کد خبر: ۲۳۶۸۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۲۹ تير ۱۳۹۳
بار دیگر یک هواپیمای بوئینگ 777 آمریکایی متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی در یکی از حوزه‌های نفوذ کاخ سفید دچار سانحه شد تا رفته‌رفته تئوری‌های توطئه درباره نقش پنهان آمریکا در چنین سوانحی در افکار عمومی جهانی شکل بگیرد.
به گزارش پایگاه 598، به فاصله کمتر از 6 ماه پس از غیب‌شدن هواپیمایی دیگر از همین نوع و متعلق به همان خطوط هوایی که به نوعی به چین ارتباط پیدا می‌کرد (چون از کوالالامپور به مقصد پکن در حرکت بود و اغلب مسافرانش چینی بودند)، حال سرنگونی یک بوئینگ 777 دیگر بر فراز مناطق جنگی اوکراین و توسط ارتش این کشور که مستقیما تحت کنترل ناتو و پنتاگون است، بعید است معنایی جز پیغام آشکار کاخ‌سفید برای رقبای جهانی‌‌اش چین و روسیه مبنی بر امکان منزوی‌‌کردن ارتباطات هوایی آنها داشته باشد. ضمن اینکه درباره سقوط اخیر می‌توان این فرض را مطرح کرد که ساقط‌کردن یک هواپیمای آمریکایی با برندی آشنا در حوادث جهانی (خطوط هوایی مالزی) می‌تواند یک عملیات روانی محسوب شود که در آن غرب می‌خواهد همه چیز را به گردن استقلال‌طلبان اوکراین و در نهایت مسکو بیندازد. حال ماجرای سقوط این هواپیما هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند. این هواپیمای مسافری روز پنجشنبه از آمستردام به مقصد کوالالامپور در حال سفر بود که بر فراز خاک اوکراین و نزدیک مرز روسیه توسط موشک زمین به هوا هدف قرار گرفت و سقوط کرد و همه 280 مسافر و 15 خدمه آن کشته شدند. از میان ۲۸0مسافر هواپیما ۸۰ نفرشان کودک بوده‌اند. ۱۸۹ نفر از سرنشینان هلندی و باقی شهروندان استرالیا، بریتانیا، آلمان، مالزی، اندونزی، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند.  در حالی که باراک اوباما با دستپاچگی دولت روسیه را تلویحا و به‌خاطر حمایت از شورشیان شرق اوکراین، مسؤول سقوط پرواز MH17 خوانده اما شواهد ماجرا اتهام اصلی را متوجه آمریکا و متحد جدیدش می‌‌کند. مهم‌ترین شواهد را روس‌ها مطرح کرده‌اند که معتقدند سقوط این هواپیما توسط کشور همسایه صورت گرفته است. آنچه بار اتهام اوکراین و ناتو را در این باره سنگین می‌کند، این است که فاصله هواپیمای مالزیایی سرنگون‌شده با هواپیمای اختصاصی ولادیمیر پوتین بسیار اندک بوده است و به نظر می‌رسد که دست کم این سانحه پیام تهدیدی از سوی غرب علیه رهبر رقیب بزرگش محسوب می‌شود. به عقیده ولادیمیر پوتین، مسؤولیت این فاجعه به‌عهده مقامات کی‌یف است. در همین حال نیروی مقاومت استقلال‌طلبان جنوب شرقی اوکراین به کی‌یف پیشنهاد کرده است که برای اعمال رسیدگی، در اراضی تحت کنترل آنها آتش‌بس اعلام شود.  بر اثر جنگ داخلی ماه‌های اخیر در اوکراین 298 تبعه خارجی کشته شده‌اند که تقریبا همین تعداد مسافر و خدمه در بوئینگ777 سرنگون شده وجود داشت. همچنین رئیس‌جمهور روسیه گفته که باید روشن کرد که چرا اجازه داده شد جت‌های مسافری بر فراز اراضی درگیر جنگی دامنه‌دار در اوکراین پرواز کنند. پوتین تأکید کرد: «شکی نیست که اگر کی‌یف در جنوب شرقی کشور خود عملیات نظامی انجام نمی‌داد این فاجعه به‌وقوع نمی‌پیوست.» او ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های کشته‌شدگان گفت: «ما برای اینکه روند واقعی این حادثه در دسترس محافل اجتماعی روسیه و اوکراین و سراسر جهان قرار گیرد تمام هم خود را به‌کار خواهیم برد. این حوادث غیرمجاز است و کسی حق ندارد این حوادث را نادیده بگیرد. انجام نتیجه‌گیری‌های مربوطه لازم و ضروری است تا همه ما در باره حادثه رخ داده اطلاعات کامل و واقعی در دست داشته باشیم». رئیس‌جمهور روسیه سپس در دیدار با اسقف اعظم کریل، کلیسای ارتدوکس روسیه و نمایندگان هیات‌های نمایندگان کلیسا‌های محلی ارتدکس در صومعه سرگی‌یف پوساد پیام فرستاد که همه طرف‌های درگیر در اوکراین باید جنگ را فورا متوقف و مذاکرات صلح را آغاز کنند و ارتباط مستقیم را برقرار کنند. او افزود که روسیه با نگرانی بزرگ و غم و اندوه حوادث شرق اوکراین را پیگیری می‌کند. در حال حاضر چند روایت موازی درباره علل وقوع این حادثه بویژه توسط رسانه‌های غربی مطرح می‌شود. رسانه‌هایی که سعی دارند گناه ارتش متحد جدید ناتو در همسایگی روسیه را بشویند و حتی داستان را عکس جلوه دهند. یکی از روایت‌ها که بلافاصله کذب‌بودنش آشکار شده در باره نواقص فنی هواپیماست. «روبن ایسایان» رئیس مرکز آزمایشی انستیتوی دولتی علمی- فنی هواپیمایی غیر‌نظامی که این ایده را مطرح کرده، می‌گوید: «اگر یک نقص فنی بروز کرده باشد، خدمه که در حوزه اداره ترافیک هوایی اوکراین قرار داشت وقت کافی داشت به مرکز هدایت پرواز خبر آن را بدهد و اگر خدمه هیچ خبری نداشت به معنای آن است که هواپیما در هوا متلاشی شده است».  به احتمال قوی این هواپیما ساقط شده است. کی‌یف در همان ابتدا با عجله نیروهای استقلال‌طلب را به سرنگونی بوئینگ مالزی متهم کرد ولی این بوئینگ در ارتفاع 5/10 کیلومتری پرواز می‌کرده و بسیار دور از برد موشک‌های دستی آنها بوده است. «آندره کلینتسویچ» کارشناس تسلیحات در این باره به صدای روسیه می‌گوید: «حتی اگر نیروی پارتیزانی پدافند هوایی «بوک» داشت که تایید نشده باید زحمت بسیاری می‌کشید تا چنین هدف دوردست و زودپروازی را ساقط کند. دسته‌های نیروی پارتیزانی عملاً از امکان نابود‌سازی این هواپیما محروم بودند. سرعت پرواز آن خیلی بالاست. دسته برای اتخاذ تصمیم کمتر از یک دقیقه وقت داشت و سطح آموزش و آمادگی آن پایین است. به این خاطر این بوئینگ یا بر اثر عمل تروریستی در هوا سانحه دیده یا از سوی یک جنگنده یا سامانه‌ای مانند اس- 200 سرنگون شده است. کاربرد «بوک» امکانپذیر ولی کمتر محتمل است». نکته اینجاست که نیرو‌های مسلح اوکراین از سابقه غم‌انگیز تخریب یک هواپیمای غیرنظامی به‌وسیله پدافند هوایی اس- 200 برخوردارند. آنها در سال 2001 هنگام تعلیمات نظامی یک هواپیمای روسی «توپلوف- 154 » در مسیر تل‌آویو – نووسیبیرسک را سرنگون کردند. کل 66 مسافر و 12 خدمه آن هواپیما کشته شدند. مقامات اوکراین طی زمان مدیدی از مسؤولیت این فاجعه طفره رفته ولی بعداً اعتراف کردند که نظامیان آنها مرتکب اشتباه شده بودند.» دولت و ارتش اوکراین این بار هم روی همان سناریوی کهنه کار می‌کنند و خود را گناهکار نمی‌دانند. آنها مدعی هستند که امکان پدید آمدن اینگونه سوانح در آن منطقه وجود دارد و امکان حمله مشخص به هواپیمای مالزیایی را قبول ندارند. با این همه حقیقت بزودی برملا خواهد شد. جعبه‌های سیاه تازه یافت شده و وضعیت آنها خوب است. محتوای آنها نشان خواهد داد که در آخرین لحظات چه بر سر پرواز MH17 آمده است.   سرویس‌های رصد، پرتاب کل راکت‌ها از سطح زمین را ثبت می‌کنند و اگر آن هواپیما توسط موشک هدف قرار گرفته باشد معلوم‌کردن محل پرتاب موشک زیاد دشوار نخواهد بود. یک منبع بی‌هویت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرده که ثابت شده در حوزه پرواز آن هواپیما پرتاب یک موشک زمین به هوا به وقوع پیوسته است. همچنین کارمند اسپانیایی سرویس هدایت پرواز که مسؤول تأمین پروازهای بوئینگ در سراسر جهان است، فاش کرده که چند دقیقه قبل از ناپدید شدن بوئینگ از صفحه رادار دو جنگنده اوکراینی در نزدیکی آن ظاهر شدند. کمیته بین‌المللی هواپیمایی به رسیدگی به این تراژدی پرداخته و فرماندهان نیروهای استقلال‌طلب که هواپیما در حوزه کنترلشان سقوط کرده قول داده‌اند دسترسی امن بازرسان بین‌المللی و نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا و مقامات اوکراینی به محل حادثه در زمان کار‌های تجسسی و بازجویی را تأمین خواهند کرد.
  بان‌کی‌مون: عمدا سرنگون شده
در همین حال بان‌کی‌مون، دبیر‌کل سازمان ملل متحد بیشتر به این نظر متمایل است که هواپیمایی مالزی سقوط کرده در اوکراین به وسیله موشک پرتاب شده از زمین عمدا سرنگون شده است. روز جمعه جفری فلتمن، معاون دبیر‌کل در امور سیاسی در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل این دیدگاه را گزارش داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها