که آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید حدود 24 ساعت در دمای محیط بماند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان وجود کلر در آب شرب را از دلایل استفاده از آبی که 24 ساعت در دمای محیط مانده باشد برای نگهداری ماهی قرمز اعلام کرد.

این مسئول خاطرنشان می‌کند، هر ماهی برای زندگی مصنوعی نیاز به یک لیتر آب دارد که باید هفته‌ای دو بار تعویض شود.

اسکندر پور با بیان اینکه ماهی‌ها هم به مانند همه موجودات زنده نیاز به غذا برای ادامه حیات دارند، می‌گوید، این ماهی‌ها روزانه به دو بار غذا خوردن نیاز دارند.

وی دادن غذا بیش از نیاز به ماهی قرمز را موجب آلوده شدن آب برشمرده و تصریح می‌کند که کم غذا دادن به ماهی هم باعث گرسنگی و کمبود در ماهی شده و آن را مستعد بیماری‌های مختلف می‌کند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان بهترین غذای توصیه شده برای ماهی‌های قرمز را غذاهایی اعلام کرد که توسط آکواریوم‌داران مورد استفاده قرار می‌گیرد و اضافه می‌کند که در هر وعده غذایی این ماهی‌ها سه تا چهار دانه غذای ماهی از نوع آماده را مورد استفاده قرار می‌دهند.

این مسئول نور را یکی دیگر از نیازهای ماهی قرمز برای زندگی اعلام کرده و می‌گوید که محل نگهداری این ماهی‌ها باید طوری انتخاب شود که تغییر شب و روز محسوس باشد.

اسکندر پور تاکید می‌کند که از قرار دادن ماهی قرمز در محیطی با شدت نور بالا به ضرورت جدی باید پرهیز شود.

فراهم کردن زمینه زندگی طبیعی برای ماهی قرمز سفره هفت سین

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن حداقل زندگی طبیعی برای ماهی قرمز سفره هفت سین اضافه می‌کند: شاید قرار دادن ماسه‌های رودخانه‌ای در ظرف نگهداری ماهی‌ها به فراهم کردن این محیط کمک کند.

شایان ذکر است، مسمومیت با کلر، مسمومیت با دی اکسید کربن و مسمومیت آمونیاکی، ضربه، قلیایی شدن آب، اسیدی شدن آب، بیماری‌های محیطی و بیماری‌های تغذیه‌ای از جمله بیماری‌های گزارش شده ماهی قرمز محسوب می‌شوند و به غیر از بیماری‌های یاد شده، گروهی دیگری از بیماری‌ها توسط عوامل زنده ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی به وجود می آیند که مشورت با دامپزشک برای درمان این بیماری‌ها کمک می‌کند.

پوسیدگی دم و باله، آبله پوستی، تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم، بیماری چشمی، بیماری چرخش، خونریزی پوست، ایجاد انحنا در دم، تغییر محوطه دهان، ایجاد لکه‌های سیاه در دم ماهی، شنای غیر طبیعی، کم‌رنگ شدن پوست، ریزش فلس ماهی و بلند شدن پوست، برآمدگی‌های غیر طبیعی در آبشش، خونریزی آبشش، کاهش وزن، کمی تحرک، تحلیل شکم و رنگ پریدگی و انحنا در قسمت قدامی ستون مهره‌ها، کدورت چشم، بیرون زدگی چشم‌ها لکه‌های پوستی همه از علائم بیماری‌‌های هستند که بیانگر میکروبی بودن محیط و در نتیجه بیماری ماهی قرمز هفت سین است.

مسئول مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه برخی از بیماری‌های ماهی قرمز قابلیت انتقال به انسان را دارند، تاکید می‌کند، تا کنون هیچ گزارشی از این نوع بیماری‌های در کشور ما ثبت نشده ولی نمونه جهانی آنها وجود دارد.

این مسئول استفاده از دستکش را از راه‌های پیشگیری از انتقال بیماریهای ماهی به انسان اعلام کرده و می‌گوید که شستشوی دست‌ها بعد از جابه‌جایی ماهی به حفظ بهداشت کمک شایان توجهی می‌کند.

اسکندر پور وضعیت فروش ماهی را در سطح شهر در ایام نوروز مناسب نمی‌داند و تاکید می‌کند که شهرداری باید اقدام به ساماندهی فروش این ماهی‌ها بکند.

وی ادامه می‌دهد اگر بتوان شرایط فروش ماهی‌های قرمز را تجمیع کرد می‌توان وضعیت بهداشتی آنها را هم تحت کنترل قرار داد.

زنجانی‌ها ماهی قرمز تکثیر نمی‌کنند

این کارشناس با بیان اینکه زنجان تولید ماهی قرمز ندارد، تصریح می‌کند، فروشندگان متکثر این ماهی اقدام به تهیه آن از استان‌هایی مانند یزد، کرمان و شمال کشور می‌کنند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به احتمال بیمار بودن ماهی‌های قرمز و داشتن میکروب در مورد آزاد کردن آنها در رودخانه‌های محلی هشدار داده و تاکید می‌کند که آزاد کردن این ماهی‌ها زمینه انتقال این نوع آلودگی‌ها را به محیط طبیعی و آبزیان فعال در آنها فراهم می‌شود.

این مسئول بهترین محل آزاد سازی ماهی‌های قرمز سفره هفت سین را استخر شهر بازی زنجان و سد تهم زنجان اعلام می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها