کد خبر: ۲۶۰۵۲۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۲۲ مهر ۱۳۹۳
سرمربی جدید تیم ملی کاراته گفت: «چرا آنهایی که با رانت در تیم ملی حضور داشتند و حالا دستشان از تیم ملی کوتاه است برای این رشته حاشیه‌سازی می‌کنند»

به گزارش پايگاه 598 به نقل از جام نیوز، «می‌خواهم افشاگری کنم، چرا از اواخر دهه 60 تا اوایل دهه 80 از کاپیتان تیم ملی کاراته گرفته تا دیگر نفرات از یک استان خاص بودند، چرا آنهایی که با رانت در تیم ملی حضور داشتند و حالا دستشان از تیم ملی کوتاه است برای این رشته حاشیه‌سازی می‌کنند؛ چرا آنهایی که برای ورزش ایران و کاراته مدال آوری کرده‌اند منت بر سر مردم می‌گذارند؟! دوستان باید بدانند که منت را شهدا بر سر ما دارند که بدون مزد جان خود را برای ایران فدا کردند.» این‌ گوشه‌ای از صحبت‌های سرمربی جدید تیم ملی کاراته است که مطرح کرده است.


مسعود رهنما سرمربی جدید تیم ملی کاراته با حضور در خبرگزاری فارس در مورد نتایج کسب شده تیم ملی در بازی‌های آسیایی و خداحافظی سعید حسنی‌پور پاسخ‌گوی سوالات ما بود. متن گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.


* نتایج تیم ملی کاراته در بازی‌های آسیایی از نگاه سرمربی جدید رضایت بخش است؟

کاراته در پنج دوره‌ از بازی‌های آسیایی که شرکت کرده دو دوره آن نقطه پیک بوده است. یک دوره آن بازی‌هایی آسیایی اینچئون است که کاروان هشت نفره ایران با کسب سه مدال طلا و دو نقره در بخش مردان و بانوان به کار خود پایان داد. به اعتقاد من کاراته نتیجه بسیار خوبی کسب کرده و جزء‌ فدراسیون‌های برتر اعزامی به اینچئون است.  امیدوارم مسئولان ورزش توانایی و تلاش بچه‌ها را ببینند و به اندازه میزانی که دل مردم را شاد کرده‌اند به آنها پاداش بدهند. ورزشکاران ما به عنوان سربازان دوران صلح مطرح هستند و با عناوینی که به دست می‌آورند پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی را به اهتزاز در می‌آورند و ترنم سرود کشور عزیزمان به گوش همه می‌رسد و سبب شادی قلب مقام معظم رهبری می‌شود. ما به عنوان سربازان زمان صلح در حقیقت ادامه راه قهرمانان واقعی که همان شهدا هستند را طی می‌کنیم و فکر می‌کنم مسئولین فدراسیون کاراته بعد از بازی‌های آسیایی وقتی به فرودگاه آمدند و با حضور به موقع خود در مزار شهدا توانستند نمود این نوع دیدگاه و این نوع تفکر را در کاراته کشور به عرصه ظهور برسانند.

* قبول دارید طرز تفکرهای متفاوت حاکم بر کاراته به این رشته آسیب زده است؟

ما اگر به نحوی این طرز تفکرها را به سمت همگرایی پیش نبریم و آنهایی را که مضر هستند را کنترل نکنیم نهایتاً این فرهنگ خودزنی که از طرف برخی از افراد که تعداد آنها بسیار، بسیار محدود است امکان دارد یک مقدار فراگیر شود. انشاالله این موفقیتی که در کاراته کشور به دست آمده سبب شود تا نوعی همگرایی در جامعه کاراته کشور شکل پیدا کند و از این خودزنی‌ها افراد فاصله بگیرند و انشاالله آن افرادی که همیشه در سفره کاراته نشسته و نان کاراته را خورده‌اند، اما بد این رشته را خواسته‌اند آنها هم دستشان کوتاه شود.

*چه راهکاری وجود دارد تا این حاشیه‌ها در ورزش به خصوص در کاراته کم شود؟

مسئولان فدراسیون یک تدبیری را باید به خرج دهند تا این حاشیه‌ها جمع شود. به نظر می‌رسد این حاشیه‌ها به این دلیل ایجاد می‌شود که در کاراته کشور که یک عده نمی‌خواهند تن به قواعد بازی بدهند. از جمله مواردی که بسیار بسیار مرا آزار می‌دهد وضعیت فرهنگی است که در اواخر دهه 60 شروع شد تا اواسط دهه 80 ادامه داشت و حاصل یک مدیریت طولانی‌مدت تنها و تنها یک مدال طلا در سطح جهان بود. اما از نظر فرهنگی بسیاری از آسیب‌ها دچار قهرمانان ما شد و آمار آن موجود است. شما نقاط پیک کاراته کشور را اگر بخواهید نگاه کنید بعد از کنار رفتن این طرز مدیریت و این طرز تفکر دو نقطه پیک بلافاصله شما دیدید. یکی در مسابقات فنلاند و یکی هم در بازی‌های آسیایی دوحه قطر که همچنان آن دو رکورد باقی است.


*راستی چطور شد که شما در بازی‌های آسیایی به عنوان سرمربی انتخاب شدید؟

سوابق من در دوران مربیگری مشخص است در امیدها رکورد زده‌ام در بازی‌های آسیایی دوره قبل نتیجه خوبی را کسب کرده‌ام. در بازی‌های آسیایی اینچئون از یک ماه قبل حکم من به عنوان سرمربی صادر شده بود و با دوستان هم در مورد این موضوع صحبت کرده بودم.


* دلیل این خداحافظی‌های زودهنگام چیست؟

سعید حسنی‌پور خواهرزاده من است. یکی از دلایلی که من از اول عنوان سرمربیگری را قبول نکردم به خاطر این بود که دوباره نمی‌خواستم سعید حسنی‌پور را به مسلخ بفرستم. سال گذشته من با دستان خودم سعید را به مسلخ فرستادم، سال گذشته او در انتخابی‌ها اول شد و در تورنمنتی که برگزار شد به نفری که هم‌وزن خودش بود باخت در صورتیکه مبنای ما تورنمنت خارجی نبود، انتخابی بود. من آمدم به او گفتم باید بروی کنار. اگر امسال ابتدا سرمربی می‌شدم دقیقاً همین شرایط را برای حسنی‌پور فراهم می‌کردم و نمی‌توانستم از حق او دفاع کنم، اما زمانی که بیرون رفتم به عنوان سرمربی مطرح نبودم وقتی آمدم بعد از انتخابی کادر فنی و مجموعه مسئولان فدراسیون با من تماس گرفتند و گفتند درست است که حسنی‌پور در انتخابی برنده شده است، اما نظر ما چیز دیگر است. من محترمانه گفتم حسنی‌پور باید ساک خود را بردارد و محل اردو را ترک کند و علیه فدراسیون اعتراضی نکند.


*شما بارها در صحبت‌های خود مدعی شده‌اید که برخی‌ها فقط تیم ملی را برای خود می‌خواهند. منظورتان چیست؟

من یک سؤال دارم، آیا من می‌توانم اینجا مدعی باشم که به عنوان جامعه کاراته می‌خواهم صحبت کنم؟ مثال می‌زنم. من به عنوان بخشی از جامعه کاراته شاید بتوانم صحبت کنم، اما نمی‌توانم بگویم جامعه کاراته خوشحال می‌شود اگر سعید حسنی‌پور بماند. من نمی‌توانم بگویم جامعه کاراته بدحال می‌شود اگر سعید حسنی‌پور برود. من خودم یک نفر هستم برآیند نقطه‌ نظرات جامعه کاراته از دل هیأت‌های شهرستانی بیرون می‌آید. هیأت‌های شهرستانی نشسته‌اند، انتخاباتی برگزار شده و یک نفر به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شده است. برآیند نقطه‌ نظرات جامعه کاراته و آئین‌نامه هم مشخص کرده که به چه دلیلی تغییر و تحول اتفاق بیفتد. دوستان تن به قواعد بازی و رقابت نمی‌دهند و تخریب می‌کنند. روحانی، هروی، جعفری، قبل از اینکه مسئولیت مستقیم داشته باشند در کنار من بودند این فشارها را تحمل نمی‌کردند، اما در حال حاضر حسین روحانی اصلاً‌ به شرایط بسیار بسیار استرس‌زایی دچار شده است.

* این فشارها از کجا به مربیان تیم ملی وارد می‌شود؟‌

از بیرون فشارها به کادر فنی وارد می‌شود. متأسفانه من می‌توانم گروه‌های کاراته را همین جا حلاجی کنم و ترسی هم در این زمینه ندارم.

*هرکدام از این گروه‌ها مدعی مربیگری در تیم ملی هستند؟

بله، هرکدام مدعی تیم ملی هستند. من می‌خواهم افشاگری کنم چرا از سال 68 تا 84 کاپیتان تیم ملی و اعضای تیم ملی از یک استان خاص داشتیم، اما از سال 84 تا به الآن که مدیریت اجرایی تغییر کرد، یک قهرمان کشور از آن استان خاص نداریم؟!


*: یعنی شما معتقدید در آن سال‌‌ها باندبازی حاکم بود؟

بله. من بازیکنی را می‌شناسم در کرمانشاه که به اعتیاد روی آورده است. در دهه هفتاد حقش بود که در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد، اما اتفاقاتی رخ داد که به حقش نرسید. به هر حال همه که نمی‌توانند در مقابل باندبازی‌ها مقاومت کنند. این‌ها درد دل کاراته است. آقایان باعث شدند که یک ورزشکار معتاد شود. ما نمونه دیگری هم در زنجان داریم که او را هم نابود کردند.



*بگذریم، شما به عنوان سرمربی تیم ملی برای مسابقات جهانی انتخاب شدید و سعید حسنی‌پور از تیم ملی خداحافظی کرد، آیا این موضوع ارتباطی به هم دارد؟



رابطه‌ای در تیم ملی وجود ندارد، اما ضابطه وجود دارد. بازی‌های آسیایی گوانگجو را نگاه کنید یک شاگرد مستقیم من در تیم ملی حضور نداشت در آن مقطع من سرمربی تیم ملی بودم.  مدال‌های سعید و وحید حسنی‌پور را نگاه کنید زمانی آنها عضو تیم ملی شدند و مدال گرفتند که من سرمربی تیم ملی نبودم. تنها یک دوره این اتفاق افتاد که من به سعید آسیب رساندم.


* چرا نخواستید سرمربی تیم ملی در بازی‌های آسیایی باشید؟

به مقدسات قسم می‌خورم اگر من سرمربی تیم ملی در بازی‌های آسیایی انتخاب می‌شدم پای سعید به اینچئون نمی‌رسید. دوستان اگر رو دست از من خورده‌اند به خاطر همین موضوع است که ناراحتند.

* بودن سعید و وحید حسنی‌پور در تیم ملی به هیچ عنوان ارتباطی به شما ندارد؟

نه تنها حضور این دو نفر در تیم ملی به من ارتباطی ندارند بلکه حضور شاگردان من در تیم ملی هم هیچ ارتباطی به من ندارد.

*خیلی‌ها معتقدند که مسعود رهنما خواهرزاده‌های خود را سفارش می‌کند تا در تیم ملی حضور داشته باشند. این موضوع واقعیت دارد؟

آیا به نظر شما حامد زیگساری به عنوان نایب‌ قهرمان جهان با این شرایط سنی می‌توانست ادامه بدهد یا نه؟ سعید حسنی‌پور می‌توانست ادامه دهد یا نه؟ من می‌خواهم این را بگویم این حاشیه‌ای که ایجاد کردند فقط می‌خواهند اهداف خودشان را جلو ببرند. اگر عامل حاشیه سعید حسنی‌پور است برود کنار تا آنها اهدافشان ناکام بماند. من این کار را خواهم کرد. در حال حاضر برای حضور در مسابقات جهانی آلمان بحث این مطرح است که حسین سمندر نتیجه بدی را کسب کرده است، اما ما نباید فراموش کنیم که در بخش دیگر هم نتیجه بدی را کسب کرده‌ایم و هم اخلاق را باخته‌ایم، چرا روی حسین سمندر که پسر رئیس فدراسیون است زوم کرده‌ایم؟! من می‌گویم بیایید شرایط را برای هر دو نفر یکسان ببینیم. برای همه بازیکنان یکسان ببینیم. من قبلاً دستم به جایی بند نبود و این رزومه را نداشتم و خیلی‌ها دوست داشتند این رزومه برای سعید هم اتفاق نیفتد و خدا را شاکرم که اتفاق افتاد.

*پس خداحافظی سعید از کاراته قطعی است؟

بله او خداحافظی کرد. من از مسئولان فدراسیون کاراته خواهش کردم که سرمربی تیم ملی نشوم، اما سکوت نکنم. یک عده از جامعه کاراته با سکوت خودشان به آنهایی که زیادی‌خواه هستند، کمک می‌کنند. به چه دلیل باید فقط مسعود رهنما سرمربی تیم ملی باشد؟ چرا نباید شرایط انتخابی را از قبل معلوم نکنیم ما سعید را کشیدیم از تیم ملی بیرون اگر قرار است X با نظر کادرفنی انتخاب شود Yها هم باید تن به این بدهند که Z هم با نظر کادر فنی انتخاب شود؛ نه اینکه آنجا منافع آنها تأمین می‌شود بگویند نظر کادر فنی و آنجایی که منافعشان تأمین نمی‌شود بگویند انتخابی باید برگزار شود. باید ما در یک مسیر جلو برویم.


* بعد از پایان فینال پرچم ایران را از خوشحالی به سعید دادید. معلوم بود خیلی از اتفاقی که رخ داده خوشحال شدید.

بله خیلی خوشحال بودم و نمی‌دانم چطور شد که وارد تاتامی شدم. قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی یکی از دوستان پرچمی را برای من آورد و از من سؤال کرد که آیا آن اتفاق دوباره تکرار می‌شود که پرچم را به جاسم ویشکاهی دادید در اینچئون به حسنی‌پور بدهید؟

*این خوشحالی فقط برای خواهرزاده بود یا برای نفرات دیگر هم که مدال کسب کردند خوشحالی کردی؟

از مهدی‌زاده، حمیده عباسعلی بپرسید که چقدر برای کسب مدال طلای آنها خوشحالی کردم.

*شما نقش بزرگی در خداحافظی سعید داشتید. یک روز این اتفاق برای وحید حسنی‌پور هم رخ خواهد داد؟

سؤال خوبی را پرسیدید. من اولویت‌ها را به شما گفتم، سعید رابطه مرید و مرادی را خیلی مراعات می‌کند و بعد از آن حامد مراعات می‌کند. وحید در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل است نه اینکه بخواهم بگویم نافرمان است، اما او شیطنتش زیاد است (باخنده).

*چرا برخی‌ها همیشه مدعی هستند که باید مربی تیم ملی‌ باشند؟

من از کسی ترسی ندارم، مسیر من همین بوده ماندم و به کارم ادامه دادم، اما حالا رزومه دارم. شاگرد قهرمان دارم و بیشتر می‌توانم در کارم استوار باشم. اگر قرار است قهرمانی که مدعی مربیگری در تیم ملی است سعید حسنی‌پور را هم باید مدعی مربیگری تیم ملی باشد. حامد زیگساری هم مدعی مربیگری در تیم ملی خواهد شد. به چه دلیل آنهایی که در دهه‌ای که کاراته آسیا ضعیف بوده مدال‌ آوردند الآن مدعی مربیگری تیم ملی هستند و می‌گویند ما باید فقط مربی تیم ملی باشیم؟ نه اگر او قهرمان است سعید حسنی‌پور هم قهرمان است. سعید حسنی‌پور برود شاگرد تربیت کند و بیاید اگر شاگرد قهرمان کشور و قهرمان آسیا داشت بیاید مربی تیم ملی شود. آنها هم باید این کار را کنند البته مرد این کارها نیستند و می‌خواهند از حاصل دسترنج دیگران استفاده کنند.

*یک مقدار شفاف‌تر توضیح می‌دهید؟

یک عامل اصلی حاشیه در کاراته کشور این است که لیگ ضابطه‌مند نیست. عده‌ای از شاگردان دیگران در لیگ استفاده می‌کنند و می‌گویند تیم ما اول شد. شما یک تیمی مثل فولاد را نگاه کنید در طول سال‌هایی که با مربی خود اول شد یک شاگرد برای فولاد و همه شاگردان من و امثال من بودند. اینکه می‌آیند به راحتی به مربیان تیم ملی توهین می‌کنند و می‌گویند که این فدراسیون مربیان بله قربان‌گو می‌خواهد مگر شش ماه قبل خودشان مربی تیم ملی نبودند؟ به چه دلیل به حسین روحانی و سایر دوستان توهین می‌کنند؟ مبنای مربیگری؛ قهرمانی است پس  روحانی و جاسم ویشگاهی را بگذارند مربی تیم ملی و ما اصلاً حرفی نداریم. یک نفر از آقایان بیاید و به ما بگوید بیشتر از جاسم ویشگاهی و حسین روحانی بیشتر مدال آوردند. من از همین تریبون استفاده می‌کنم و به آن دوستان می‌گویم اگر ضابطه را رعایت کنند همان ضابطه‌ای با آنها برخورد می‌شود اگر ضابطه را رعایت نکنند غیرضابطه‌ای با آنها برخورد خواهد شد.

*بحث را ببریم به سمت مسابقات جهانی، اردوها را از چه زمانی آغاز خواهید کرد؟‌

اولین مرحله اردوی تیم ملی کاراته برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان در رشت آغاز خواهد شد و به خاطر اینکه تداخلی بین کارهای من و سرمربیگری در تیم ملی ایجاد نشود ما اردوهایمان را در رشت پیگیری خواهیم کرد. شهرام هروی، حسین روحانی و مهدی جعفری به آن حد بلوغ رسیده‌اند که دیگر می‌توانند تیم را مدیریت کنند برای مسابقات. اگر من به عنوان سرمربی آمده‌ام به خاطر این است که برخی از حاشیه‌ها کم شود و نگویند اینها سرمربی ندارند. عده‌ای از دوستان که مدعی بودند که تیم سرمربی ندارد بحث سرمربی نداشتن تیم نبود. بحث جایگاه خودشان بود. برای خودشان سروصدا به پا کرده بودند من تعجب می‌کنم با این نتیجه‌ای که تیم ملی در بازی‌های آسیایی به دست آورده فکر می‌کردم منتقدان همه همراه فدارسیون شوند و این مجموعه را کمک کنند. عجیب است که سمندر نتیجه خوب می‌گیرد همه انتقاد می‌کنند. در طول این دو سالی که او رئیس فدراسیون شده نتایج بسیار قابل قبولی کسب کرده است. فکر می‌کنم که اگر سجاد گنج‌زاده در وزن 84+ و امیر مهدی‌زاده در وزن 60- در کومیته تیمی و انفرادی اگر دل آنها با همدیگر بود این تیم استحقاق قهرمان جهان شدن را دارد اگر نه که الآن این شرایط وجود دارد. برخی پراکندگی‌ها وجود دارد به خاطر بازی‌های آسیایی و پاداش‌های مالی که خدا را شکر تمام شد.

*برای رسیدن به آرامش قبل از اعزام به مسابقات جهانی چه راهی وجود دارد؟

برخی حاشیه‌ها که در تیم ملی وجود دارد و اگر جمع شود این تیم استحقاق این را دارد که در مسابقات قهرمانی جهان سکوی اول را کسب کند. من همین‌جا می‌گویم اگر تیم قهرمان جهان شد همه چیز آن به پای هروی، روحانی، جعفری و سید حسینی، ایزدی و مسئولان فدراسیون است اگر اتفاق ناگواری رخ دهد که من ضریب آن را بسیار پائین می‌بینم؛ قطعاً هیچکدام از دوستان مشکلی نداشته‌اند و من مشکل دارم. قبلاً هم خدمت دوستان گفته‌ام در مسابقات مختلف من شرایط واقعی کاراته ایران را دیده‌ایم و این مسئولیت را قبول کرده‌ام. می‌دانید که برخی از مربیان در سابقه خود دارند که رفته‌اند نتیجه بد کسب کرده‌اند و آمده‌اند مدعی شده‌اند که برای ما فلان چیز مهیا نشده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها