کد خبر: ۲۳۴۵۷۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۱۶ تير ۱۳۹۳
دستيار سابق کارلوس کي‌روش هر چند با احترام از سرمربي تيم ملي خود ياد مي‌کند، اما مي‌گويد کي‌روش در برخي مواقع مي‌توانست بيشتر براي گرفتن حق همکارانش تلاش کند.

به گزارش پایگاه 598،  جدايي ناگهاني اميد نمازي از کادر فني تيم ملي در فاصله سه ماه تا آغاز جام جهاني انتقادهاي تندي را از سوي کارلوس کي‌روش مطرح کرد. او بارها در پاسخ به سوال خبرنگاران به جدايي دستيار ايراني‌اش واکنش نشان داد، اما نمازي در پاسخ به اين انتقادها سکوت کرد. او ديروز (يکشنبه) بعد از مدت‌ها در گفت‌وگويي داشت، درباره دلايل جدايي اش از تيم ملي ايران و ديگر موضوعات مختلف صحبت کرد.

نمازي ابتدا درباره چگونگي حضور در فوتبال ايران گفت: من در تيم زنان شيکاگو فعاليت مي‌کردم که به يکباره کل ليگ فوتبال زنان آمريکا تعطيل شد. اين مساله با حضور خاکپور در استيل‌آذين همزمان شد. پس از حضور خاکپور در اين تيم، از من دعوت کرد که به کادرش اضافه شوم.

او در پاسخ به اين سوال که آيا پدرش در بازگشت به فوتبال ايران نقش داشته يا خير؟ گفت: علت آمدنم به ايران هيچ ارتباطي به پدرم ندارد. من براي پدرم احترام زيادي قائلم اما نمي‌خواهم که من را به پدرم وصل کنند. من به خاطر آشنايي که با خاکپور داشتم به استيل‌آذين دعوت شدم و اين سوال را بايد از خاکپور بپرسيد که چرا در بين اين همه مربيان ايراني من را انتخاب کرد.

او درباره ناکامي استيل‌آذين هم گفت: اين تيم خيلي دير هنگام و با ستاره‌هاي تيم‌هاي مختلف جمع شد. نتيجه ‌نگرفتن اين تيم علت‌هاي مختلفي دارد، اما به نظر من انسجام در موفقيت يک تيم اهميت زيادي دارد، اما استيل‌آذين از اين خاصيت بي بهره بود. هر چند که به نظرم اگر خاکپور با استيل‌آذين ادامه مي‌داد مي توانست نتيجه‌ خوبي هم بگيرد.

نمازي درباره نقش خود در استيل‌آذين در دو دوره حضور خاکپور و محمود ياوري در اين تيم گفت: زماني که خاکپور سرمربي تيم بود، من و او مانند دو شريک با هم کار مي‌کرديم،‌ اما وقتي ياوري آمد با وجود اين که از پدرم شناخت داشت و مي دانست که در رشته‌هاي واليبال و بسکتبال ورزشکار بوده، وقتي من را ديد به من گفت که حتما در جواني بسکتباليست بوده‌ام! اين نشان مي‌داد که او شناختي از من ندارد و به همين خاطر اعتماد زيادي به من نداشت و نقش من در استيل‌آذين کم رنگ شد.

سرمربي سابق تيم استيل‌آذين در پاسخ به اين سوال که در دو ديداري که اين نقش را بر عهده داشت برخي شايعه‌ها از دخالت و حتي ارنج تيم توسط پروين حکايت داشته، گفت: در فوتبال ايران اين مساله تنها راجع به من مطرح نيست. علي پروين آن زمان مدير فني استيل‌آذين بود. وقتي استيل‌آذين با خاکپور قطع همکاري کرد، مسئولان باشگاه به دنبال يک مربي ايراني بودند و به همين دليل تا زمان انتخاب سرمربي من در دو بازي به عنوان سرمربي موقت کار مي‌کردم. هميشه از پروين مشورت مي خواستم و او هم نظرش را مي‌گفت. اما واقعيت اين است که ارنج تيم در دو بازي را من خودم تعيين کردم، اما پروين در طول بازي با نيمکت تماس مي گرفت و نظرش را مي‌گفت.

مربي سابق تيم ملي ايران درباره داستاني که منجر به حضورش در تيم ملي ايران شد در پاسخ به اين پرسش که آيا کارلوس کي‌روش به خاطر عدم اعتماد به مربيان ايراني شما را انتخاب کرد؟ گفت: من نمي‌توانم راجع به اين مساله که کي‌روش به مربيان ايراني اطمينان داشت يا نه صحبت کنم. قراردادم در استيل‌آذين رو به پايان بود. در همان زمان من با گاسپار درباره علاقه يک مربي ايراني براي حضور در نيمکت تيم ملي تماس گرفتم که گاسپار از من پرسيد خودت چه کار مي‌کني که من گفتم يک ماه ديگر قراردادم تمام مي‌شود. از من پرسيد که آيا دوست دارم به تيم ملي ايران اضافه شوم که من هم پاسخم را دادم. من زماني که کي‌روش به همراه گاسپار هدايت "مترو استارز" را برعهده داشت براي اين تيم بازي مي‌کردم و کي‌روش از من شناخت داشت به همين خاطر بعد از صحبتي که با گاسپار انجام دادم، در دو جلسه با کي‌روش گفت و گو کردم و سرانجام به تيم ملي ايران اضافه شدم.

نمازي درباره نقشش در تيم ملي ايران گفت: هدف کي‌روش اين بود که کسي را به نيمکت ايران اضافه کند که زبان و فرهنگ ايراني را مي‌داند. او نه تنها با من، بلکه با مجيد صالح و البته عليرضا منصوريان که از طرف فدراسيون معرفي شده بود، صحبتي را انجام داد، اما اين که چه شد من را انتخاب کرد بايد از خودش بپرسيد. فکر مي‌کنم که تفکرات فني ما به هم نزديک بود.

او در پاسخ به اين سوال که آيا خودش را بيشتر ايراني مي‌داند يا آمريکايي؟ گفت: من ايراني‌ام و به مليتم هميشه افتخار کرده‌ام. درست است که 27 سال در آمريکا درس خوانده‌ام و در آنجا بازي کرده و مربيگري داشته‌ام اما همه من را در آنجا يک ايراني مي‌شناسند.

نمازي در ادامه اين گفت و گو درباره انتقادهاي اخير کي‌روش از جدايي ناگهاني‌اش از تيم ملي ايران گفت: من بيش از سه سال با کي‌روش همکاري کردم و در تمام کارهاي فني در کنارش بودم. طبيعي بود که کي‌روش از رفتنم ناراحت شود. ضمن اين که دو، سه هفته‌ قبل از جدايي من، سيموئز نيز تيم ملي ايران را ترک کرده بود، اما کي‌روش هيچ وقت واکنشي به جدايي سيموئز نشان نداد. وقتي ميک‌مک درموت بعد از يک سال از تيم ملي جدا شد باز هم او هيچ واکنشي نشان نداد، اين در حالي بود که من در مدت سه سال حضورم در تيم ملي ايران هيچ وقت براي تيم کم نگذاشتم.

او در پاسخ به اين سوال که آرزوي هر مربي حضور در جام جهاني است، آيا شما اين رويا را نداشتيد؟ گفت: آرزويم بود که روي نيمکت ايران در جام جهاني بنشينم. اما بعضي وقت‌ها آرزوها برآورده نمي‌شود. دليل جدايي من از تيم ملي ايران يک علت نبود، اگر بگويم به خاطر دوري از فرزندانم چنين تصميمي گرفتم دروغ گفته‌ام. اين مساله يکي از دلايل جدايي ام از تيم ملي بود، اما دلايل ديگري هم داشت. وقتي شما هزينه‌هاي مختلف زندگي مانند قسط خانه و ماشين و غيره را داريد و ماه‌ها حقوق نگيريد به مشکل برخورد مي‌کنيد. مشکلات مالي يکي ديگر از دلايل بود، اما باز هم همه‌اش نبود. خانم پيشين من به مريضي مبتلا شده بود که بايد حتما در کنارش مي‌بودم. حتي مدارک پزشکي همسر سابقم را به آقاي کفاشيان نشان دادم. به هر حال همان طور که گفتم دلايل مختلفي در گرفتن اين تصميم دخيل بود. من خيلي دوست داشتم که به تيم ملي کشورم خدمت کنم، اما يکسري مسائل وجود داشت که مانع از اين کار شد و من اکنون از اين تصميم پشيمان نيستم.

نمازي در پاسخ به اين سوال که کي‌روش در مصاحبه اخيرش با تلويزيون ايران گفته در ماه‌هايي که فدراسيون فوتبال حقوق کادر فني را نمي‌داده او خودش حقوق دستيارانش را پرداخت مي‌کرده آيا به او نيز پول داده است به بي بي سي فارسي گفت: من هيچ وقت از کي‌روش پول نگرفته‌ام و انتظار چنيني چيزي را از او نداشته‌ام. اين را هم بايد بگويم که اگر کي‌روش 9 ماه حقوق نگيرد با اين که اميد نمازي 9 ماه حقوق نگيرد تفاوت دارد. شرايط من و کي‌روش متفاوت بود.

وي افزود: وقتي تصميم به جدايي از تيم ملي گرفتم جلسه‌اي 3 ساعته را با کي‌روش برگزار کردم. او از وفاداري و اطمينانش به من گفت. خودش هم مي‌داند که در مدت زمان حضورش در ايران هيچ کس به اندازه من به او وفادار نبود. شايد او جدايي من را از تيم ملي به حساب بي وفايي بگذارد، اما واقعيت اين طور نيست. ضمن اين که وفاداري بايد دو جانبه باشد. من مشکلي با کي‌روش نداشتم، اما احساس مي‌کنم او مي توانست بعضي وقت‌ها بيشتر براي دستيارانش مبارزه کند.

نمازي درباره اين موضوعات گفت: مثلا در پاداش صعود به جام جهاني رييس جمهور ايران گفته بود که به کادر فني و بازيکنان حواله واردات يک خودرو را مي‌دهد؛ پاداشي که 100 تا 200 ميليون تومان ارزش داشت. در اين ميان 24 بازيکن تيم ملي پاداش گرفتند. حتي ما بازيکني داشتيم که يک دقيقه‌ هم روي نيمکت ننشست، اما اين پاداش را گرفت. با اين حال به من و سيموئز و گاسپار اين پاداش نرسيد. مي‌خواهم بپرسم چرا؟ مي‌خواهم بدانم وقتي که کفاشيان و نبي اين پاداش را گرفتند چرا اين پاداش به مارکار تعلق نگرفت؟ من در اين ميان هم فدراسيون فوتبال را مقصر مي‌دانم هم کي‌روش را . کي‌روش بعد از صعود ايران به جام جهاني محبوب‌ترين آدم بود و اگر مي‌گفت که پاداش بايد به دستيارانش هم تعلق بگيرد بعيد بود که با اين درخواست موافقت نشود.

دستيار سابق کي‌روش درباره ارتباط اين مربي با علي کفاشيان هم گفت: من نمي‌توانم درباره اين مساله چيز زيادي بگويم، اما کي‌روش مربي جدي و در عين حال مربي بسيار باهوشي است. او هميشه بهترين‌ها را براي خودش مي‌خواهد؛ چيزي که خيلي در فوتبال ايران عرف نيست، ‌اما به هر حال همه چيز در تيم ملي حرفه‌اي پيش مي‌رفت و خواسته‌ها برآورده مي‌شد.

نمازي در پاسخ به اين سوال که خيلي‌ها مي‌گويند حضور رضا قوچان نژاد و اشکان دژاگه به خاطر ارتباطاتي بوده که شما داشته‌ايد؟ گفت: دوست ندارم که بگويم اين بازيکنان به خاطر من به تيم ملي آمده‌اند. اولين تماس را من با اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و استيون بيت آشور گرفتم، اما اين‌ها به خاطر من به تيم ملي ايران نيامدند. آنها اول به دليل خدمت به تيم ملي کشورشان و دوم به خاطر کي‌روش به ايران آمدند. در اين مساله شک نکنيد.

او درباره اين که آيا ماندن کي‌روش به سود فوتبال ايران است يا خير؟ گفت: مسلما تداوم حضور کي‌روش در تيم ملي ايران به نفع فوتبال است. با اين که از کادر فني تيم ملي جدا شده‌ام، اما بايد بگويم که کي‌روش کار خود را به خوبي بلد است و با افکار حرفه‌اي‌اش مي‌تواند به تيم ملي ايران کمک کند. اکنون در فاصله پنج ماه تا آغاز جام ملت‌ها کي‌روش بهترين گزينه است. البته اگر مي‌خواهند تاثيرگذاري کي‌روش بيشتر باشد بايد مسئوليت تيم‌هاي پايه را هم به او بدهند. البته در قرارداد قبلي او اين مساله آمده بود. اما کي‌روش وقتي ديد مسئولان فدراسيون فوتبال در عمل اين کار را از او نمي‌خواهند و کار در تيم ملي و صعود به جام جهاني کار سختي است، با هوش بالايش تمرکزش را تنها بر روي تيم ملي بزرگسالان گذاشت.

وي در پايان گفت: اميدوارم مسئولان فدراسيون فوتبال به آنچه تيم ملي در جام جهاني ارائه کرد اکتفا نکنند و فکر نکنند که فوتبال ايران به جايي رسيده است. بايد برنامه‌اي براي کودکان از هشت سالگي تا بزرگسالي تدارک ببينند و اصولي کار کنند. مربيان ايراني بايد به کلاس‌هاي خوب خارجي بروند. من به خيلي از کشورهاي دنيا سفر کرده‌ام و در تيم‌هاي زيادي کار کرده‌ام و مي‌توانم بگويم به غير از برزيل هيچ جا مثل ايران استعداد ندارد، اما متاسفانه اين استعدادها به هدر رفته‌اند. اگر در فوتبال ايران کار اصولي انجام بگيرد، مي‌توانيم روزي را ببينيم که تيم ملي ايران به جمع هشت تيم برتر يا حتي نيمه نهايي جام جهاني صعود مي‌کند.



 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها