کد خبر: ۲۵۴۴۹۶
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۰۳ مهر ۱۳۹۳
گروه نفت و پتروشیمی: بعد از فراز و فرودهای چندین ساله در خط لوله صلح، وزیر نفت پاکستان به‌طور رسمی اعلام کرد که پروژه انتقال گاز ایران به این کشور قابل اجرا نیست و از تهیه طرح جایگزینی برای تامین نیاز انرژی پاکستان خبر داد
به گزارش پایگاه 598 به نقل از دنیای اقتصاد ؛ در پی امضای قرارداد خط لوله آی‌پی بین ایران و پاکستان به‌منظور انتقال گاز ایران به این کشور، کشورمان از سال 1389 ساخت خط لوله را در خاک خود شروع کرد. به گفته معاون امور بین‌الملل وزیر نفت کشورمان، ایران حدود 95 درصد از ساخت خط لوله را انجام داده است، در حالی که پاکستان تنها 5‌درصد از کار ساخت را انجام داده است. بر اساس این قرارداد، هر دو طرف قرارداد باید تا پایان سال 2014 میلادی کار ساخت خط‌لوله را به اتمام می‌رساندند و با شروع سال میلادی، انتظار می‌رفت پاکستان روزانه حدود 750 هزار متر‌مکعب گاز طبیعی از ایران وارد کند و به تدریج این مقدار به یک میلیون متر‌مکعب در روز افزایش یابد.
 شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت و گاز طبیعی پاکستان روز سه‌شنبه اظهار کرد که دولت پاکستان در حال کار روی طرح جایگزینی برای پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان است. این طرح جایگزین به کمیته همکاری اقتصادی پاکستان ارائه خواهد شد. عباسی افزود: گفت‌وگوها در زمینه این خط لوله همچنان ادامه دارد، زیرا پاکستان در صورتی که نتواند این پروژه را اجرا کند، با جریمه مواجه می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر‌اساس قرارداد منعقد‌شده بین دو کشور، پاکستان به دلیل تعلل در ساخت این خط لوله موظف است با شروع سال 2015 میلادی، به‌ازای هر ماه تاخیر 200 میلیون دلار به ایران جریمه بپردازد. 
وزیر نفت پاکستان تاکید کرد این پروژه به‌خاطر تحریم‌های آمریکا، قابل اجرا نیست و دولت پاکستان برای تامین تقاضای داخلی، به دنبال طرح جایگزینی است که براساس آن یک خط لوله ال‌ان‌جی از گوادر تا نوابشاه احداث و نیاز داخلی با واردات ال‌ان‌جی تامین شود. عباسی گفت: اگر تحریم‌ها علیه ایران رفع شود، ما قرارداد جداگانه‌ای را با ایران منعقد خواهیم کرد و خط لوله گوادر به طول 70 کیلومتر تا مرز ایران امتداد می‌یابد تا طبق قرارداد بین پاکستان و ایران، انتقال گاز از این طریق انجام شود. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی کشورمان بر این باورند که حتی در صورت ساخت خط لوله و انتقال گاز به پاکستان هیچ تضمینی وجود ندارد که این کشور توانایی پرداخت هزینه گاز را داشته باشد و در کل ساخت این خط لوله از اول اشتباه بوده است.
مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاران
بخش پالایشی کشور در راه است 
پیشنهاد کاهش ٥ درصدی قیمت نفت خام تحویلی به واحدهای پالایشی نسبت به فوب خلیج فارس، به عنوان مشوق سرمایه‌گذاری در این بخش در کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه رای آورد. حسینعلی حاجی دلیگانی،دبیر کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات کمیته اقتصادی کمیسیون متبوعش درباره تنظیم لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت، به «شانا» گفت: پیشنهادهایی در این جلسه در زمینه نفت مطرح شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود:پیشنهاد یکی از نمایندگان که گفته بود «با هدف تشویق سرمایه‌گذاری، نفت خام تحویلی برای سرمایه‌گذاران ایجاد واحدهای پالایشی نسبت به فوب خلیج فارس ٩٠ درصد شود.» رای آورد. وی تصریح کرد: عدد مذکور در قانون بودجه اکنون ٩٥درصد است. این نماینده مجلس با این عنوان که جلسات کمیته اقتصادی، روز سه شنبه، اول مهرماه برگزار شد، افزود: پیشنهاد دیگری که رای آورد، مبنی بر افزوده شدن ١٠ درصد به قیمت گازوئیل مصرفی با هدف توسعه ریلی بود. غلامرضا کاتب، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز گفت: روز یکشنبه هفته آینده آخرین مهلت رسیدگی به لایحه و طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در کمیسیون است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها