کد خبر: ۲۶۶۹۱۵
زمان انتشار: ۱۹:۰۸     ۱۱ آبان ۱۳۹۳
به گفته اصغری پیشنهاد شد تا 50 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه مستقیم صادراتی تخم‌مرغ در نظر گرفته شود که علی‌رغم تصویب و پیشنهاد از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دولت وتو شد و به تصویب نرسید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از بازار خبر ؛ هدایت اصغری رئیس اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار در گفتگو با بازارخبر با اشاره به ضرر روزانه 3 میلیارد و 700 میلیون تومانی گفت: به دلیل تصمیم‌گیری‌های نادرست، مرغداران در شش‌ماهه نخست امسال، به ازای هر کیلوگرم فروش مرغ حدود 1500 تومان است. 

وی ادامه داد: طرحی تحت عنوان بیمه خودکفایی در دستور اجرا قرارگرفته است که بر اساس این طرح مرغداران پنج درصد از ارزش محصولشان را به‌صورت تعهد و متناسب با دوره تولید به اتحادیه پرداخت می‌کنند که این مبلغ در صندوق بر اساس ظرفیت تولیدی آن‌ها البته به‌صورت تعهدی سپرده می‌شود و اتحادیه با این اعتبار در کف قیمت تخم‌مرغ در بازار که در حال حاضر 3700 تومان در نظر گرفته‌شده است، آن‌ها را حمایت می‌کند، به‌گونه‌ای که اگر تخم‌مرغ فروخته‌شده کمتر از این قیمت برای مرغداران تمام شد اتحادیه آن‌ها را به‌صورت تضمینی می‌خرد. 

اصغری افزود: برای حمایت از صادرات تخم‌مرغ و اقتصادی کردن آن در بازار نسبت به دیگر کشورها مانند ترکیه نیاز به یارانه مستقیم صادراتی داشتیم که بر این اساس پیشنهاد شد تا 50 میلیارد تومان به‌عنوان یارانه مستقیم صادراتی تخم‌مرغ در نظر گرفته شود که علی‌رغم تصویب و پیشنهاد از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دولت وتو شد و به تصویب نرسید. این در حالی است که یارانه صادرات تخم‌مرغ در کشورهای همسایه مانند ترکیه بیشتر از این میزان به تولیدکنندگان و صادرکنندگان اختصاص می‌یابد. 

وی بیان کرد: از ابتدای امسال وزارت جهاد کشاورزی پس از اجرایی شدن قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی اعلام کرد صادرات هر میزان تخم‌مرغ آزاد است، اما این آزادی نه‌تنها باعث خیروبرکت نشد، بلکه ضرر و زیان میلیاردی مرغداران در هرروز را سبب شد که این زیان در طول تاریخ صنعت مرغداری بی‌سابقه است.

اصغری با اشاره به اینکه تنها با یک گزینه صادرات نمی‌توان بازار تخم‌مرغ را تنظیم کرد، افزود: ما باید گزینه‌های دیگر را نیز مد نظر داشته باشیم، بازارهای صادراتی یک کششی دارند که اگر صادرات به آن‌ها بیش از کشش موجود باشد دچار زیان می‌شویم.

به گزارش بازارخبر، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که این اتحادیه پس از بر عهده گرفتن مسئولیت تنظیم بازار در دستور کار قرار داده صادرات 10 هزار تنی این محصول در هرماه است چراکه اعتقادداریم این صادرات تعادل بازار تخم‌مرغ را حفظ می‌کند. 

اصغری خاطر نشان کرد: سالانه حدود 980 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که 80 هزار تن آن مازاد بر نیاز داخلی بوده و همین میزان مازاد همواره بازار تخم‌مرغ را تحت تأثیر خود قرار داده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها