کد خبر: ۲۵۴۷۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۱     ۰۵ مهر ۱۳۹۳
کفش طلای فوتبال اروپا به کسی اهدا میشود که بیشترین گل زده را براساس ضریب امتیازی در رقابتهای مختلف باشگاهی اروپا در طی یک فصل زده باشد.
اولین برنده عنوان "کفش طلا" کسی  جز ستاره سیه چرده فوتبال پرتغال یعنی "اوزه بیوه" الگوی "لوئیس فیگو" و "کریس رونالدو" ستارگان معاصر پرتغالی نیست.


"اوزه داسیلوا فریرا" ملقب به "اوزه بیوه" مهاجم موزابیکی الاصل فوتبال پرتغال ویکی از اسطوره های برزگ تاریخ فوتبال جهان که جز 10 بازیکن برتر جهان بوده و790 گل در کارنامه بازیهای ملی و باشگاهی دارد.

لقب او پادشاه سیاه فوتبال بوده و متولد 25 ژانویه 1942 در موزامبیک است.


بر اساس این گزارش، پدر اوزه بیوه انگولایی و مادر وی موزامبیکی تحت استعمار پرتغال بوده است. اوزه بیوه از سن 18 سالگی به بنفیکا لیسبون پیوست و سبب شد تا این تیم شهر لیسبون به رکوردهای شکست ناپذیری رئال مادرید در اروپا خاتمه دهد وبه طرز باورنکردنی هواداران بنفیکا 2 قهرمانی جام باشگا های اروپا را در دهه 1960 جشن بگیرند.

او برترین بازیکن تاریخ بنفیکا و نماد فوتبال لیسبون و این تیم بوده که در 301 بازی 317 گل به ثمر رساند که برابر با بازدهی بالاتر از 100 درصد است.


"اوزه بیوه" رکوردار زدن پنالتی در یک بازی جام جهانی بوده که به 3 پنالتی گل شده وی در  دیدار برابر کره شمالی در جام جهانی 1966برمیگردد . وی همچنین با به ثمر رساندن 4 گل از روی ضربه پنالتی در جام جهانی 1966 انگلستان از این حیث هم رکورد دار است. 

وی در بازی برابر کره شمالی در حالیکه پرتغال با 3 گل بازنده بوده یک تنه 4 گل به ثمر رساند تا یک رکورد دیگر جام جهانی را در ان زمان  نیز به نام خود ثبت کند.

"اوزه بیوه" از نظر "پله" همبازی وی در لس انجلس گالکسی نیز یک اسطوره تمام عیار محسوب میشود و فیفا نیز تمبرهایی با تصویر "اوزه بیوه" چاپ کرده است.


اوزه بیوه که در سن 77 سالگی در 5 ژانویه امسال درگذشت کمک های مالی فراوانی را به کودکان سرطانی داشت و نام نیک از وی برجامانده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها