کد خبر: ۲۵۵۷۳۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۰۷ مهر ۱۳۹۳
تحلیل خبرنگار اسوشییتد از نارضایتی کشورهای اروپایی/
سه دیپلمات از کشورهای غربی با گلایه از وضعیت موجود اظهار داشتند با این رفتار امریکا، دولت های متبوعشان عملا در مذاکرات به حاشیه رانده شده اند زیرا نقش امریکا به طور غیرقابل معقولی پررنگ شده است/ موضوعاتی نظیر سرنوشت رابرت لوینسون و جیسون رضاییان که گفته می شود در ایران ناپدید شده اند، و همچنین موضوع داعش از جمله مسائلی بوده اند که در این گفتگوها مورد بحث قرار گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ همانطور که مشهور است گروه پنج به علاوه یک [1+5]، میانجیان حل مسأله هسته‌ای ایران هستند. این گروه از ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه) به علاوه ی آلمان تشکیل شده و هدف آن هماهنگ کردن واکنش برخی کشورهای "خود ابرقدرت‌ پندار" نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران است. اما با اندکی تأمل در سیر گفتگوهای چندسال پیش تاکنون این گروه و تیم کشورمان به وضوح در میابیم که توازن ارتباطات در این گروه کاملا بر هم خورده است. دلیل این امر، یکه تازی و امریکا در پیشبرد مذاکرات و بهادادن مسئولین مذاکره کننده ی کشورمان به این وضعیت است.

با سر کار آمدن دولت نهم، گفتمان جدیدی در سیاست بین الملل دولت نهادینه شد که تلاش می کرد در پیله ای که کشورهای سلطه جو به دور ایران تنیده بودند رخنه ای ایجاد کند. دولت نهم و دهم در همین راستا با بهره گیری از دیپلماسی عمومی و با ایجاد ارتباط های جدید بین کشورهایی که تا آن زمان ارتباط چندانی با آنها نداشتیم به فعالیت پرداخت و موفقیت های چشمگیری در کسب آراء موافق کشورهای مختلف کسب نمود.

اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، توان دولت در مسئله هسته ای به روی مذاکره با همان چند کشور سلطه جو متمرکز شد اما پس از مدتی کوتاه، سیاست گفتگو با کدخدا به صورت پنهان جایگزین مذاکره با 5+ 1 شد و عملا برخی کشورهای عضو از گردونه مذاکرات حذف شده و صرفا نقشی تزیینی داشته و به عبارتی فقط سیاهی لشکر امریکا محسوب می شوند.

این مسئله اگرچه بعضاً در تحلیل های داخلی منعکس شده اما اخیرا به قدری وضوح و نمود یافته که حتی توجه و انتقاد تحلیلگران غربی را نیز معطوف به خود نموده است.

خبرنگار اسوشییتدپرس در مقر سازمان ملل در مطلبی تحلیلی به این مطلب پرداخت. در تیتر این مطلب آمده است: ”اخیرا گفتگوهای ایران و شش قدرت جهانی(!) تغییر جهت داده و به صرفا به نمایش ارتباط ایران و امریکا تبدیل شده اند!"

در مطلب مذکور به طور خلاصه می خوانیم:

”واشنگتن اصرار دارد که مذاکرات ایران و 6 کشور دیگر پویا و سرزنده در حال ادامه هستند اما واقعیت این است که اینگونه نیست! تا رسیدن به مهلت مقرر شده برای توافق، فقط 8 هفته باقی مانده و ایالات متحده به نحو فزاینده ای اصرار بر تغییر سبک مذاکرات به گفتگوهای دوجانبه با ایران دارد! ایالات متحده در نظر دارد از این رهگذر، روابط شکسته شده ی خود با ایران را که بیش از سه دهه از انقطاع آن می گذرد ترمیم نماید.

کلید این تغییر در سال 2009 میلادی (سال 88) زده شد و امریکا مصرانه نقش خود در گفتگوها را از یک بازی گردان پشت پرده به بازیگر اصلی تبدیل نمود. ارتباطات امریکا با ایران با یک سری جلسات محرمانه ی هسته ای بین نمایندگانی از ایران و امریکا در سال 2012 آغاز شد و سال گذشته با مکالمه ی 15 دقیقه ای روحانی و اوباما به اوج خود رسید."

آسوشییتدپرس مدعی است: ”از آن زمان، مقامات ایران و امریکا به طور منظم تماس تلفنی و ارتباطات ایمیلی خود را حفظ کرده اند. در همین راستا، کری و ظریف، وزرای امور خارجه امریکا و ایران، چندین بار در سال گذشته درخصوص مسائل هسته ای با یکدیگر ملاقات داشته اند که آخرین آنها، به گفتگوهای اخیر برمی گردد که روز جمعه پایان یافتند.

اما در حالیکه گفتگوها می بایست فقط پیرامون مسائل هسته ای باشد، دو طرف گفتگو درباره ی موضوعات دیگر را نیز آغاز نمودند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ی امریکا که نخواست نامش فاش گردد به اسوشییتدپرس گفت: موضوعاتی نظیر برخی عوامل سابق اف بی آی نظیر رابرت لوینسون، و روزنامه نگار (جیسون رضاییان) که گفته می شود در ایران ناپدید شده اند، و همچنین موضوع داعش از جمله مسائلی بوده اند که در این گفتگوها مورد بحث قرار گرفته اند.

این ارتباطات گسترش یافته می بایست کم کم به رسیدن به نتیجه ی نهایی مذاکرات هسته ای منتهی شوند (اما اینگونه نبوده است).

گری سیمور ،مذاکره کننده ی سابق امریکا، در اظهارنظری بیان داشت: رشد و افزایش محور قرار گرفتن مذاکرات ایران و امریکا مسئله ای بسیار عالی است زیرا این دو کشور، بازیکنان اصلی محسوب می شوند.

اما سه دیپلمات دیگر از کشورهای غربی که درخواست کردند نامشان محفوظ بماند با گلایه از وضعیت موجود اظهار داشتند با این رفتار امریکا، دولت های متبوعشان عملا در مذاکرات به حاشیه رانده شده اند زیرا نقش امریکا به طور غیرقابل معقولی پررنگ شده است. گری سیمور این ادعاها را رد کرد.

وی افزود در حال حاضر این ایران است که می خواهد در مذاکرات با امریکا بر سر یک میز بنشیند زیرا ما اهرم تحریم را در اختیار داریم!

مایکل مان، سخنگوی اتحادیه ی اروپا در پاسخ به این سوال که آیا امریکا گفتگوها را منحرف کرده است یا نه پاسخ داد: ما اصرار داریم گفتگوها را با رهبری کاترین اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) ادامه دهیم.

گری سیمور نیز در آخرین اظهارات خود بیان داشت: واشنگتن نسبت به ادامه ی مذاکرات دوجانبه مشتاق خواهد بود اما ما اصلا تعجب نخواهیم کرد اگر ایران به یکباره تصمیم بگیرد گفتگوهای دو طرفه را بایکوت کند!"

منبع:

http://www.chron.com/news/world/article/Iran-6-power-talks-turn-into-mostly-Iran-US-show-5785117.php



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها