کد خبر: ۲۱۲۳۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
اشکان دژآگه در بازي با قطر در انتخابي جام‌جهاني اولين بازي خود را با پيراهن تيم ملي ايران انجام داد و از آن زمان به يکي از تاثيرگزارترين بازيکنان کارلوس کي‌روش تبديل شد.

 

جام‌جهاني 2014 کمتر از سه ماه ديگر آغاز مي‌شود و تيم ملي ايران در گروه F اين رقابت‌ها در گروه نسبتا سخت با تيم‌هاي آرژانتين، نيجريه و بوسني‌ و هرزگوين همگروه است و در اولين ديدار خود با نيجريه ديدار خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، دژآگه از لحاظ قانوني مي‌توانست هم براي آلمان و هم براي ايران بازي کند. او در رده‌هاي سني زير 17، زير 19 و زير 21 سال براي آلمان بازي کرده‌ است. او در سال 2009 با پيراهن شماره 9 در بازي‌هاي زير 21 سال اروپا همراه با مانوئل نوير، سامي خديرا و مسعود اوزيل هم‌تيمي بود و توانست همراه آلمان به قهرماني برسد. او در اين دوره يک گل ثمر رساند. دژآگه قرار بود در بازي مقابل تيم ملي فوتبال جوانان رژيم صهيونيستي در چارچوب رقابت‌هاي مقدماتي قهرماني اروپا در سال 2009 شرکت کند. اشکان پس از آگاهي از قرار گرفتن تيم ملي زير 21 ساله‌هاي آلمان برابر رژيم صهيونيستي پيش از عزيمت به اطلاع ديتر آيلتس، مربي زير 21 ساله‌هاي آلمان رسانده بود که به دليل پيش‌بيني‌هاي موجود از وضعيت رژيم صهيونيستي اين تيم را براي اين بازي همراهي نخواهد کرد. او عنوان کرد: "مربي، با اصل و نسب ايراني من آشناست و معذوريت‌هاي سياسي من را براي عدم شرکت در بازي روز جمعه درک مي‌کند."

امتناع او از سفر به سرزمين‌هاي اشغالي به همراه تيم ملي زير 21 سال آلمان بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي کشور آلمان داشت. پس از جنجال به وجود آمده اشکان در گفت‌وگويي با نشريه "Stern" چاپ آلمان گفت: "در رگ‌هاي من بيشتر خون ايراني جاري است تا آلماني. بايد اين مسئله را پذيرفت. والدين من ايراني هستند. ايران، رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسد."

روزنامه بيلد خواهان اخراج اشکان دژآگه شد. ديتر گرومن، معاون دبيرکل سازمان ارشد يهوديان آلمان نيز به روزنامه اشپيگل گفت: نمي‌توان پذيرفت که ورزشکاري در تيم ملي آلمان بخواهد يهوديان را مورد تحريم شخصي قرار دهد. سازمان يهوديان آلمان خواهان آن شد که فدراسيون فوتبال آلمان به آساني از کنار اين امر نگذرد.

ولفگانگ شويبله، وزير کشور نيز از دژآگه به شدت انتقاد کرد. شويبله گفت: وقتي يک نفر عضو تيم ملي مي‌شود ديگر مجاز نيست بگويد به دلايل سياسي در اين کشور بازي مي‌کند.

دژآگه پيشتر از تمايل براي بازي در تيم ملي فوتبال ايران سخن گفته‌ بود. او گوشه چشمي هم به دعوت به تيم ملي بزرگسالان آلمان داشت، اگرچه شانس کمي براي دعوت به تيم آلمان داشت. مطابق قوانين فيفا بازيکني که مي‌تواند براي دو کشور بازي کند، اگر براي کشور اول در تيم بزرگسالان بازي نکرده باشد حداکثر تا سن 21 سالگي مي‏‎تواند براي کشور دوم بازي کند. مطابق اين قانون دژآگه ديگر نمي‌توانست براي ايران بازي کند. در ژوئيه سال 2009 فيفا در اين قانون تغييراتي داد و همچنين شرط سني را برداشت. از آن زمان تاکنون چند بازيکن با قانون جديد مليت خود را عوض کرده‌اند. به طور نمونه ادگار کاستيو که براي تيم بزرگسالان مکزيک 4 بازي ملي در بازي‌هاي دوستانه داشت، مليت خود را تغيير داد و براي آمريکا بازي کرد. فيفا با تغيير مليت دژآگه موافقت کرد و هم‌اکنون دژآگه براي تيم ملي فوتبال ايران بازي مي کند.

افشين قطبي سرمربي وقت تيم ايران از دعوت او به تيم ملي خبر داد و نام او را در فهرست 50 نفره ارسالي تيم ملي فوتبال ايران براي جام ملت هاي آسيا 2011 قرار داد اما دژآگه تصميم گرفت تيم ايران را همراهي نکند. او در اين باره گفت: من اين مسئله را به دقت بررسي کردم. اگر به جام ملت ها مي رفتم حداقل يک ماه حضور در ولفسبورگ را از دست مي دادم. من مي خواهم شانسم را اينجا امتحان کنم و در نيم فصل دوم در ترکيب اصلي تيم قرار بگيرم.

اشکان در تاريخ 1390/12/8 براي بازي در تيم ملي فوتبال ايران مقابل قطر مرحله انتخابي جام جهاني 2014 به تهران آمد. او در نخستين حضورش در ترکيب ثابت قرار گرفت و توانست در نخستين بازي ملي خود دو گل به ثمر برساند و شروع بسيار خوبي را به نمايش بگذارد. اشکان دژآگه در رقابت هاي انتخابي جام ملت‌هاي آسيا در ديدار با لبنان، عملکرد بسيار خوبي از خود نشان داد و بهترين بازيکن ميدان لقب گرفت.

پست اين بازيکن هافبک تهاجمي است و در تيمش يعني فولام شماره 24 را بر تن دارد. او در ولفسبورگ نيز همين شماره را تن کرده بود.

او اين فصل در تيم فولام عملکرد خوبي داشته است و موفق شده گل هاي حساسي به ثمر برساند. آخرين گل او در بازي برابر نيوکاسل بود که موفق شد با شوتي از راه دور گلزني کند. او در بازي با تاتنهام نيز شم گلزين خود را به خوبي نشان داد. دژآگه در فولام با فليکس ماگات کار مي کند که در ولفسبورگ نيز سابقه بازي با او را در کارنامه خود داشته است.

دژآگه در يک نگاه

نام: اشکان دژآگه

تاريخ تولد: 1365/4/14

محل تولد: تهران

پست بازي: هافبک هجومي

عملکرد دژآگه در تيم‌هاي رده هاي مختلف آلمان

• تيم ملي نوجوانان: 10 بازي، 4 گل

• زير 18 سال: 4 بازي، 2 گل

• 19 ساله‌ها: 11 بازي، 3 گل

• 20 ساله‌ها: 5 بازي، 2 گل

• تيم ملي اميد: 20 بازي، 4 گل

نقل قول و خاطرات:

دين من اسلام است. به خداوند ايمان دارم. پيش از هر بازي خدايم را ستايش مي‌کنم.

ايران در جام جهاني 2014 با تيم هاي آرژانتين، بوسني و هرزگوين و نيجريه همگروه شده است و در اولين ديدار خود با نيجريه ديدار خواهد کرد.



 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها