کد خبر: ۲۵۴۳۸۶
زمان انتشار: ۲۳:۰۶     ۰۲ مهر ۱۳۹۳
در بدو تشکيل فوتبال جدي در ايران تيم مدرسه نظام يکي از مهمترين تيم هايي بود که در سطح فوتبال ما فعال بود.
به گزارش 598،در دهه 20 تیم مدرسه نظام به سرباز تغییر نام داد، سرباز یکی از قدیمی‌ترین تیم های همیشه فعال ورزش ماست که در حال حاضر با نام نیروی زمینی در فوتبال ایران فعالیت دارد. در سال 1328 از اقدام تیم سرباز با دوچرخه‌سواران تیم تاج به وجود آمد.

در دهه 30 با تشکیل تیم عقاب از مجموعه نیروی هوایی تحت هدایت ارتشبد خاتم دومین تیم نظامی به وجود آمد؛ عقاب یکی از چهار قدرت برتر فوتبال در سال های 1339 تا 1353 بود. آنها در دهه 60 و مدتی از دهه 80 هم در فوتبال به فعالیت پرداختند.

در ابتدای دهه 40 تیم شهربانی قدم به میدان گذاشت، شهربانی چی ها در سال 1342 اقدام به تاسیس تیم پاس کردند و فوتبالیست های برتر خود در تیم های دیگر را مجبور به حضور در تیم پاس کردند. از آن جمله می‌ توان به حشمت مهاجرانی، محمد رنجبر، حسن حبیبی، اصغر شرفی، حسین گازرانی و مجید حلوایی اشاره کرد.

در دهه 60 بنا به پیشنهاد غفور هاشمی تیم ژاندارمری از مجموعه تشکیلات نظامی بین شهری به وجود آمد و از دسته 4 تا دسته اول فوتبال ایران فعالیت کرد. طی دهه 60 تیم های دیگری هم در مجموعه فوتبال حضور داشتند که از آن جمله می‌ توان به ستاد مشترک، تکاور، ملوان تهران و ... اشاره کرد.

تیم ملوان بندرانزلی تحت مدیریت نیروی دریایی ارتش از سال 1348 با استفاده از ستارگان منطقه کلیور بندرانزلی و با تلاش‌های بهمن صالح نیا تاسیس شد و در آینده یکی از قوی ترین تیم های فوتبال کشور بود.

تیم معروف نظامی در شیراز، تیم سپاه این شهر بعد از شهادت شهیدسپاسی نام خود را به فجر شهیدسپاسی تغییر داد؛ سپاسی از ورزشکاران این مجموعه بود که در آخرین سال جنگ به شهادت رسید.

در ابتدای دهه 70 اکبر غمخوار از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و معاون وقت بنیاد مستضعفان با تاسیس تیم فتح سپاه نقشی ویژه در معادلات فوتبالی به عهده گرفت، از تیم فتح سپاه ستارگانی چون بهروز رهبری‌فر، یدالله اکبری، خداداد عزیزی و ... به فوتبال ما معرفی شدند سپس تیم فجرسپاه تهران متولد شد.

در تاریخ ورزش کشورمان تیم های نظامی دیگری چون؛ انتظام، صنایع دفاع ملی، صنام، صبا باتری، مهمات سازی، صنایع پارچین و ... حضور داشته اند.

در بعضی اوقات تیم های مختلف ورزشی تحت پوشش گروه ها یا صنایع نظامی قرار گرفته اند، از جمله تیم پیام گچ خراسان که در سال 75 تحت پوشش ناحیه مقاومت مشهد قرار گرفته نامش به پیام مقاومت تغییر کرد. مجموعه مقاومت بسیج، مدتی امتیاز تیم فجرشهیدسپاسی را از سپاه گرفت. ضمن اینکه مقاومت در تهران هم صاحب تیمی به نام مقاومت تهران بود.

استقلال اهواز در سال های دهه 70 زیرنظر سپاه قرار گرفت و با نام استقلال سپاسد در میادین حضور پیدا کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها