کد خبر: ۲۱۴۸۰۹
زمان انتشار: ۲۰:۵۵     ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
وزیران دفاع آمریکا و چین امروز (سه‌شنبه) پس از نشست خود در شهر پکن، در یک کنفرانس خبری به بیان اختلافات خود در خصوص مناقشات ارضی در منطقه پرداختند.


به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در این کنفرانس خبری به چین گفت که حق ندارد به صورت یک جانبه بر فراز گروهی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی بدون رایزنی منطقه دفاع هوایی اعلام کند.

وی تصریح کرد که آمریکا در مناقشه ژاپن با چین بر اساس تعهداتی که دارد، از ژاپن حمایت خواهد کرد.

همچنین چانگ وانکوان، وزیر دفاع چین اظهار داشت که کشور وی در جهت افزایش مشکلات با ژاپن اقدام نخواهد کرد. اما پکن آماده است در صورت حضور برای حراست از خاک خود، از نیروی نظامی استفاده کند.

وی هشدار داد: آمریکا باید نسبت به اقدامات ژاپن هوشیار بوده و صرفا از توکیو حمایت نکرده و از اقدامات آن چشم‌پوشی نکند.

هاگل تاکید کرد: هر کشوری حق دارد منطقه دفاع هوایی اعلام کند اما حق ندارد بدون هماهنگی و رایزنی به طور یکجانبه این کار را انجام دهد. چنین اقدامی به تنش‌ها و سوء تفاهم‌ها دامن زده و می‌تواند احتمال بروز یک درگیری خطرناک را افزایش دهد.

چانگ نیز به نوبه خود گفت: چین آماده است مناقشاتش را به طور دیپلماتیک حل کند. اما وی تصریح کرد که چین همواره آماده است به تهدیدها پاسخ دهد.

وزیر دفاع چین در خصوص مسئله حاکمیت ارضی گفت: ما هیچ مصالحه‌ای انجام نداده، هیچ امتیازی در این زمینه نخواهیم داد و بر سر آن تجارت نخواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم که کوچک‌ترین تجاوز حاکمیتی به وجود آید.

این نشست به طور کلی‌تر متمرکز بر این بود که چطور آمریکا و چین می‌توانند پس از سال‌ها روابط سرد، با یکدیگر روابط قدرتمندی داشته باشند.

وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان ساخت: آمریکا و چین باید نسبت به ظرفیت‌های سایبری خود با یکدیگر شفاف‌تر بوده و عنوان کرد که شفافیت بیشتر، خطر سوء تفاهم و سوء برداشت را که سبب محاصره اشتباه می‌شود، کاهش می‌دهد.

هاگل به تهدید جاری کره شمالی اشاره کرد و گفت که آمریکا و چین در رسیدن به خلع سلاح هسته‌ای معتبر و بازگشت ناپذیر شبه جزیره کره، منفعتی مشترک دارند.

وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد: دورنمای ما داشتن آینده‌ای است که در آن ارتش‌های ما بتوانند از نزدیک در زمینه طیفی از چالش‌ها نظیر کمک‌های انسانی و ماموریت‌های امداد در فاجعه‌ها با یکدیگر همکاری کنند. برای رسیدن به این ماموریت ما باید نسبت به مسائلی که در آنها اختلاف داریم، صریح باشیم. دو کشور توافق کردند تا یک رزمایش مشترک پزشکی نظامی اجرا کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها