کد خبر: ۲۷۱۰۴۷
زمان انتشار: ۰۹:۱۱     ۲۷ آبان ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله خامنه ای: به نظر ما طرح فهد از برنامه تجاوزکارانه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مایه و نشأت می گیرد و مقدمه ای است برای نابودی آرمان فلسطین و سرآغازی است بر شروع تجاوز همه جانبه امپریالیسم و صهیونیسم جهانی به کشورهای منطقه .

رخدادهای 27 آبان 1360

چکیده

  • اوضاع جاری منطقه و پیاده شدن نیروهای نظامی آمریکا در مصر ، سومالی ، سودان و عمان و همچنین موضوع طرح صلح فهد مسائلی بود که آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در جمع گروهی از سفرای کشورهای اسلامی درباره آن ها سخنانی ایراد کردند.
  • سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی دیروز تهدید کرد اگر در کنفرانس سران عرب در فاس مراکش خطر توسعه طلبی صهیونیسم در اولویت مورد بحث قرار نگیرد از شرکت در این اجلاس خودداری خواهد کرد.
  • اولین روز سمینار سه روزه مدیران و سرپرستان ادارات کل ارشاد اسلامی استان های کشور صبح دیروز کار خود را آغاز کرد.
  • معادیخواه وزیر ارشاد در این سمینار اظهار داشت : دستگاه خبری ما نسبت به روندی که انقلاب دارد تنبل است. 
  • ایران به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که هرگاه شوروی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند یک شورای متشکل از فقهای اسلامی چهار کشور اقدام به رفع بحران این کشور می کنند.

ابلاغ موضع سازش ناپذیر ایران درباره طرح فهد از سوی آیت الله خامنه ای به سفرای اسلامی

اوضاع جاری منطقه و پیاده شدن نیروهای نظامی آمریکا در مصر ، سومالی ، سودان و عمان و همچنین موضوع طرح صلح فهد مسائلی بود که آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان در جمع گروهی از سفرای کشورهای اسلامی درباره آن ها سخنانی ایراد کردند.

در این جلسه که چند تن از مقامات وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند رئیس جمهور خطاب به سفرای کشورهای اسلامی اظهار داشتند : این روزها خطری عظیم موجودیت اسلام و مسلمین را تهدید می کند که غفلت از آن بی شک عواقب و آثاری خطیر و دردناک را برای اسلام و مسلمانان در پی خواهد داشت و توجه عمیق مسلمین به آن نقشه دشمنان اسلام را نقش بر آب خواهد ساخت.

ایشان افزودند : این خطر عظیم و این تهدید جدی مسئله حضور سیاسی آمریکا به  نحو روز افزونی در منطقه است که اخیرا به علل و بهانه هایی جنبه نظامی نیز پیدا کرده است . حضور نظامی سیاسی آمریکا حتما و قطعا دو خطر جدی به دنبال خواهد داشت.

دو خطر عمده حضور آمریکا در منطقه

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : خطر اول نقش حضور آمریکا است ، این شیطان بزرگ و ام الفساد قرن به تعبیر امام – چرا که وجود و حضور نامیمون او در هر جا پیوسته با زبونی و بدبختی و عقب ماندگی دولت ها همراه بوده است که تجربه نشان می دهد که حضور آمریکا در هیچ جای عالم جز به قصد غارت و تاراج اقتصادی و تهاجم فرهنگی و اضمحلال و نابودی شخصیت معنوی ملت ها صورت نگرفته و حاصلی جز از بین رفتن استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به همراه نداشته است .

رئیس جمهور افزودند : خطر دوم عکس العمل رقبای بزرگ جهانی آمریکا و تشویق آنان به حضور سیاسی و نظامی در نقاط دیگر جهان و حتی در بخش هایی از همین منطقه است .

نتیجه طبیعی حضور نظامی آمریکا در منطقه

آیت الله خامنه ای ادامه دادند : نتیجه طبیعی این حضور نظامی آمریکا ایجاد جو ناآرام و تهدید مستقیم صلح جهانی و مشروعیت بخشیدن به تجاوز می باشد . این کار پای ابرقدرت ها را در کشورهای دیگر بخصوص در سرزمین های اسلامی بازتر خواهد کرد و موجودیت و استقلال کشور های مترقی و مستقل جهان را به خطر خواهد افکند.

ایشان در ادامه خطاب به سفرای کشورهای اسلامی اظهار داشتند : من به عنوان رئیس جمهوری کشوری اسلامی و انقلابی که ملت مسلمان آن سرنوشت خود را از سرنوشت مسلمانان جهان بخصوص برادران عرب جدا نمی داند می خواهم امروز توسط شما به همه دولت ها و ملت های منطقه هشدار دهم که حضور سیاسی نظامی آمریکا در منطقه برای همه مسلمین خطری جدید و تهدیدی قطعی است و مقدمه ای است برای تهیه و تدارک موجبات تجاوز به حقوق ملت هایی که می خواهند آزاد باشند و زندگی کنند.

اگر امروز اعتراض نکنید فردا دیر است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود تاکید کردند : من به عنوان یک تکلیف اسلامی و سیاسی به همه مسلمین جهان هشدار می دهم که اگر امروز صدای اعتراض خود را علیه آمریکا و دست نشاندگان آن بلند نکنند فردا که تهاجم و تجاوز آمریکا در منطقه شکل گرفت مقابله با آن بسیار دشوار تر و سنگین تر خواهد بود.

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی دیروز تهدید کرد اگر در کنفرانس سران عرب در فاس مراکش خطر توسعه طلبی صهیونیسم در اولویت مورد بحث قرار نگیرد از شرکت در این اجلاس خودداری خواهد کرد.

ایشان ادامه دادند : مسلمانان جهان آماده باشند که صهیونیسم و امپریالیسم جهانی قبله مسلمین و خانه کعبه و همه سرزمین های اسلامی را در طرح تجاوز و تهاجم خود گنجانده اند و اکنون به کمک پاره ای از دولت های منطقه قدم به قدم در حال پیشروی به سوی این هدف شوم خود می باشند.

طرحی برای آغاز همه جانبه تجاوز امپریالیسم به کشورهای منطقه

رئیس جمهور افزودند : به نظر ما طرح فهد از برنامه تجاوزکارانه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس مایه و نشات می گیرد و سرآغازی است بر شروع تجاوز همه جانبه امپریالیسم و صهیونیسم جهانی به کشورهای منطقه . مانور نظامی نیروهای واکنش سریع در منطقه که به ستاره درخشان موسوم است پشتوانه این طرح است که تنها به قصد تحکیم قطعی پایه های رژیم اشغالگر قدس و قربانی کردن فلسطین و سرزمین عزیز قدس در زیر پای صهیونیسم بین المللی به وجود آمده است .

طرح فهد مقدمه ای برای نابودی آرمان فلسطین

آیت الله خامنه ای تاکید کردند : ما یعنی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران این طرح را قویا رد می کنیم زیرا که آن را مقدمه ای برای نابودی آرمان فلسطین و نقشه ای برای مبارزه و مقابله با اسلام می شناسیم در عین حال اعلام می کنیم مانور نظامی آمریکا که پشتوانه این طرح غیر اسلامی است و به قصد ترساندن دولت ها و ملت های مخالف این طرح و دلگرم کردن دولت های موافق آن صورت می گیرد اهانت به استقلال سیاسی و نظامی ملت های منطقه است .

اجازه ندهید طرح فهد در کنفرانس سران عرب مطرح شود

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود خطاب به سفرای کشورهای اسلامی اظهار داشتند : ما قویا از دولت های انقلابی و ملت های مسلمان می خواهیم اجازه ندهند این طرح غیر اسلامی که به منزله تائید تجاوزات امپریالیسم و صهیونیسم در سرزمین های اسلامی است در کنفرانس سران عرب مطرح شود و پیشاپیش اعلام می کنیم که مطرح شدن آن و حتی تصویب آن در کنفرانس مزبور تاثیری در موضع گیری ما نسبت به این طرح نخواهد داشت.(1)

قذافی کنفرانس سران عرب را تهدید به تحریم کرد

سرهنگ معمر قذافی رهبر لیبی دیروز تهدید کرد اگر در کنفرانس سران عرب در فاس مراکش خطر توسعه طلبی صهیونیسم در اولویت مورد بحث قرار نگیرد از شرکت در این اجلاس خودداری خواهد کرد .

قذافی در پیامی برای خالد پادشاه سعودی که در رادیو طرابلس منتشر شد خاطر نشان ساخت مسئله اصلی که باید در کنفرانس آینده سران مورد توجه قرار گیرد خطر صهیونیسم است که امنیت و حتی موجودیت ملت عرب را تهدید می کند.

رادیو طرابلس ضمن اعلام این که قذافی رونوشتی از پیامش را به تمامی روسای کشورهای عرب فرستاده است اظهار داشت : رهبر لیبی اظهار کرده اگر تلاش های اعراب به این مسئله معطوف نگردد برپایی چنین کنفرانسی بدون محتوا بوده و شرکت در آن یک عمل خیانتکارانه است .(2)

وزیر ارشاد: دستگاه خبری ما نسبت به روند انقلاب تنبل است

اولین روز سمینار سه روزه مدیران و سرپرستان ادارات کل ارشاد اسلامی استان های کشور صبح دیروز کار خود را آغاز کرد . معادیخواه وزیر ارشاد در این سمینار اظهار داشت : این چندمین بار است که امام از ضعف و نبود تبلیغات صحبت می کنند و ما می بایستی برای این مسئله یک فکر اصولی و اساسی بکنیم کارهای موضعی و مقطعی هیچ دردی را دوا نمی کنند و در رابطه با کار وزارت ارشاد بایستی نظام تبلیغات در جمهوری اسلامی مشخص شود تا مسئولیت و تکلیف نیز روشن شود.

وزیر ارشاد افزود : ما در ظرف این سه سال هیچ کار اصولی برای تبلیغات خارج از کشور نکردیم و هنوز هم معلوم نیست که ما برای سیستم تبلیغاتی خارج از کشور چه می خواهیم و باید این مسئله مشخص شود.

وی ضمن اشاره به وضع هتل ها گفت : باید سازمانی به وجود آید که همان سیاحت قرآنی را داشته باشد که ما دیدنی های ایران را مشخص و مجهز کنیم و اگر ما یک ایران گردید قرآنی داشته باشیم و بخش فرهنگی مان فعال باشد وقتی کسی وارد و خارج می شود یک بار فرهنگ اسلامی کسب می کند و البته این برنامه ریزی تابع آن طرح ادغام وزارت فرهنگ و هنر و ارشاد است . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : دستگاه خبری ما نسبت به روندی که انقلاب دارد تنبل است . (3)

پیشنهاد ایران درباره افغانستان تسلیم سازمان ملل شد

ایران به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که هرگاه شوروی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند یک شورای متشکل از فقهای اسلامی چهار کشور اقدام به رفع بحران این کشور می کنند.

محمد جعفر محلاتی نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت : فقهای این شورا باید از افغانستان ، پاکستان ، ایران و یک کشور دیگر اسلامی باشند که تعهد خود را نسبت به ضد آمریکایی و ضد امپریالیستی بودن به ثبوت رسانده باشند.

بر اساس این طرح این فقها یک شورای انقلاب با قدرت اجرایی تشکیل خواهند داد و در دوران انتقال قانون گذاری خواهند کرد . این فقها همچنین انتخابات عمومی به منظور تشکیل پارلمان برگزار خواهند کرد تا این پارلمان اقدام به تدوین قانون اساسی و ایجاد دولت کند.(4)

پی نوشت:

1-  جمهوری اسلامی ، 27 آبان 1360 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 27 آبان 1360 ، صفحه 16

3- اطلاعات ، 27 آبان 1360 ، صفحه 14

4- اطلاعات ، 27 آبان 1360 ، صفحه 13

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها