کد خبر: ۲۶۸۵۵۳
زمان انتشار: ۲۳:۱۵     ۱۸ آبان ۱۳۹۳
از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم حرف و حدیث های فراوانی راجع به بنزین تولید پتروشیمی ها،‌ آلاینده بودن آنها و... مطرح شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛ مساله آلودگی بنزین های تولید داخل به اعتقاد مسوولان دولتی آنچنان اهمیت یافت که دولت تولید این نوع بنزین ها را متوقف و واردات را افزایش داد.
مساله ای که از آن زمان تاکنون مورد اختلاف نظر فراوان میان مسوولان دولتی به ویژه سازمان محیط زیست،‌ وزات نفت با نمایندگان مجلس شده است.
این در حالی است که در اردیبهشت ماه نتایج آنالیز بنزین‌های نمونه‌گیری شده از جایگاه‌های پایتخت در آزمایشگاه ASG آلمان خلاف واقعیت اطلاعیه سازمان محیط زیست را اثبات می‌کند.
سازمان محیط زیست در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه امسال اطلاعیه‌ای منتشر کرد که طی آن بنزین  تولید پتروشیمی‌ها را با استناد به نمونه‌های آنالیز بنزین جایگاه‌های کلان‌شهر تهران که توسط آزمایشگاهASG  آلمان انجام شده است، متهم به "سرطان‌زایی" کرد.
 این آنالیز که به درخواست شرکت کنترل کیفیت هوا – وابسته به شهرداری تهران- طی سه مرحله نمونه برداری از بنزین معمولی و سوپر توزیع شده در شهر تهران در تاریخ ۴دی‌ماه ۱۳۹۰، ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ و ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۱ از چند جایگاه عرضه بنزین انجام شده است، این بار سازمان محیط زیست را به چالش می‌کشد؛ چرا که به نادرستی نتایج آنالیز را به نفع خود مطرح کرده است.
اگرچه در آنالیزهای مورد نظر اعلام نشده است که بنزین آزمایش شده، بنزین پتروشیمی است یا بنزین پالایشگاهی، اما در صورتی که این بنزین به کمک واحدهای پتروشیمی تولید شده باشد، نتایج آنالیز آزمایشگاه آلمانی نشان می‌دهد که اطلاعیه سازمان محیط زیست برخلاف واقعیت است.
هرچند سازمان محیط زیست همچنان بر موضع خود یعنی آلاینده بودن بنزین پتروشیمی ها اصرار می کند در مقابل برخی از نمایندگان مجلس از مطلوب نبودن کیفیت بنزین های وارداتی خبر می دهند.
یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در این باره اظهار داشت:‌ برسی ها نشان می دهد که سازمان محیط زیست و استاندارد آنالیزی درباره بنزین تولیدی پتروشیمی ها نداشته اند و به دستور وزارت نفت اقدام به اعلام به آلاینده بودن بنزین های تولید داخل کرده اند.
سید مهدی موسوی نژاد به خبرنگار «تراز» گفت: روزانه ۷۰میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که با توجه به تشدید تحریم ها در دولت گذشته تصمیم گرفته شد بنزین در پتروشیمی ها تولید و بهره برداری شود.
وی تصریح کرد:‌ با توجه به هزینه های کلانی که باید صرف خرید بنزین وعرضه ان به صورت یارانه ای می شد،‌این اقدام به نفع کشور بود اما دولت یازدهم  ناگهان کیفیت این بنزین ها را زیر سووال برد و اقدام به ممانعت ازادامه تولید کرد.
وی تاکید کرد:‌نکته جالب توجه این است که در سال ۹۲ وزارت نفت کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را مورد تأیید قرار داده بود اما ناگهان همه چیز برعکس شد و بنزین های تولید داخل در مظان اتهام آلاینده بودن قرار گرفتند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:‌بارها گفته ام که بنزین های وارداتی استاندارد نبوده و حتی کیفیت آنها به مراتب پایین تر از بنزین پتروشیمی هاست اما نمی دانم چرا باید این محصول بی کیفیت با این حجم وارد کشور شود.
موسوی نژاد تاکید کرد:‌ دولت باید پاسخ دهد چرا بدون تحقیق مانع تولید شده است زیرا بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری همگان موظف به اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل هستند پس چگونه است از تولید این محصول استراتژیک در داخل جلوگیری شده و بنزین یورو ۲ را به جای یورو ۴ وارد می کنند؟‌
وی اظهار داشت:‌ به خاطر دارم در فروردین ماه، وزیر نفت در جلسه با اعضای کمیسیون انرژی هیچ صحبتی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی ها نکرد و تنها موارد مطرح شده نیز بر مبنای به صرفه بودن واردات روزانه ۷میلیون لیتر بنزین از نظر قیمت و کیفیت بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها