کد خبر: ۲۷۴۳۷۲
زمان انتشار: ۲۰:۰۷     ۰۸ آذر ۱۳۹۳
ايران روز 8 آذر را به عنوان مهمترين و سرنوشت سازترين روز فوتبال خود مي‌ داند.
 به گزارش "ورزش سه"،  ایران روز 8 آذر را به عنوان مهمترین و سرنوشت سازترین روز فوتبال خود می‌ داند. ما روزهای خوبی را در فوتبال داشته ایم. روزهای 4 آذر 56، 13 خرداد 84 و 28 خرداد 92 به جام های جهانی 1978، 2006 و 2014 صعود کرده ایم. در روز 29 اردیبهشت 2 بار قهرمان جام ملت ها شدیم و ... اما روز 8 آذر 76 با همه روزها فرق می‌ کرد. یک تساوی بزرگترین برد! تاریخ فوتبال ما را می‌ ساخت، به 17 نکته از 8 آذر 17 سال قبل اشاره می‌کنیم، 17 نکته ای که احتمالا کمتر شنیده ایم.

1. هیچکدام از یاران تیم‌ملی در اردوی تیم، صعود ایران را پیش‌بینی نکردند، همه دنبال یک باخت آبرومندانه بودند، از بین 22 مرد تیم و 5 عضو کادرفنی، 15 نفر تساوی بدون گل و حذف ایران را پیش‌بینی کردند.
راوی: علی لطیفی

2. داریوش مصطفوی، بخاطر استرس زیاد و اعصاب ناراحت و امید اندک حاضر نشد علیرغم توصیه هاشمی طباء به ملبورن برود.
راوی: مصطفوی

3. مصطفی هاشمی طباء رئیس وقت سازمان تربیت بدنی کتاب داستان یک صعود را از قبل از هشتم آذر با عنوان داستان یک سال فوتبال نوشته و تصور می‌ کرد صعود تیم‌ملی در روز 16 آبان قطعی شود اما صعود تیم‌ملی 22 روز بعد محقق شد. این کتابی است که رئیس سازمان از علاقه اش به حضور در فوتبال پرده برداشته است، اتفاقی که در دوره روسای بعدی هم تکرار شد.
راوی: هاشمی طبا

4. هیچ کدام از گروه ایران، اثری از قالی اهدایی مورد ادعای مصطفوی ندیدند! مصطفوی ادعا کرده بود به برخی از مسوولان و داور مجاری بازی قالی داده بود تا به نفع ایران سوت بزنند.

5. گل اول ایران روی پاس خداداد و دخالت تهامی توسط کریم باقری به ثمر رسید. بعدها و در بررسی های ویدئویی مشخص شد که این گل در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. البته ما هرگز اصالت این گل را زیرسوال نخواهیم برد.

6. گلی که با پاس دایی و ضربه خداداد ثبت شد حرکتی بود که ذوالفقارنسب روی آن در هفته قبل از بازی تمرین انجام داده بود.
راوی: ذوالفقارنسب

7. ایران در روز شنبه 8 آذر 77 با استرالیا بازی کرد. بازی راس ساعت 13:30 به وقت تهران شروع شد و تا ساعت 15:30 ادامه یافت.

8. بلافاصله بعد از صعود ایران، از مصطفوی رئیس فدراسیون خواسته شد یک بازیکن به نمایندگی از ایران را به تیم منتخب دنیا جهت بازی با ترکیه بفرستد، مصطفوی هم پاشازاده را فرستاد، انتخاب پاشازاده معیاری برای اعتراض به تصمیم گذشته مایلی‌کهن بود که علیرغم اصرار مصطفوی، یک سال قبل از برکناریش حاضر به دعوت پاشازاده به تیم‌ملی نشد.
راوی: مصطفوی

9. انتخاب مهدی پاشازاده، استارت برکناری داریوش مصطفوی را از فدراسیون فوتبال زد. دایی که حضور در تیم منتخب جهان را حق خود می‌ دانست در دیدار با رئیس جمهوری سیدمحمد خاتمی در این باره از مصطفوی گله کرد و خاتمی دستور رسیدگی داد که سرانجام با صلاحدید جمعی محسن صفایی فراهانی که در آن زمان عضو هیات رئیسه فدراسیون بود، به سمت ریاست فدراسیون انتخاب شد. جالب اینکه قبل از انتخاب صفایی، مصطفوی استعفا داده شد.

10. در جشن صعود تیم‌ملی و دعوت ناطق نوری، رئیس مجلس از ملی‌پوشان هیچ کس از مایلی‌کهن، ابدا نامی نبرد!
راوی: خاکپور

11. حمید استیلی هافبک سابق تیم‌ملی در مصاحبه ای که چند سال قبل انجام شد گفت اگر این بازی هزار بار دیگر انجام می‌ شد باز هم نمی‌ توانستیم مساوی کنیم. از استیلی صحنه بغل کردن داور بعد از سوت پایان در ذهن ما هست.

12. خداداد عزیزی گل دوم منجر به صعود خود را بعدها شانسی دانست و گفت اگر در حالت تک به تک توپ جلوی بوسینچ به بخش برآمده زمین نمی‌ خورد و تغییر ارتفاع نمی‌ داد، از دسترس گل حریف خارج نمی‌ شد و او موفق به مهار توپ می‌ شد!

13. از دید استرالیایی ها دردآورترین صحنه بازی خنده های عابدزاده و زمانی بود که ابراهیم تهامی برای وقت گذرانی به نحوی عجیب شروع به بازوبستن بند کفش هایش کرد و بالاخره از زمین خارج شد. میناوند می‌ گوید استیلی می‌ گفت بندکفش را باز کن و دیرتر بیرون برو و دایی می‌ گفت زودباش ابراهیم الان اخراجت می‌ کنند ... تهامی هم با آن لهجه ویژه خوزستانی اش می‌ گفت: بالاخره باز کنم یا ببندم!

14. 2 بازی قبل ایران، کریم باقری مرد غایب تیم بود و بعد از 2 بازی او به میدان آمد، شب قبل از بازی ایران و استرالیا، والدیر ویرا، سرمربی ایران، به همراه همسرش به استقبال کریم باقری در فرودگاه رفت.

15. گفته می‌ شود در بین 2 نیمه والدیر ویرا با نگاهی فیلسوفانه گفته بود؛ عزیزان من هر طور دلتان می‌ خواهد بازی کنید! در حالی که ویرا اصلا چنین جمله ای نگفته بود.
راوی: ذوالفقارنسب

16. 2 شب قبل از بازی بین علی دایی و خداداد عزیزی در سر میز شام یک دعوای بسیار شدید صورت گرفت. یک روز بعد از این دعوا در رختکن با حالتی عجیب برای عذرخواهی از دایی پیش رفت و اشک همه را درآورد.

17. در حال حاضر فیلم این بازی تاریخ ساز به صورت HD بر روی YOUTUBE قرار دارد، از این بازی مهم عکس چندان خوبی در دسترس نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها