کد خبر: ۲۲۸۸۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۲۰ مهر ۱۳۹۰
تهیه کننده برنامه علوم انسانی زاویه گفت: دومین جلسه از مناظره مهدی نصری و حجت‌الاسلام محسن غرویان بنا به درخواست بسیار بینندگان در رابطه با ناتمام ماندن این بحث با محوریت "نسبت اسلام با عرفان" امشب چهارشنبه 20 مهر ماه از شبکه چهار پخش می‌شود.
علیرضا حائری تهیه کننده برنامه تلویزیونی مجله علوم انسانی زاویه در گفتگو با مهر در رابطه با نشست دوم مناظره میان مهدی نصری و حجت الاسلام محسن غرویان اظهار داشت: هفته گذشته بحث ناگفته ای را تحت عنوان این که " آیا اسلام مخالف عرفان است" پی گرفتیم. مهدی نصری یکی از منتقدین اساسی بحث فلسفه و عرفان که 10 سال سردبیر کیهان بوده است در یک سوی بحث و در سوی دیگر حجت الاسلام محسن غرویان مدرس فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم قرار گرفت.
 
وی افزود: در این مناظره تلاش داشتیم که بحث علمی داشته باشیم تا هر دو طرف با توجه به ادعاهایی که مطرح می کنند، استدلالهای لازم را هم ارائه کنند. باید توجه داشت که حضرت امام خمینی(ره) نسبت به فلسفه و عرفان نظر منفی نداشتند. ایرانیان نیز با بحث عرفان به ویژه پس از روی آوردن به اسلام چندان غریبه نیستند. مسئله عرفان از مسائل مورد توجه ایرانیان است همانطور که ایرانیان به عرفان حافظ و مولانا توجه ویژه ای دارند، اما از آن طرف منتقدان این حوزه نیز حرفهای قابل تأملی دارند، این افراد دلایل جالبی ارائه می کنند که در ذات اسلام نیست بلکه چیزی است که ما به ویژه ما ایرانیان از اسلام بیرون کشیده ایم.
 
حائری تأکید کرد: این بحث در رسانه های فراگیر به لحاظ خط قرمزهایی که وجود داشته مطرح نشده است، اما برنامه علوم انسانی زاویه روی خط قرمزها حرکت می کند، البته با درایت تلاش می کنیم این بحثها را وقتی برای قشر فرهیخته جامعه در شبکه چهار مطرح می کنیم، از خطر قرمزها عبور نداشته باشیم، مگر در قالب بحث علمی.
 
وی اضافه کرد: این بحث هفته گذشته چهارشنبه از شبکه چهار پخش شده، تکرار آن نیز روز یکشنبه پخش شد و قرار است بخش دوم آن امشب (چهارشنبه 20 مهر) ساعت 20:30 از شبکه چهار پخش شود. تکرار این برنامه یکشنبه 24 مهر ماه ساعت 14:30 است.
 
علیرضا حائری همچنین گفت: بنا به درخواست بینندگان برنامه همین شرکت کنندگان هفته پیش دعوت شدند تا بحث قبلی را که از نظر بینندگان ناتمام مانده را ادامه دهند. براساس درخواست بینندگان که تعداد بسیار زیادی پیامکهای شرحی ارسال کردند این برنامه با حضور مهمانان هفته پیش ادامه می یابد.
 
حائری در پاسخ به اینکه آیا این مناظره به جلسه سوم کشیده می شود یا خیر گفت: در چارچوب برنامه ما اختصاص بیش از دو جلسه به یک موضوع تعریف نشده است. از آنجا که علوم انسانی رشته های متنوع دیگری دارد علاقمندیم به موضوعات دیگر بپردازیم که در میان این موارد می توان به بررسی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور، بررسی وضعیت کتاب تاریخ آموزش و پرورش که انتقادات شدیدی به آن وارد شده است و بررسی وضعیت آموزشی و امکانات دانشگاه پیام نور که کمتر از 50 درصد از دانشجویان علوم انسانی مقطع کارشناسی را دربرگرفته اشاره کرد.
 
تهیه کننده برنامه علوم انسانی زاویه تأکید کرد: دانشجویان علوم انسانی کشور شریک ما در تولید برنامه خواهند بود. آنها می توانند از کلاسها، استاد محبوب، جمع دانشگاهی خود عکس و فیلم تهیه کرده و آن را به همراه نظرات خود برای ما ارسال کنند. سایت این برنامه تا یک هفته دیگر راه اندازی می شود و می تواند پل ارتباطی خوبی با دانشجویان در تولید برنامه ها باشد.
 
وی همچنین اظهار داشت: رعایت اخلاق، عدم توهین به طرف مقابل و توهین به دیگرانیکه در بحث حضور ندارند از جمله خطوط قرمزی است که در این برنامه باید لحاظ شود. برنامه زاویه خود را ملزم می داند تریبون را در اختیار کسی که در برنامه حضور نداشته و مورد نقد قرار گرفته بگذارد. ما با دوربین پرتابل و یا ارتباط تلفنی می توانیم از دیدگاه های این فرد استفاده کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها