کد خبر: ۲۶۰۳۳
زمان انتشار: ۱۶:۴۲     ۱۹ آبان ۱۳۹۰
بولتن نیوز: ابراز امیدواری آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انتشار اسنادی که از احتمال نظامی بودن فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران خبر می داد، به نوعی دستاویزی برای 2 ماه شانتاژ رسانه ای بر علیه ایران شد. شانتاژی که از ارتباط با ایران آغاز و به ایران هراسی برای اعمال تحریمهای جدید منتهی شد.

1- یک هفته پس از گزارش آژانس رئیس ستاد ارتش آمریکا از  در سخنراني‌ در دانشگاه ميامي از نبود هر گونه رابطه يا مناسباتي بين دولت‌هاي ايران و آمريكا، ابراز نگراني كرد.«مايكل مولن» از اینکه آمریکا از سال ۱۹۷۹ تاکنون هیچگونه خط ارتباطی مستقیمی با ایران نداشته است و احتمالا این مساله زمینه‌ساز بروز‌ قضاوت‌های اشتباه متعدد و در نتیجه ایجاد مشکل در صورت بروز بحران بین 2 طرف خواهد شد، ابراز نگرانی کرده و یادآور شده است: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد، امكان گفت‌وگو و تماس میان رهبران آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی برقرار بود». هر چند که این پیشنهاد آمریکا به طور رسمی به دست ایران نرسید،ولیکن سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان از معرفی یک ژنرال آمریکایی توسط ایالات متحده برای ارتباط مخفیانه دو طرف خبر اد. وی که با العالم گفتگو می کرد، در این باره افزود:آمریکایی ها اسم يك ژنرال ايرانى را كه خواستار تماس با او بودند اعلام كردند ولى ايران مخالفت كرد.

2- پس از مخالفت ایران با این پیشنهاد و اظهارات نظامیان ایرانی مبنی بر اینکه ایران با برقراری این خط ارتباطی در آبهای نزدیک ایالات متحده آمریکا، موافقت می کند، غرب پروژه دیگری را با محوریت ایران هراسی در دستور کار قرار داد. سه هفته پس از این ماجرا  واشنگتن مدعی شد که طرح ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را خنثی کرده است و  در همین رابطه نیز یک شهروند ایرانی تبار ایالات متحده که به گفته اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا با سپاه قدس در ارتباط بوده است، دستگیر شده است. بلافاصله پس از این ادعا، رسانه های وابسته به غرب موج رسانه ای ایران هراسی را در دستور کار خود قرار دادند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با ملک عبدالله پادشاه عربستان از اتخاذ تدابیر جدید در برابر ایران خبر دادند.هر چند این سناریو جدید آمریکا از سوی بسیاری از تحلیلگران جهانی رد شد و در اولین جلسه دادگاه نیز متهم اصلی این ترور، تمامی اتهاماتش را رد کرد و وزیر اور خارجه آمریکا سرانجام این داستان سرایی را به رای دادگاه موکول کرد، ولیکن این ادعا آغازی برای اعمال فشارهای شدیدتر جهانی بر ایران بود.

3- در پازل بعدی، ایالات متحده آمریکا که طبق توافقنامه امنیتی با بغداد، مجبور به ترک عراق تا پایان سال 2011 شده بود، در چند مرحله سیگنالهایی در مورد خطرناک بودن ایران ارسال کرد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در اولین اظهاراتش پس از دستور رئیس جمهور این کشور، تلویحا به ایران در مورد عراق هشدار داد. این هشدار که با واکنش رئیس جمهور مواجه شد، زمینه ای برای ادامه پروژه ایران هراسی غرب به وجود آورد. کلینتون در 23 اکتبر(اول آبان) به تهران هشدار داده است در صورتی که ایران به منطقه و حضور نظامی آمریکا در شماری از کشور‌ها نگاهی نیندازد، دچار اشتباه محاسباتی جدی خواهد شد. از سوی دیگر آمریکا با عراق روابط خوبی دارد و روابط امنیتی خود را برای سال‌ها با این کشور حفظ خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرده است که روابط قوی دیپلماتیک آمریکا با عراق نیز ادامه خواهد داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر دفاع آمریکا گزارش داد که شاید از این پس آمریکا در عراق پایگاه نظامی نداشته باشد اما در دیگر کشور‌ها پایگاه نظامی دارد. لئون پانتا اعلام کرده است که آمریکا همچنان 40 هزار نیرو در منطقه دارد که 23 هزار نیروی آن در کویت است و حساب نیرو‌های باقی مانده در افغانستان نیز جداست. وزیر دفاع آمریکا این نکته را خاطرنشان کرد که عراق به خودی خود نیروی نظامی موثری در اختیار دارد و می‌تواند با تهدید‌ها مقابله کند.

4-دو هفته پس از این اظهارات و تهدیدهایی که از سوی ایران در عراق پس ز خروج نیروهای آمریکایی ممکن است به وقوع بپیوندد، گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد آنچه غربی ها نقض حقوق بشر در ایران می خوانند، تکه چهارم پازل از پیش طراحی شده بود. در این گزارش که 15 اکتبر منتشر شده است بار دیگر ایران به نقض حقوق بشر متهم شده است.

5-در سناریوی دیگری آمریکا از دستورالعملی پرده برداشت که خطرناک بودن سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را تائید می کرد.در این داستان پردازی واشنگتن شمارى از مسؤولان آمريكايى درنشستى، رسما و آشكارا به دولت اين كشور پيشنهاد كردند ترور مسؤولان و سران معينى از ايران را بويژه در سپاه ايران در دستور كار قرار بدهد.جك كين، رئيس سابق نيروى زمينى ارتش آمريكا در جلسه استماع كنگره در اين باره گفت: چرا آنان [مسؤولان ايرانى] را نمى كشيم؟ اين افراد حدود يك هزار آمريكايى را كشته اند، چرا ما آنها را ترور نكنيم؟ نمى گويم اقدام نظامى كنيم ولى عمليات محرمانه [ترور] را پيشنهاد مى كنم. در اين جلسه گرچه چند مقام آمريكايى در راستاى فشار روانى عليه ايران اعلام كردند اقدام عليه ايران بعيد نيست، ولى همگى از موافقت با پيشنهاد جك كين براى تحت فشار گذاشتن شديد ايران اجتناب كردند.

از سوى ديگر روئل مارك گرچت، كارشناس سابق بخش خاورميانه در سازمان جاسوسى آمريكا (سيا) با بيان اينكه سپاه ايران از همان منطقى كه آمريكا بر اساس آن عمل مى كند، استفاده نمى كند تاكيد كرد سپاه ايران را نمى توان مرعوب كرد مگر اينكه« يكى از آنان كشته شود».وى يكى از  گزينه هاى در دسترس آمريكا براى دستگيرى يا ترور را سردار قاسم سليمانى از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى معرفى كرد. وى دليل اين انتخاب را تكثر سفر سردار سليماني دانست.

6-حمله به تاسیسات اتمی ایران، قسمت دیگری از این برنامه از پیش نوشته شده بود. گزارش روز چهارشنبه آژانس انرژی اتمی که 35 روز قبل از انتشار رسمی توسط روزنامه فرانسوي فيگارو  رمز گشایی شد،بهانه ای برای سناریو سازی صهیونیست ها درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای در آینده نزدیک شد. در متن خبر فيگارو آمده است:"براساس اطلاعاتي كه در اختيار اين روزنامه قرار گرفته، در گزارشي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از برنامه هسته‌اي ايران تهيه كرده و قرار است در اجلاس وين شوراي حكام در روز 9 نوامبر (18آبان) ارائه شود، مدارك موجود، ماهيت نظامي برنامه هسته‌اي ايران را براي دستيابي به بمب اتمي ثابت مي‌كند." فيگارو سپس به نقل از يك كارشناس نزديك به پرونده هسته‌اي ايران كه نامش را نمي‌آورد و مي‌نويسد نامش فاش نشده، مي‌افزايد: "اين گزارش يكي از مهم‌ترين گزارش‌هاي آژانس در اين زمينه است."

سخن ازحمله به تاسیسات هسته ای ایران از سوی رژیم صهیونیستی به جایی رسید که بنیامین نتانیاهو برای توضیح پاره ای مسائل به کنست اسرائیل خوانده شد. در همین راستا رسانه های اسرائیل از تلاش وزیر جنگ و نخست وزیر این کشور در متقاعد ساختن باقی اعضای کابینه برای حمله به ایران خبر دادند. موضوعی که با حمایت آمریکا و انگلیس با هدف تهدید آمیز نشان دادن فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

7-اما تکه آخر این پازل، گزارش یوکیو آمانو  مدیر کل آژآنس انرژی هسته ای بود که روز چهارشنبه منتشر شد. تمام استراتژی ها و سیاستهای غرب در این مدت زمان 2 ماهه بر اساس گزارش از پیش منتشر شده آمانو آغاز شده بود.

در همین راستا می توان به فروکش کردن مواضع شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس، پس از انتشار گزارش آمانو اشاره کرد. این تغییر مواضع در حدی است که به تازگی سران جنگ طلب رژیم صهیونیستی نه تنها سخنی از حمله به ایران نمی گویند، بلکه به سفارتخانه های خود در کشورهای دیگر دستور داده اند که جنگ رسانه‌ای علیه ایران را ادامه دهند. به گزارش فارس  وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با ارسال تلگراف‌هایی از نمایندگان و سفرای خود در کشورهای مختلف خواست تا حملات رسانه‌ای علیه ایران به بهانه گزارش آژانس را ادامه بدهند.

از سوی دیگر آمریکا، فرانسه و بریتانیا از لزوم تحریمهای بیشتر علیه ایران سخن گفته اند .مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره جوانب نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران گفت، دولت باراک اوباما در پی رایزنی با دیگر کشورها برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است.تونر که در جلسه مطبوعاتی روزانه وزارت امور خارجه آمریکا صحبت می کرد، با اشاره به تلاش آمریکا برای افزایش تحریم های ایران، از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرد و افزود اعمال تحریم های یکجانبه می تواند یکی از گزینه ها باشد. در همین راستا انگلیس و فرانسه نیز با انتشار بیانیه مشترکی در چهارشنبه تاکید کردند در صورتی که ایران همچنان از همکاری کامل با آژانس خودداری کند، خواهان اعمال تحریم های شدیدتری علیه این کشور هستند.

آلمان نیز تاکید کرده است که تنها راه مقابله با برنامه اتمی ایران اعمال تحریم های بیشتر است.به گفته گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان: "راه درست اعمال تحریم های جدی با حداکثر حمایت بین المللی است. ما مخالف هرگونه بحث درباره گزینه های نظامی هستیم."

در حالی غرب در تلاش برای اعمال تحریمهای شدیدتر بر علیه ایران است که روسیه می گوید از وضع تحریم های جدید حمایت نخواهد کرد.گنادی گاتیلو، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفته است که وضع تحریم های بیشتر علیه ایران، می تواند به معنای راهی برای تغییر رژیم در این کشور تعبیر شود.گاتیلو "چنین شیوه ای را برای روسیه قابل قبول ندانست و  افزود: روسیه قصد پیگیری چنین طرحی را ندارد".

تلاش برای تحریم در حالی انجام می‌شود که تحریم‌های سابق غرب علیه ایران طی سه قطعنامه اخیر شورای امنیت ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد از یک‌سو و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته است ایران را از برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز خود منصرف کند و دور جدید تحریمها نیز اقبال مردمی را از جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی ملتها نخواهد کاست.

صادق امامی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها