کد خبر: ۲۵۵۶۳۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۰۷ مهر ۱۳۹۳
گرمایش روزافزون زمین، تغییرات آب و هوایی بوجود آمده در جهان، آب شدن یخ های قطبی و بالا آمدن سطح طبیعی آب های آزاد از جمله مسائل عمده زیست محیطی هستند که در اثر تولید روز افزون گازهای گلخانه ای ایجاد می شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، علاوه بر تلاش مالزی برای دستیابی به انرژی های پایدار، کنترل آلاینده های زیست محیطی از طریق تولید انرژی های پاک و دوستدار محیط زیست از مهمترین اهداف تعریف شده در چشم انداز این کشور محسوب می شوند.

 

امروزه وابستگی زندگی انسان ها به گونه های مختلف سوخت های فسیلی به قدری تشدید شده است که حتی تصویر جهان بدون نفت و گاز بسیار دشوار می نماید. پیشرفت های سریع صنعتی و بالا رفتن سطح استاندارهای زندگی بشریت مدیون مصرف انرژی است و بیش از هفتاد درصد انرژی مورد نیاز جهان توسط سوختهای فسیلی تامین می شود.

 

کاهش روز افزون منابع سوخت های فسیلی از یک سو و بحران زیست محیطی بوجود آمده ناشی از افزایش مصرف سوخت از سوی دیگر، کارشناسان مربوطه را به سوی تحقیقات بیشتر در خصوص اکتشاف منابع جدید انرژی دوستدار محیط زیست رهنمون کرده است.

 

انرژی خورشیدی، انرژی هیدرولیکی ، انرژی درونی زمین و سوخت های گیاهی و بیولوژیکی از جمله منابع جدید انرژی هستند که علاوه بر تامین بخشی از انرژی مورد نیاز بشریت، دوستدار محیط زیست بوده و تحت عنوان انرژی پایدار و تجدیدپذیر معرفی شده اند.

 

سوخت های گیاهی از جمله سوخت هایی هستند که به دلیل وجود منابع سرشار و تجدیدپذیر در طیبعت به عنوان یکی از گزینه های جایگزینی سوخت های فسیلی مطرح شده اند. سوخت های گیاهی به دلیل خاصیت های مشابه با سوخت های فسیلی در بخش احتراق و تولید انرژی، قابلیت بالایی در کاربرد موتورهای دیزلی دارند.انرژی خورشیدی که طی عمل فتوسنتز در گیاهان به صورت انرژی شیمیایی ذخیره می شود قابلیت آزاد شدن در فرایند احتراق را دارد.

 

در دهه اخیر کشورهایی نظیر مالزی ، اندونزی، آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و برزیل به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان بیودیزل در دنیا، انواع گوناگون بیودیزل ها را به صورت موفقیت آمیزی در سیتم های حمل و نقل خود تجربه کرده اند.

 

روغن های گیاهی نظیر روغن پالم، جتروفا، روغن آفتاب گردان و روغن سویا از جمله معروف ترین روغن های گیاهی هستند که با فراوری شیمیایی به بایودیزل تبدیل می شوند.

 

آمار نشان می دهد حدود 20 درصد از تولیدات کشاورزی به ضایعات بدون استفاده تبدیل می شود. براساس تحقیقات انجام شده، ایران قابلیت تولید حداقل 8.78 میلیون تن انرژی از پسماندهای کشاورزی را دارد.

 

هر چند گفته می شود در بخش گندم با تولید سالیانه حدود 15 میلیون تن و با توجه به تولید حجم عظیم دورریزها، سیاست های مناسبی جهت تولید بایودیزل اعمال نمی شود.

 

این حجم عظیم ضایعات گندم قابلیت تولید سه میلیارد لیتر بیواتانل را داراست. ظرفیت تولید بایواتانول از ملاس چغندر قند در کشور حدود 500 میلیون لیتر است که سهم عمده ای در تولید سوخت پاک دارد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها