کد خبر: ۲۵۵۱۰۶
زمان انتشار: ۰۰:۰۰     ۰۶ مهر ۱۳۹۳
آمار مربوط به نرخ رشد اقتصادی که از سوی بانک مرکزی به تازگی ارائه شده، از سوی برخی کارشناسان غیر قابل باور تلقی شده است. این نرخ برای بهار امسال 4.6 درصد اعلام شده و بنابر این اعلام بانک مرکزی، اقتصاد ایران از دوره رکود خارج شده است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ به نظر افرادی که برای این شاخص و عدد 4.6 درصدی حرفی دارند، ناگزیرند شاخص اعلام شده از سوی بانک مرکزی را باور کنند. این افراد در صورت داشتن نقد جدی به این شاخص باید متد و روش محاسبه این شاخص را از بانک مرکزی جویا شوند و در نهایت آن روشی که بانک مرکزی برای محاسبه این روند در پیش گرفته را به نقد بگذارند. در مجموع باید مشخص شود که بانک مرکزی تغییری در شیوه تخمین این شاخص نسبت به سال‌های گذشته در پیش گرفته است یا خیر.

در هر صورت اگر نسبت به چنین روندی تردید داریم اما باید در وهله اول ببینیم آیا بانک مرکزی این روش و مقدار را نسبت به گذشته تغییر داده است و در چنین صورتی آن روش‌ها و متدها را باید نقد کرد.به گزارش اقتصادی نیوز،به طور کلی این شاخص رشد برای بهار سال 93 حکایت از تغییری بزرگ در عرصه اقتصاد ایران دارد. شاید در مواقعی از خودمان بپرسیم، دلیل این اتفاق بزرگ و رسیدن به رشد 4.6 درصدی چیست؟ یا از بعدی دیگر این موضوع را مطرح کنیم، در صورت رسیدن به چنین رشدی چرا شاخص‌های دیگری مثل اشتغال، همچنان از وضعیت خوبی بهره نبرده است؟
سوالاتی از این جنس را باید با دقتی خاص پاسخ داد. شاید این رشد به دلیل افزایش بهره‌وری باشد. زمانی‌که بهره‌وری نیروی کار افزایش یابد، به طور طبیعی و در کوتاه مدت نباید انتظار اشتغال بالا را داشت، یا مثال‌هایی از این قبیل که باید با دقت بیشتری به تحلیل آنها پرداخت.

در مجموع رسیدن به رشد اقتصادی 4.6 درصدی می‌تواند نویددهنده روزهای خوب برای اقتصاد ایران باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها