کد خبر: ۲۵۸۵۵۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۱۵ مهر ۱۳۹۳
به گفته ملاصالحی با پرواربندی‌های مناسبی دربخش گاو و گوساله صورت گرفته و موانع صادراتی برداشته شده و عمده صادرات به کشورهای عراق، کردستان امارات و کویت در حال انجام است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ مهندس علی ملاصالحی مدیرکل بخش اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی  وزارت جهاد کشاورزی گفت: وظیفه این مرکز برنامه ریزی برای تولید محصولات دامی و طراحی و اجرای طرحهای اصلاح نژادی در جهت بالابردن توان ژنتیکی انواع گونه های دامی اعم از گاو، گوسفند، بز، شتر و حتی اسب است.

وی ادامه داد: طرح های مختلفی در جهت بهبود شرایط مدیریتی و محیطی پرورش دامها و بهبود توان و پتانسیل ژنتیکی دامها که به هرحال این دو در جهت تعامل با هم منجر به تولید شیر یا گوشت می شود در دست اجراست. حتی در مباحثی مانند توانمندی اسب‌ها در دویدن و پریدن این گونه مطالعات صورت می گیرد.

ملاصالحی افزود: میزان تولید در بخش شیر حدود 8 میلیون و 300 هزار تن در سال 92 است که این میزان در سال 93 به رقمی بالاتر از این عدد تا 8میلیون و 500 هزار تن نیز افزایش می یابد که بیش از 80درصد این محصول در بخش گاوداری استحصال می‌شود. همچنین جمعیت کوچکی از گاومیش، گوسفند و بز نیز در تولید شیر هستند.

مدیرکل بخش اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی  وزارت جهاد کشاورزی حدود 8 میلیون و 500 هزار تن تولید در سال جاری را پیش بینی کرد، سال گذشته 755 هزار تن برآورد تولید گوشت قرمز بوده که بیش از 50 درصد آن از گوشت گاو و مابقی آن از دام‌های سبک مثل گوسفند و بز تامین شده است.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی سال جاری برای تامین منابع علوفه ای دچار مشکل هستیم اما امیدواریم در همین حدود تولید داشته باشیم.

ملاصالحی تصریح کرد: موقعیت مکانی کشور ما به گونه ای است که کشورهای همسایه مثل عراق که کمبود مواد پروتئینی دارند و واردکننده این محصولات هستند و بازار خوبی برای محصولات ما به حساب می آیند، خصوصا این کشورها برای گوشت قرمز و دام سبک و برخی نژادهای بز ایرانی مشتری های خیلی خوبی هستند. البته در سال جاری صادرات دام سبک با محدودیت روبرو بود که این محدودیت ها به طور کامل رفع شده و اکنون با توجه به انباشتگی به دلیل تولید بالا و وجود  فشار خشکسالی در برخی مناطق باعث عرضه دام بیشتری برای فروش شد، درنهایت با صلاحدید وزارتخانه مذکور مقررشد بخشی ازاین دام سبک صادر شود تا تولید کننده های داخلی نیز از مزایای آن بهره مند شوند و از این شرایط سخت عبور کنند.

مدیرکل بخش اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پتانسیل بالا دربخش دام سنگین اظهار داشت: پرواربندی های مناسبی دربخش گاو و گوساله صورت گرفته و همچنین موانع صادراتی برداشته شده است وعمده صادرات به کشورهای عراق، کردستان امارات و کویت در حال انجام است. 500 هزار تن شیر و فرآورده های لبنی سال گذشته بر این کشورها صادرات کردیم.

 

 

برنامه‌های کلان تولید شیر و گوشت

ملاصالحی بیان کرد:اگر برنامه ریزی خوبی صورت گیرد، توان تولید 18 میلیون تن شیر را در 10 سال آتی داریم که بخش قابل توجهی به صادرات اختصاص می یابد همچنین پتانسیل بسیارخوبی برای تولید گوشت در دام سبک و سنگین برای بازار داخل و صادرات داریم در هر صورت در نظر داریم برای 10 سال آینده مصرف و تولید سرانه شیر را به بیش از 150 کیلوگرم به ازای هر نفر برسانیم بازار صادرات اطراف را پوشش دهیم.

وی افزود: توان افزایش تولید تا 1.5 میلیون تن گوشت قرمز در سال را داریم که می تواند هم به صادرات و هم به مصرف داخل برسد البته لازم بذکر است.

مدیرکل بخش اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: در حال حاضر به دلیل تولید خوبی که در سال گذشته داشتیم ، انباشت خوبی در تولید گوشت قرمز صورت گرفته و به راحتی صادرکننده شیرهستیم، البته اشکالی ندارد در مواقعی برای کنترل بازار داخل اقدام به واردات کنیم تا منافع تولید کننده و مصرف کننده به خطر نیفتد.

ملاصالحی خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل شرایط خوب تولید گوساله پرواری ، در بازار داخلی مازاد بود که با دریافت مجوز صادرات به مقصد عراق و کردستان عراق کمتر از 10 هزار راس گوساله پرواری زنده صادر شد. همچنین برنامه هایی داریم تا بخشی از گوشت زائران ایرانی که عازم حج هستند را تأمین کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها