کد خبر: ۲۷۶۶۱
زمان انتشار: ۱۶:۱۳     ۰۱ آذر ۱۳۹۰
بازخوانی اسناد تروریسم دولتی آمریکا/
براساس پژوهش‌های صورت گرفته 80 درصد از ترورهای انجام شده، در عراق نیروهای دانشگاهی را دربرگرفته که در اثر آن تحصیل در 152 رشته علمی در عراق عملا تعطیل شد. وزارت‌خارجه آمریکا در زمان بوش اظهار داشت که موساد بر ترور دانشمندان عراق از جمله دانشمندان هسته‌ای تمرکز می‌‌کند.

به گزارش فارس به نقل از مرکز تحقیقات و پژوهش‌های الصقر، از اولین روزهای اشغال عراق توسط نظامیان آمریکایی آشکار شد که یکی از اهداف این اشغال هدف قرار دادن نخبگان عراق صرف نظر از هر مذهب یا طایفه یا گرایش بوده است.
 
* ویژگی ترورهای عراق
 
مهمترین تفاوت این ترورها با ترورهایی که مثلا درباره شیعیان یا سنی‌ها صورت می‌گرفت در این بود که در ترورهای مذهبی می توان به وجود عوامل داخلی در ترورها پی‌برد،‌ اما ترورهای صورت گرفته درباره دانشمندان عراقی فقط و فقط بیانگر یک نکته است،‌ این‌که دست‌هایی خارجی در این ترورها دخیل بوده‌اند که وجود این دانشمندان را برای خود خطرناک تلقی می‌کردند و رهاورد این احساس خطر ترور بیش از 500 دانشمند و اندیشمند عراقی بود.
 این رقم در واقع حاصل اولین پژوهش صورت گرفته درباره ترور دانشمندان عراقی بود که توسط دکتر "اسماعیل الجلیلی" انجام شد و به کنفرانس بین المللی "ترور دانشمندان عراقی" که در مادرید پایتخت اسپانیا برگزار شد، ارائه گردید.
 
* هدف اصلی ترورها
 
این نکته‌ای است که دکتر "محمد الربیعی"، مشاور علمی و پرفسور دانشکده "یونیورسیتی گولدبرگ" دوبلین و دانشگاه "بیرمنگام" انگلیس در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: بی‌شک هدف اصلی این ترورها به وحشت افکندن دانشمندان و نخبگان عراقی و واداشتن آنها به مهاجرت از عراق است.
دکتر "عباس الحسینی"، استاد دانشگاه "وست منستر" لندن تاکید می‌کند، بی‌شک هدف اصلی نهفته در پس ترور دانشمندان عراقی ممانعت از رشد و شکوفایی عراق پس از صدام حسین است.
دکتر اسماعیل الجلیلی عضو کمیته قضایی بروکسل اعتقاد دارد، آنچه درباره دانشمندان عراق رخ می‌دهد، را باید ترورهای سازمان یافته نامید که بخشی از استراتژی "هرج و مرج سازمان یافته" است که اشغالگران آن را در عراق دنبال می‌کنند.
 
* پراکندگی ترورها
 
براساس پژوهش صورت گرفته توسط سندیکای اساتید دانشگاه‌های عراق در بغداد انجام شد،‌ آشکار گردید که 80 درصد از ترورهای انجام شده در عراق شاغلان در دانشگاه‌ها را دربرمی‌گیرد، این درحالی است که بیش از نیمی از این افراد استاد و استادیار بوده و همچنین بیش از نیمی از ترورها در دانشگاه بغداد و سپس بصره و پس از آن موصل و المستنصریه حادث شده است.
 
* پراکندگی مدارک تحصیلی
 
همچنین 62 درصد دانشمندان ترور شده دارای مدرک دکترا و یک سوم آنها دارای تخصص در علوم و پزشکی و 17 درصد از آنها پزشک بوده و سه چهارم دانشمندان در معرض ترور قرار گرفته جان خود را از دست داده‌اند.
این درحالی است که وزارت آموزش عالی عراق رسما بر اساس اطلاعات کمیته بین المللی حمایت از اساتید دانشگاه‌های عراق و سندیکای اساتید عراق اعتراف کرد که 182 استاد دانشگاهی خود را در اثر ترورها از دست داده است.
 
* تعطیلی 152 رشته
 
براین اساس وزارت آموزش عالی عراق در حال حاضر تحصیل در 152 رشته علمی در عراق را به دلیل تهدید شدن اساتید آن رشته‌ها یا اعضای خانواده‌های آنها به ترور یا ربوده شدن تعطیل کرده و در این راستا عملا بیش از 3 هزار استاد و دانشمند از عراق به خارج از آن مهاجرت کرده‌اند.
و به عنوان آخرین نتیجه 40 درصد اساتید دانشگاه‌های عراق یا ترور یا ربوده شده‌اند یا از این کشور مهاجرت کرده‌اند، اما فاجعه این جاست که در هر ترور بیش از 80 دانشجو نیز به قتل می‌رسیدند.
 
* شیوه‌های ترور

بنابر گزارش‌های ارائه شده در کنفرانس بین المللی ترور دانشمندان عراقی که آوریل سال 2006 در مادرید برگزار شد، بر شیوه‌ای از ترور در که به "کشتار سالوادور"معروف است در ترور دانشمندان عراقی تاکید شد که در واقع مجموعه کشتارهایی بود که سرویس اطلاعات و جاسوسی آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین آن را پیش گرفت و براساس آن دانشمندان کشورهای حوزه آمریکای لاتین یا ترور می‌شدند یا برای یافتن جای امن و کار مناسب وادار به مهاجرت به آمریکا می‌شدند و این دقیقا برنامه‌ای است که هم اکنون در عراق به اجرا گذاشته می‌شود.
 
* تحقیقات سازمان‌های اروپایی

 
این درحالی است که سازمان "بروکسل تربیونال کومیتی" از زمان اشغال عراق در سال 2003 تا 2009 در عراق حدود 418 دانشمند و استاد عراقی ترور شده‌اند، "اسماعیل خلیل جاسم التکریتی"، دانشمند فیزیک هسته‌ای آخرین دانشمند از این گروه از دانشمندان بوده‌اند که اوایل آوریل 2009 درحالی‌که فقط چند هفته از بازگشت و به از لیبی به عراق گذشته بود، ترور شد و رابرت فیسک،‌ روزنامه‌نگار و نویسنده کهنه‌کار انگلیسی پیش از این تاکید کرده بود که حدود 15 سرویس اطلاعاتی و جاسوسی چندین کشور در عراق فعالیت می‌کنند که هدف اصلی آنها غلبه بر نخبگان و دانشمندان عراقی است.
اما "عماد جاد"، کارشناس امور اسرائیل در مرکز تحقیقات الاهرام می‌گوید که آمریکا بیش از 70 دانشمند عراقی را با هواپیماهای ویژه به خارج از عراق منتقل و از بیم دست یافتن دیگران بر اطلاعات آنها،‌ این دانشمندان را در محیطی مجزا و جدا از دیگران نگهداری می‌کند.
 
* گزارش وزارت خارجه آمریکا و تاکید بر دست داشتن موساد
 
وزارت‌خارجه آمریکا نیز در زمان ریاست جمهوری جرج بوش گزارشی ارائه می‌دهد که در آن اظهار می‌کند، سازمان موساد بر ترور دانشمندان عراق از جمله دانشمندان هسته‌ای تمرکز می‌‌کند. همچنین این گزارش بر فعالیت موساد و کماندوهای اسرائیلی در عراق و واداشتن آنها به همکاری با مراکز تحقیقاتی آمریکا و اسرائیل تاکید می‌کند، چون اسرائیل اعتقاد دارد، وجود این دانشمندان در عراق و ادامه فعالیت آنها خطری امنیتی برای موجودیت اسرائیل تشکیل می‌دهد.
 
* نتایج به دست آمده از ترورها
 
همچنین جنبش ایرلندی "ضد جنگ" تحقیقاتی بر روی ترورهای صورت گرفته در عراق انجام می‌دهد که نتایج آن خواندنی است:
- از آوریل 2003 تا 2006 حدود 74 درصد نخبگان عراقی ترور شدند که 95 درصد آنها مرد بودند.
- پراکندگی ترورها به شرح زیر بوده است: بغداد  57 درصد، بصره 14 درصد، موصل 11 درصد و مابقی دیگر مناطق عراق.
- 62 درصد افراد ترور شده دارای مدارک دکترا و 16 درصد دارای مدرک فوق دکترا بوده‌اند.
- همچنین 31 درصد این افراد دارای تخصص در رشته‌های مختلف علوم، 23 درصد رشته‌های مختلف پزشکی و 21 درصد علوم مختلف انسانی بوده‌اند.
- ترورها به تفکیک سال عبارتند: 20 ترور در سال 2003؛ 30 ترور در سال 2004؛ 60 ترور در سال 2005 و 100 ترور در سال 2006 بوده است.
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها