کد خبر: ۲۴۲۳۶۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
هشدار رشد ۳۰۰درصدی قیمت مسکن/
مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن از افزایش 300 درصدی قیمت مسکن هشدار داد و از رکود بی سابقه بخش مسکن در سال 93 خبر داد/ جتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن از افزایش 300 درصدی قیمت مسکن هشدار داد و از رکود بی سابقه بخش مسکن در سال 93 خبر داد/ حال باید دید که مردم تا چه زمانی میبایست زیر تیغ نگاه سیاسی به مسایل اقتصادی گردن نهند
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، مسکن از جمله اصلی ترین نیاز خانواده هاست که ار تباط تنگاتنگی با شاخص فقر در کشور دارد. جالب اینجاست که این بخش مهم همواره دچار نوسانات شدید در سیاست های کلان و همچنین در بازار بوده که فشار اصلی این نوسانات بر دوش خانواده‌های ایرانی تحمیل میشود.

دکتر پروین‌پور کارشناس ارشد مهندسی عمران و رئیس سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت معتقد است که برای ریشه کن کردن فقر در کشور باید ابتدا مسئله مسکن را حل کرد "در متون علمی تعریف فقر اقتصادی این است که اگر خانواده‌ای توانایی تأمین نیازهای اساسی خود را بر مبنای درآمدش نداشته باشد فقیر محسوب می‌شود و آمار و ارقام نشان می‌دهد گروه کالایی که بیشتر سهم را در سبد کالایی خانوار به خود اختصاص داده مسکن است. ما اگر روزی بخواهیم فقر اقتصادی را ریشه‌کن کنیم اول باید سراغ مسکن برویم"

در چند سال گذشته کمبود مسکن در کشور موجب رشد روزانه قیمت مسکن بود و بخش قابل توجهی از هزینه های خانوار را به خود اختصاص میداد. قیمت های باورنکردنی هرمتر خانه در اغلب شهرها موجب شده بود که خانه دارشدن یک آرزوی دست نیافتنی برای بسیاری از خانواده های ایرانی باشد. در 8 سال دولت اصلاحات، هیچ برنامه شاخص و كليدي براي تامين مسكن وجود نداشت و در اين سال‌ها حجم محدودي مسكن احداث شد. طبق آمار سرشماری سال 85 کمبود بیش از حدود یک میلیون واحد مسکونی اعلام شد.

این کمبودها موجب شد تا نیاز به یک طرح زودبازده احساس شود از این رو طرحی به نام "مسکن مهر" مورد توجه دولت نهم قرار گرفت. علی لطفی زاده کارشناس مسکن در این باره می گوید: با اجرای طرح مسکن مهر، آمارها در سال 90، با احتساب خانه‌های خالی نشان از به زیر یک رسیدن شاخص تراکم می داد و شاخص خانه‌های با کیفیت و تعداد نفر در اتاق نیز براساس شاخص‌ها بهبود یافت.

لطفی زاده معتقد است که مسکن مهر موجب شد که انحصار ساخت مسکن از برخی سرمایه داران آزاد شود "مردم از حکومت تقاضا دارند که مشکلات‌شان را برطرف کند و سال‌ها است که در ساخت مسکن گروهی بر مبنای پس‌انداز سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری استفاده داشتند و گروهی از روش‌های حمایتی منت‌گذار مردم استفاده می‌کردند".

مقداد همتی کارشناس اقتصادی بر این باور است که انبوه سازی مسکن در کشور باعث اشتغالزایی شد و همچنین در عبور از تحریم ها نیز موفق عمل کرده است "ساخت مسکن به عنوان دومین صنعت اشتغالزا می باشد. همچنین برای عبور از تحریم‌ها باید تولید مسکن در پیش گرفته می شد که به واسطه مسکن مهر انجام شده و موفق بود. این روش در اکثر کشورهای دنیا به اثبات رسیده و پس از جنگ جهانی دوم نیز ژاپن بحث انبوه‌سازی را در دستور کار قرار داد."

با وجود اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی، در دولت یازدهم پروژه ملی مسکن مهر متوقف شد. آخوندی وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه مستندات علمی مدعی شد که طرح مسکن مهر اشتباه بوده است و اظهار داشت " مسکن مهر طرحی بود که همه بنیادهای آن اشتباه بود. کسانی که طرح هایی همانند مسکن مهر را وارد نظام اقتصادی کشور کردند هم مردم را گرفتار کردند هم دولت را".

بعد از اعلام توقف مسکن مهر، نگرانی‌های مردم به ویژه داوطلبین مسکن مهر شروع و با عمل نکردن به وعده های افزوده شد. همین آشفتگی در بازار مسکن، رشد 15درصدص قیمت مسکن را در چند ماه اخیر رقم زد. مجتبی بیگدلی رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن از افزایش 300 درصدی قیمت مسکن هشدار داد و از رکود بی سابقه بخش مسکن در سال 93 خبر داد. بیگدلی می گوید " اکنون در زمان رکود بسر می بریم و رکودی که اکنون با آن مواجهیم، نسبت به نمونه های سال های گذشته طولانی تر شده است و این رکود باعث افزایش شدید قیمت ها خواهد شد.

حال باید دید که مردم تا چه زمانی میبایست زیر تیغ نگاه سیاسی به مسایل اقتصادی گردن نهند و فشارهای بی تدبیری دولتمردان را تحمل نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها