کد خبر: ۲۶۷۷۳۹
زمان انتشار: ۲۰:۴۸     ۱۵ آبان ۱۳۹۳
دقیقا 10سال پیش مهم‌ترین شرکای تجاری ایران نه چین و هند و عراق که کشورهای اتحادیه اروپا بودند؛ بی‌آنکه در آن سال‌ها دقت چندانی به خرج بدهیم، عمده کالاهایی که مصرف می‌کردیم، آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی بودند. اما در سال‌های اخیر چین در بازار ایران یکه‌تازی می‌کرد. اما این رویه درحال تغییر چشمگیری است؛ تغییری که می‌تواند به نفع ایران باشد.

به گزارش پایگاه 598 ؛ هرچند که کارشناسان آلمانی این تغییر رویه را مرتبط به تحریم‌ها می‌دانند و کارشناسان ایرانی آن را نتیجه رکود اقتصاد اروپا و افزایش آگاهی تجار اروپایی.

میزان صادرات آلمان به ایران در سال جاری میلادی 32درصد رشد را نشان داد که در نهایت به ارتقای رتبه آن به عنوان چهارمین کشوری که در 7 ماه نخست سال جاری خورشیدی با ایران بیشترین تراز تجاری را دارد منجر شد. نس ناگل، کارشناس اقتصادی آلمانی کاهش ابعاد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از آغاز سال جاری را ازجمله دلایل این روند می‌داند که تشدید آنها در سال‌های گذشته باعث شده بود تا میزان صادرات آلمان به ایران در سال 2012 حدود 18درصد و در سال بعد آن 26درصد کاهش یابد.

ناگل به آغاز حمل‌ونقل نفت ایران توسط برخی کشتی‌های اروپایی و همین طور تسهیل انجام فعالیت‌های پولی و بانکی اشاره می‌کند و آینده را این طور می‌بیند: آلمان از دیرباز مهم‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا بوده و اقتصاد آلمان نیز می‌تواند از تنش‌زدایی در بحث تحریم‌ها سود ویژه‌یی ببرد.



  ماشین‌آلات عمده واردات از آلمان

میزان واردات ایران از آلمان در 7 ماه نخست سال جاری نزدیک به یک‌میلیاردو500میلیون دلار و میزان صادرات به این کشور چیزی در حدود 160میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر حجم تجارت این دو کشور در 7 ماه نخست سال93، حدود یک‌میلیاردو692میلیون دلار بوده است. براساس آمار گمرک ایران عمده واردات ایران از این کشور صنعتی اروپا گندم (به ارزش 215میلیون دلار)، ‌‌ماشین‌ها و دستگاه‌های مکانیکی (به ارزش 132میلیون دلار)، روغن خام سویا (به ارزش 88میلیون دلار)، محصولات و فرآورده‌های خون (به ارزش 57میلیون دلار)، مکمل‌های دارویی (به ارزش 35میلیون دلار)، تراکتور جاده‌یی (به ارزش 27میلیون دلار)، ماشین‌آلات برای پرکردن، بستن، درپوش گذاشتن (به ارزش 23میلیون دلار)، ماشین‌های بافندگی (به ارزش 16میلیون دلار)، لکوموتیوهای دیزلی–برقی (به ارزش 11میلیون دلار) و وسایل نقلیه باموتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌یی-احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از 1500سانتی‌مترمکعب اما نه بیشتر از 3000سانتی‌مترمکعب (به ارزش 11میلیون دلار) بوده است.

از آلمان به عنوان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای اروپا، انتظاری جز همین کالاهای صنعتی و خودرو نمی‌رود. خصوصا با توجه به اینکه اقتصاد کشورهای اروپایی در آستانه رکود قرار دارند و بازار صنعت آنها را نیازمند بازارهای بکر و پرظرفیتی در آن سوی دریای سیاه است. هرچند که در گذشته رابطه تجاری بین ایران و اروپا وجود داشته و در سال‌های اخیر کاسته شده که عمدتا دلیل آن را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند اما به نظر می‌رسد تغییر شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا تاثیر بیشتری در مقایسه با تحریم‌ها داشته است.



  بازار ایران ناشناخته بود

هرچند که کارشناسان اقتصادی آلمان هرچند آینده مناسبات تجاری با ایران را وابسته به تحولات سیاسی می‌دانند اما شهریار عدالتیان، عضو اتاق مشترک ایران و آلمان این تغییرات تجاری را چندان سیاسی و مرتبط به تحریم‌ها تفسیر نمی‌کند. به گفته وی آلمان و اروپا از شرکای سنتی ایران در تجارت بوده‌اند اما رشد تجارت با آلمان در ماه‌های اخیر چندان مرتبط به کاهش شدت تحریم‌های ایران نیست: «حتی قبل از مذاکرات ایران و جامعه جهانی برسر مساله هسته‌یی و کاهش تحریم‌ها، بسیاری از کشورهای آلمانی و اروپایی ریسک تجارت در ایران را به جان نمی‌خریدند و حتی وقتی برای بررسی این بازار صرف نمی‌کردند». عدالتیان که مدیرعامل یک شرکت بین‌المللی تجاری است این اطلاعات را به «تعادل» می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از تجار آلمانی حتی از نوع تحریم‌های ایران خبر نداشتند. وی در ادامه این بی‌رغبتی آلمانی‌ها به تجارت با ایران را به دردسرهای بانکی رابطه اقتصادی با ایران و همین طور تغییر روند اقتصادی کشورهای اروپایی به‌طور کلی نسبت می‌دهد. عدالتیان به خبرهای ناخوشایند اقتصادی از قاره اروپا اشاره می‌کند و آن را عاملی معرفی می‌کند که شرکت‌های اروپایی را وادار به یافتن بازارهای جدید و وسیع کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت کمپاس، ‌از این نظر ایران از نظر تجاری کشوری بکر برای اتحادیه اروپاست.

آلمان در دومین و سومین ماه سال جاری، رتبه پنجم کشورهای طرف معامله با ایران با بیشترین تراز تجاری را داشت که از ماه چهارم به بعد به رتبه چهارم ارتقا یافت. این درحالی است که این کشور 10سال پیش یعنی در سال، بعد از امارات متحده عربی بود؛ آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین، ‌کره، سوییس، هند، سوئد و انگلستان رتبه‌های برتر واردات براساس ارزش و مقدار را به ایران داشتند و از آن‌سو، کشورهای ژاپن، ‌آلمان و ایتالیا کشورهای چهارم تا ششمی بودند که ایران را بیشترین صادرات را به آنها داشت.

به نظر می‌رسد ایران درحال بازگشت به جایگاه تجاری 10سال پیش است هرچند که در دلایل آن اتفاق نظر چندانی بین دو طرف معامله نیست اما آنچه اهمیت دارد بهترین شکل بهره‌برداری از این تغییر شرایط است.

عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان در این باره می‌گوید: ایران باید مراقب باشد که تنها به خریدار در این بازار تبدیل نشود. ضمن اینکه تولید مشترک نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته عدالتیان ایران در شرایط کنونی قدرت چانه‌زنی بالایی دارد و باید از این شرایط استفاده کند و امکان سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران را فراهم کند. وی درباره امکان تغییر بازار خودرو کشور با توجه به این تغییرات نیز پیش‌بینی می‌کند، بازار سنتی خودرو ایران از دست فرانسه و کره خارج شده و به‌دست خودروهای امریکایی و آلمانی بیفتد. هرچند که قیمت این خودروهای لوکس می‌تواند مانعی برای تصاحب بازار محسوب شود اما می‌توان به باز شدن درهای تجارت ایران به روی «برترین»های صنعت جهان و نه «خوب»های آن امیدوار بود.

منبع:  تعادل

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها