کد خبر: ۲۷۴۴۵۷
زمان انتشار: ۲۳:۴۸     ۰۸ آذر ۱۳۹۳
سردار اسکندر مومنی گفت: امسال آخرین سالی است که خودروی وانت پیکان تولید و شماره گذاری می‌شود چرا که به هیچ عنوان برای سال ۹۴ وانت پیکان شماره گذاری نمی‌شود و این خودرو به موزه می‌رود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز ؛ سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری پیرامون تمهیدات ترافیکی و طرح زمستانی به بحث شماره گذاری خودروها پرداخت و اظهارداشت: در ۸ ماهه اول امسال ۷۵۶ هزار خودرو شماره‌گذاری شدند که نسبت به سال گذشته افزایش ۵۹.۸ درصدی را شاهد هستیم.


سردار مومنی تصریح کرد: شماره‌گذاری‌ خودروهای وارداتی نیز به ۵۴ هزار و ۱۰۴ دستگاه رسیده که افزایش ۵۸ درصدی را نسبت به سال گذشته دارد؛ همچنین ۳۵۳ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز شماره گذاری شده‌اند که ۸۲.۸ درصد افزایش داشته است.

افزایش بیش از ۵۰ درصدی شماره‌گذاری خودرو‌های داخلی و خارجی

این مقام ارشد راهور ادامه داد: شماره‌گذاری خودرو اعم از داخلی و خارجی و موتور سیکلت با توجه به آمار اعلام شده نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه یکی از مشکلات موجود در شماره گذاری خودروها را پایان مهلت داده شده اعلام کرد و گفت: متاسفانه خودروسازان خودروها را پیش‌فروش و مردم نیز پیش‌خرید می‌کنند و وقتی برای اعمال قانون مراجعه می‌کنیم می‌بینیم تعدادی از خودروها فروخته شده است.

وانت پیکان به موزه می‌رود/ پایان ۹۳ آخرین زمان شماره‌گذاری وانت پیکان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: امسال آخرین سالی است که خودروی وانت پیکان تولید می‌شود و شماره گذاری وانت پیکان تا پایان سال ۹۳ انجام می‌شود و به هیچ عنوان برای سال ۹۴ خودروی وانت پیکان شماره‌گذاری نخواهد شد و بدین ترتیب خودروی وانت پیکان از چرخه تولید خارج می‌شود و به موزه می‌رود.

سردار اسکندر مومنی به تعداد کشته‌های تصادفات براساس آمار پزشکی قانونی طی ۷ ماهه اخیر پرداخت و اظهارداشت: در این مدت ۱۰ هزار و ۸۸۰ نفر کشته شدند که ۶.۶ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم و می‌توان گفت بیش از ۷۷۰ انسان کمتر کشته شدند.

تلفن همراه عامل اصلی تصادفات در دنیا

وی به برگزاری دهه ایمنی راه‌ها در سازمان ملل اشارره کرد و گفت: جمع‌بندی این نشست این بود که در آمار تصادفات تلفن همراه جایگزین مواد مخدر و الکل شده و بیشترین عامل تصادفات، تولید، دریافت و ارسال پیامک اعلام شده است چرا که باعث پایین آمدن تمرکز راننده در حین رانندگی می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به پیش‌بینی این سازمان در مورد تصادفات و کشته‌ها در سال ۲۰۳۰ پرداخت و ادامه داد: پیش‌بینی شده در سال ۲۰۳۰ حدود کشته‌ها ۲ برابر شود و به ۲.۵ میلیون نفر برسد.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی، طراحی و تولید خودروهای هوشمند را از جمله دیگر موارد مطرح در نشست سازمان ملل عنوان کرد و افزود: این خودروهای هوشمند در هنگامیکه راننده در مواجهه با مانع باشد یا احتمال خروج از جاده داشته باشد هم هشدار داده و هم خودرو را کنترل می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به افزایش میزان تصادفات در دنیا اشاره داشت و گفت: در ایران کاهش تصادفات را داشته‌ایم و از نظر آهنگ کاهل در رتبه اول قرار داریم.

وی افزود: از سال ۸۴ تاکنون تعداد کشته‌ها از ۲۸ هزار به ۱۷ هزار رسیده یعنی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت ۵۰ درصد کاهش داشته‌ایم.

سیستان و بلوچستان مقام اول در افزایش کشته‌ها

این مقام ارشد راهور ناجا به آمار کشته‌ها در استان‌های کشور پرداخت و گفت: استان مرکزی، آذربایجان شرقی و قم بیشترین کاهش کشته‌ها در کشور را دارند و سیستان و بلوچستان، همدان و کرمان بیشترین افزایش کشته‌ها را در ۷ ماهه امسال نسبت به سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به تصادف اتوبوس‌ها اشاره و تصریح کرد: آمار تصادفات اتوبوس‌ها زیاد است و صرفاً امسال ۳۷ مورد واژگونی داشته‌ایم که ۲۱۸ کشته و مجروح به دنبال خود داشته است.

سردار مومنی اظهارداشت: به هیچ عنوان نباید میزان تصادفات در خودروی حمل و نقل عمومی با سواری شخصی مقایسه شود و خودروی حمل و نقل عمومی باید میزان تصادفاتش به حداقل برسد که تصمیم داریم با نظارت و سخت‌گیری بیشتر این امر را نهادینه سازیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: وظیفه اصلی بر پایه مدیران فنی در پایانه‌هاست و یک اتوبوس تا زمانی که مدیر فنی وضعیت فنی آن را تائید نکرده حق خروج از پایانه را ندارد؛ چرا که اگر تصادفی ناشی از نقص خودرو یا عدم الزامات یا عدم رعایت موارد در چک‌لیست به وقوع بپیوندد علاوه بر راننده مدیر فنی هم مقصر است و به دادگاه معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر راننده خودروی حمل و نقل عمومی یک تصادف جراحی داشته باشد یا تصادف ناشی از تخلف حادثه ساز داشته باشد دفترچه رانندگی‌اش باطل می‌شود و حق رانندگی با خودروی عمومی را ندارد.

وی به مدیران فنی پایانه‌ها تذکر داد که مهر خود را در دسترس دیگران قرار ندهند چرا که اگر تائید وضعیت فنی خودروهای حمل و نقل عمومی در پایانه‌ها سوری باشد و حادثه‌ای اتفاق بیفتد هم راننده و هم مدیر فنی پایانه و مسئول پایانه نیز باید پاسخگو باشند.

آغاز طرح زمستانی از نیمه دوم آذر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری پیرامون تمهیدات ترافیکی و طرح زمستانی اظهارداشت: طرح زمستانی در جاده‌های کشور از نیمه دوم آذر آغاز می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: در این طرح داشتن تجهیزات ایمنی و زمستانی از جمله زنجیر چرخ، رعایت فاصله طولی در معابر، تبدیل سرعت مجاز به سرعت مطمئنه از جمله برنامه‌های راهور ناجا است؛ همچنین سبقت و سرعت های غیر مجاز نیز در دستور کار ماموران راهنمایی و رانندگی قرار گرفته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: متاسفانه هر وقت بارندگی در سطح شهر یا جاده‌ها دیده می‌شود، تصادفات افزایش می‌یابد که دلیلش لغزندگی، سر خوردگی و عدم کنترل خودروست.

افتتاح سیستم پرداخت الکترونیکی جرایم در ماه آینده

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به اجرایی شدن سامانه پرداخت الکترونیکی جرائم در سایت راهور از ماه آینده اشاره کرد و گفت: از ماه آینده هموطنان می‌توانند پرداخت جرایم را از نظریف سایت راهور ۱۲۰ داشته باشند.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به بحث معاینه فنی که به عنوان چالشی برای کشور شده اشاره کرد و گفت: امروز نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که خودرویی که معاینه فنی دارد این معاینه‌اش واقعی است یا نه و این یک فاجعه شده است؛ بعضاً معاینه فنی ها جعلی است و حتی اگر از خود مرکز معاینه فنی بگیرند سوری است و باید دولت و مجلس این موضوع را ساماندهی کنند چرا که تا وقتی ساختار یکپارچه نظارتی در معاینه فنی نداشته باشیم این وضعیت ادامه دارد.

وی میانگین میزان کشته‌ها به ازاء هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه را در ایران ۶.۵ نفر و در اروپا ۲.۷ نفر عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که میزان کشته‌ها در سال ۲۰۳۰ در ایران به ۲.۵ نفر برسد.

سردار مومنی در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت جرایم معوقه بیش از یک میلیون تومانی از طرریق سامانه الکترونیکی راهور، اظهارداشت: خودروهایی که حکم قضایی ندارند می‌توانند از طریق سماناه‌ای که ماه آینده افتتاح می‌شود جرائم خود را پرداخت کنند.

جریمه‌ای برای عابرین پیاده پیش‌بینی نشده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد پیش‌بینی جریمه برای عابران اعلام داشت : در حال حاضر برای عابرین پیاده جریمه‌ای پیش‌بینی نشده اما در قانون جدید راهور یک موضوعی عنوان شده و آن این است که اگر راننده مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده باشد و با عابری که قوانین را رعایت نکرده و مثلاً از عرض آزادراه در حال عبور بوده تصادف کند، راننده مقصر نیست و عابر باید پاسخگو باشد.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به کاهش تعداد تخلفات به دنبال نصب سیستم هوشمند اشاره کرد و گفت: تخلفات بیش از ۹۰ درصد کم شده و به طور مثال در تونل توحید، نیایش و صدر تخلفات به زیر یک درصد رسیده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها