به گزارش پایگاه 598، در آستانه دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان، پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی پادکست "فکری بکینم برای فکر” را که از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری تهیه شده است را منتشر می نماید.

متن پادکست:

کشور نیاز شدیدى دارد به فکر، اندیشه، اندیشه‌ورزى. خیلى از مقولات اساسى وجود دارد، که مى‌بینیم احتیاج داریم به این که در آن‌ها اندیشه‌ورزى کنیم و فکر را به کار بیندازیم.

بنده در یک دیدار ماه رمضان که با جمعى از دانشگاهیان بود، اشاره کردم به سخن یکى از حضار و سخنرانان سال قبلِ همان جلسه، که به من خطاب کرده بود که شما که این چند ساله اینقدر روى مسئله‌ى علم و پیشرفت علمى و شکوفائى علمى تکیه میکنید، روى فکر هم تکیه کنید. من فکر کردم، دیدم بسیار حرف مهمى است. برویم فکرى بکنیم براى فکر، براى اندیشه‌ورزى، فعال کردن اندیشه‌ها.

این مسئله شرائطى دارد، زمینه‌هائى دارد، بعضی‌اش را داریم، بعضی‌‌اش را نداریم، می‌توانیم کسب کنیم. ما در حال جریانیم، داریم پیش میرویم. به این طرف و آن طرف خوردن و مواجه شدن با مانع هست، اما پیشرفت متوقف نمیشود.

در درجه‌ى اول، پیشرفت در عرصه‌ى فکر است. ما بایستى جامعه را به سمت یک جامعه‌ى متفکر حرکت دهیم؛ این هم درس قرآنى است. شما ببینید در قرآن چقدر داریم: «لقوم یتفکّرون»، «لقوم یعقلون»، «أفلا یعقلون»، «أفلا یتدبّرون». ما باید جوشیدن فکر و اندیشه‌ورزى را در جامعه‌ى خودمان به یک حقیقت نمایان و واضح تبدیل کنیم.

این از مجموعه‌ى نخبگان شروع خواهد شد، بعد سرریز خواهد شد به آحاد مردم. ابزار کار، آموزش و پرورش و رسانه‌هاست؛ که باید در برنامه‌ریزى‌ها اینها همه لحاظ شود و بیاید.

منابع:

  1. بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی – ۱۳۸۹/۰۹/۱۰
  2. بیانات در چهارمین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌ – ۱۳۹۱/۰۸/۲۳

 

دریافت پادکست