کد خبر: ۲۷۳۶۵۱
زمان انتشار: ۲۳:۰۴     ۰۵ آذر ۱۳۹۳
از میان ۴۲۳ شرکتی که ماه گذشته در تابلوهای معاملات حضور داشتند، ۲۰ شرکت با سوددهی حداکثر ۷۸ درصدی بهترین بازدهی و ۲۰ شرکت دیگر با حداکثر ۴۸ درصدی، بیشترین زیان را ثبت کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ در حالی میانگین بازدهی سرمایه گذاری بورس در 18 روز کاری آبان ماه با سود 1.5 درصدی به ثبت رسیده که در این مدت اوضاع بازار نسبت به ماه های گذشته بسیار بهتر شده و اکثر شرکت های با ظرفیت و یا متاثر از مذاکرات با رشد قیمت داد و ستد شدند. به طوریکه علاوه بر رشد 62 درصدی تعداد خریداران سهام و 45.5 و 64.5 درصدی تعداد سهام و ارزش معاملات، شاخص بورس در برابر افت 6 روز کاری ، 12 روز دیگر را با افزایش ارقام همراه بود.

حال بررسی های جزئی‌تر نشان می دهند در ماه گذشته، سهام 423 شرکت در تابلوهای معاملات با افت و خیز قیمت مواجه شده اند و از این تعداد، سهام 273 شرکت با بازدهی مثبت تا 78 درصدی و 148 شرکت دیگر با بازدهی منفی تا 48 درصدی مواجه شده اند. همچنین 20 شرکت بهترین بازدهی و 20 شرکت دیگر بیشترین زیان را در کارنامه آبان خود ثبت کرده‌اند.

نکته قابل توجه در بیشترین سود و زبان سهام ، حضور پررنگ و قابل توجه شرکت های کوچک بورسی یا شرکت های حاضر در فرابورس و گاه زیان ده چون پارس خودرو است که در کنار داشتن ریسک زیاد، بالاترین بازدهی مثبت و منفی را نصیب سهامدارن کرده‌اند تا بار دیگر کم ریسک بودن و در عوض کم نوسان دار بودن شرکت‌های بزرگ تکرار شود.

براساس این گزارش، بازدهی سهام شرکت‌ها در حالی از تجمیع سه عامل تفاوت قیمت هر سهم در هر دوره، سود تقسیمی و افزایش سرمایه محاسبه می شود که در ماه گذشته بانک فرابورسی قوامین به دلیل افزایش ۱۷۱ درصدی سود هر سهم نسبت به شش ماه سال گذشته ،عنوان دار بهترین سهم سودده بازار با 78 درصد شده که سودی قابل توجه مخصوصا" در مقایسه با بازارهای رقیب چون طلا و ارز است.

علاوه بر این دو شرکت ساختمان تهران و آبادگران به همراه کمباین سازی هم با بازدهی 77 ، 76 و 73 درصدی ، نه تنها گوی سبقت از همه شرکت های بازار سهام بلکه از دیگر انواع سرمایه گذاری را ربوده اند. شرکت های ریخته گری ، آذریت ، آلومینیوم ایران، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و فنر سازی زر هم با سود دهی 63 تا بیش از 50 درصدی ، در زمره بهترین سهام ماه گذشته قرار گرفتند.

اما از سوی دیگر شرکت فرابورسی کیسون درحالی با زیان بیش از 48 درصدی سهام عنوان بدترین سهم بازار را به خود اختصاص داده که شرکت های دارو اکسیر، بیمه سرمد، کاغذ سازی کاوه و قند نیشابور هم با زیان 24 تا 22 درصدی حکایت از اوضاع ناخوشایند شرایط در بازار داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها