کد خبر: ۲۲۶۰۲۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۰۵ خرداد ۱۳۹۳
چهار روز بعد از كنترل ارتش سوريه بر زندان حلب، عمليات پاكسازي اطراف اين زندان شروع شده است. ارتش سوريه در گام بعدي سعي دارد روستاي حندرات و اردوگاه آوارگان فلسطيني در اين منطقه را آزاد و در مرحله بعد كليدي‌ترين نبرد خود در مقابل تروريست‌ها را آغاز كند.
چهار روز بعد از كنترل ارتش سوريه بر زندان حلب، عمليات پاكسازي اطراف اين زندان شروع شده است. ارتش سوريه در گام بعدي سعي دارد روستاي حندرات و اردوگاه آوارگان فلسطيني در اين منطقه را آزاد و در مرحله بعد كليدي‌ترين نبرد خود در مقابل تروريست‌ها را آغاز كند. روزنامه گاردين ديروز نوشت كه نيروهاي حامي بشار اسد قصد دارند خطوط ارتباطي شورشيان را قطع كنند و به دو سال شورش درحلب ويران شده پايان دهند. اين روزنامه نوشت كه نبرد حلب ممكن است آخرين آوردگاه جنگ سوريه باشد. 
به گزارش «جوان»، نيروهاي ارتش سوريه روز پنج‌شنبه هفته قبل توانستند محاصره زندان حلب را كه يك سال تحت كنترل مخالفان قرار داشت، بشكنند. بعد از آزادي اين زندان كار پاكسازي اطراف اين زندان شروع شده و در قدم بعدي ارتش سوريه قصد دارد مناطق اطراف حلب از جمله روستاي حندرات و خانصر در جنوب حلب را تحت كنترل خود بگيرد. در صورت كنترل اين مناطق استراتژيك، راه‌هاي ارتباطي تروريست‌هاي مستقر در حلب با خارج قطع خواهد شد و اين شهر عملاً تحت محاصره ارتش سوريه قرار خواهد گرفت؛ موضوعي كه بسياري از منابع نظامي، آن را آغاز شمارش معكوس براي جنگ حلب تعبير كرده‌اند. سقوط شهر حلب كه بسياري آن را به «مادر جنگ‌ها» تعبير مي‌كنند، مي‌تواند آغازي بر پايان سه سال ناآرامي در سوريه باشد. موسسه امريكايي مطالعات جنگ به تازگي در تحليلي نوشته كه ارتش سوريه در مورد حلب نيز تاكتيكي مشابه حمص در پيش گرفته است. به نوشته اين موسسه، ارتش سوريه قصد دارد با محاصره حلب، ارتباط اين شهر با خارج را قطع كند تا همانطور كه حمص بعد از 700 روز محاصره به آتش‌بس با ارتش تن داد، حلب نيز شاهد سناريوي مشابه باشد. ناظران نظامي مي‌گويند كه ارتش سوريه علاوه بر تحكيم موقعيت خود در شرق حلب، در حال تحكيم موقعيت خود در مناطق غربي اين شهر است. همچنين مسير‌هاي كمكي معارضين مسلح سوري در شمال و شمال شرقي حلب نيز در حال قطع شدن است؛ جايي كه معارضين سوري ماه‌ها است از تركيه كمك‌هاي خود را دريافت مي‌كنند. 
طي روز‌هاي اخير، گزارش‌هايي منتشر شده مبني بر اينكه سرويس‌هاي اطلاعاتي چند كشور غربي از جمله امريكا و فرانسه و چند كشور عربي براي جلوگيري از موفقيت‌هاي پياپي ارتش سوريه اين هفته جلسه مشترك دارند. منابع مطلع عربي در پاريس به روزنامه السفير لبنان گفته‌اند كه سرويس‌هاي اطلاعاتي امريكا، فرانسه، انگليس، عربستان و قطر اواسط اين هفته در انتاكيه تركيه جلسه مشترك برگزار خواهند كرد تا شكست‌هاي متوالي گروهك‌هاي مسلح و پيشروي‌هاي ارتش سوريه به خصوص در شمال و گشايش جبهه‌هاي جديد براي تأخير در پيشروي ارتش سوريه در مناطق شرقي حلب بررسي شود. يك منبع نظامي ديروز به سانا گفت يگان‌هايي از ارتش و نيروهاي مسلح به اعضاي چند گروه ترويستي در شهرك صنعتي، محله هلك، ميدان جندول، باب النيرب، بني زيد، كلاسه، بستان القصر، عامريه، مشهد و راشدين يورش بردند و تعدادي از خودروهاي تروريست‌ها را در شمال هنانو و ليرمون در حلب منهدم كردند كه به كشته و زخمي شدن شمار زيادي از افراد مسلح تروريست منجر شد. منابع معارضين سوري در حلب تلاش ارتش سوريه براي محاصره حلب را تأييد مي‌كنند. يك منبع معارضين ديروز در گفت و گو با روزنامه گاردين گفت: «آنها (ارتش سوريه) سعي دارند شهر را محاصره كنند و فكر مي‌كنيم كه اين دفعه خواهند توانست.» به گفته منابع سوري، كنترل ارتش سوريه بر زندان حلب، نيروهاي دولتي را قادر كرده كه روند پر كردن شكاف بين شمال و جنوب شهر را شروع كنند و باعث خواهد شد كه خطوط ارتباط معارضين مسلح قطع شده و احتمال مقاومت آنها در شهر حلب را به صفر برساند. 
  پيشنهاد عربستان براي جايگزيني «ارتش آزاد سوريه»
مخالفان سوري تا به اين لحظه نتوانسته‌اند واشنگتن را به حمايت نظامي گسترده از خود قانع سازند و آن به دليل اقدامات شكست‌ خورده مخالفان است كه تنها موجب پيروزي‌هاي نظامي و سياسي براي نظام بشار اسد شده است. در اين شرايط عربستان در اقدامي مداخله‌جويانه به دولت امريكا پيشنهاد داده است ارتش جديدي براي مخالفان تشكيل دهد.  به گزارش ايسنا، به نقل از سايت خبري ارم، عربستان به دولت امريكا پيشنهاد داد ارتش جديدي براي مخالفان سوريه به جاي «ارتش آزاد سوريه» تشكيل دهد كه اين ارتش به سلاح‌هاي پيشرفته به ويژه ضدهوايي‌ مجهز شود تا از مناطق تحت كنترل مخالفان سوريه حمايت كند. رياض با اين پيشنهاد كه احمد جربا، رئيس ائتلاف مخالفان سوريه در سفرش به واشنگتن آن را مطرح كرد مي‌خواهد تا به رويارويي با گزارش‌هايي بپردازد كه مبني بر اين است كه سلا‌ح‌ها در نهايت به دست گروه‌هاي تندرو همچون دولت اسلامي عراق و شام (داعش) و النصره مي‌رسد. پيشتر دولت امريكا گزارش‌هايي را قبل از سفر جربا به واشنگتن دريافت كرده بود كه محتواي آن اين بود كه نيروهاي ائتلاف مخالفان سوريه هيچ كنترلي بر اوضاع نداشته و تنها القاعده مناطقي را تحت كنترل خود دارد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها