کد خبر: ۲۷۶۸۲۰
زمان انتشار: ۰۸:۴۹     ۱۷ آذر ۱۳۹۳
حضور در مراسم اربعین امام حسین(ع) از مهمترین مسائل مربوط به مرزهای کشور است که در این گزارش به اوضاع مرزها پرداخته‌ایم.
به گزارش پایگاه 598 ، حضور چشمگیر زائران حسینی در مرزهای کشور برای شرکت در مراسم اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌‌الحسین (ع) باعث شد تا به اوضاع مرزهای کشور بپردازیم.

تردد زوار فقط با گذرنامه

حجت الاسلام عادل رویوران رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر گفت تنها راه عبور استفاده از گذرنامه معتبر بوده و به هیچ عنوان از کارت ملی و شناسنامه برای تردد معتبر نیست.

وی گفته است: با باز شدن ناگهانی دروازه‌های مرزی عراق در مرز شلمچه در چند روز گذشته و ورود تعدادی از زوار بدون داشتن گذرنامه در میان دیگر زائران به خاک عراق، این مساله مشکلاتی را برای زوار و مسئولان ایجاد کرد.

رویوران افزوده است: گذر زائران از مرز بدون داشتن گذرنامه باعث شده تعدادی از این افراد توسط نیروهای عراقی دستگیر شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر ادامهداده است: کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند تنها با در دست داشتن گذرنامه معتبر برای عبور از مرز به نقاط مرزی مراجعه کنند چون در غیر این‌صورت از ورود آن‌ها به کشور عراق جلوگیری شده و با برخورد نیرو‌ها و مسئولان عراقی مواجه می‌شوند.

حجت الاسلام رویوران بیان داشته است: بر طبق شایعات گفته شده، به هیچ وجه امکان خروج زوار از مرز با شناسنامه و کارت ملی وجود ندارد.

وی ادامه داد: کریدور خروجی ایران تا ساعت سه بامداد امروز در حال تلاش برای رد کردن زوار از مرز بوده و این تلاش همچنان ادامه دارد ولی به علت کندی عملیات از سوی کشور عراق پذیرش زائران از آن سوی مرز به کندی صورت می‌گیرد.

باز شدن مجدد مرز شلمچه پس از ۶ ساعت وقفه

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر در خصوص بازگشایی مجدد مرز پس از یک وقفه شش ساعته می‌گوید: در شب‌های گذشته ازدحام بیش از حد جمعیت در آن سوی مرز باعث ایجاد بی‌نظمی در مرز عراق و وارد شدن خساراتی در تجهیزات سیستم گذرنامه عراق شده بود که باعث شد مسئولان عراقی مرز را بر روی زائران ایرانی مسدود کنند.

حجت الاسلام رویوران تصریح می‌کند: خوشبختانه با پیگیری‌های مسئولان شورای تامین، معاون سازمان حج و زیارت کشور و وساطت نماینده ولی فقیه در استان که نیمه شب وارد خاک عراق شده و با استاندار بصره برای حل این موضوع مذاکره کردند، سرانجام پس از ۶ ساعت دروازه عراق مجددا گشوده شد.

وی عنوان می‌کند: به دلیل کندی بسیار زیاد در ورود زائران از سوی عراق کریدور مرز شلمچه پر شده است و توصیه می‌شود تا انجام انتقال زائران به داخل کشور عراق مردم تامل بیشتری به خرج دهند و به تدریج و در روزهای آینده به شلمچه مراجعه کنند.

عبور بدون گذرنامه از مرز شلمچه غیرممکن است

ولی الله حیاتی فرماندار شهرستان خرمشهر می‌گوید: روزانه بالغ بر ۵۰ هزار نفر از هم‌وطنانمان برای رفتن به کربلا به مرز بین‌المللی شلمچه مراجعه می‌کنند.

وی می‌افزاید: ورود زائران به عراق از سوی کشور عراق با کندی در حال انجام است به همین خاطر توصیه می‌شود مردم به تدریج به مرز شلمچه وارد شوند.



حیاتی با تکذیب خبر خروج بدون گذرنامه عنوان کرده است: همه مردم باید برای خروج از مرز شلمچه گذرنامه معتبر همراه خود داشته باشند و زائران با کارت ملی و شناسنامه نمی‌توانند از کشور خارج شوند.

حیاتی تصریح می‌کند: عراق روزانه فقط ۱۵ هزار نفر زائر را پذیرش می‌کند و این درحالی است که ورودی ما روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر است و تا کنون  آخرین آمار خارج شده از مرز شلمچه ۱۷۵ هزار نفر است.

فرماندار خرمشهر افزود: ۳۱ تکیه خدمت رسان مردمی در یادمان شهدای شلمچه کمک شایان و وصف ناپذیری در خدمت به زائرین تا به امروز انجام داده‌اند و جایی بسی تقدیر و تشکر از این مهمان نوازی مردم خرمشهر و آبادان است.

کندی خروج زائران از مرز مهران به علت عدم آمادگی کشور عراق

حسین اشتری جانشین فرمانده ناجا از کندی خروج زائران از مرز مهران به علت عدم آمادگی کشور عراق خبر داد و گفت: قرارگاه اربعین حسینی در مرز مهران عملکرد خوبی در ارائه خدمات و تسهیلات داشته است.

اشتری اظهار داشت: در حال حاضر خروج زائران از مرز مهران به علت عدم آمادگی کشور عراق کند است.



وی تصریح کرد: نیروی انتظامی آماده است تا با استفاده از کلیه ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف تا مراحل نهایی این امر و بازگشت زوار به شهرهای خود خدمات مناسب را ارائه کند.

جانشین فرمانده ناجا بیان داشت: به طور کلی خدمات ارائه شده در مرز مهران به عنوان یکی از مهم‌ترین مرزهای زمینی کشور مطلوب و شایسته تقدیر است.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی اهتمام ویژه‌ای در ارائه خدمات و تسهیلات به زائرین دارد و برای تحقق این مهم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و با استفاده از تجربیات گذشته و با سرعت و دقت لازم به انجام امور می‌پردازد.

خبرهای خوش؛ «رسمی شدن مرز سومار»، «تردد زوار از مرز خسروی»

شهریار حیدری مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه از رسمی شدن مرز سومار و تردد زوار از مرز خسروی در آینده نزدیک خبر داد.

حیدری تصریح کرد: با توجه به مجموعه رایزنی‌های انجام شده به‌دنبال رسمی شدن مرز سومار هستیم.



وی بیان داشت: مرز سومار دارای ویژگی‌های لازم برای رسمی شدن است و بررسی این موضوع در دستور کار یک گروه ویژه اعزامی از وزارت کشور قرار گرفته و مقرر شد در جلسه بعدی وزارت کشور موضوع رسمی شدن مرز سومار مورد بررسی قرار بگیرد.

حیدری ادامه داد: هم‌اکنون مقرر شده که امکاناتی از سوی مسئولان استانی تأمین شود و آمادگی داریم برای رسمی شدن این مرز اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با تأکید بر اینکه مرز سومار در آستانه رسمی شدن است، گفت: پس از رسمی شدن این مرز به‌دنبال تردد زوار و مسافر هستیم زیرا موقعیت استراتژیک مرز سومار موجب بهره‌مندی مردم استان‌های کرمانشاه و ایلام از این فرصت می‌شود.

حیدری اظهار داشت: هیئتی برای بررسی میدانی این مرز اعزام می‌شود و این هیئت نظر موافقی نسبت به رسمی شدن مرز سومار دارد.

وی همچنین در مورد وضعیت مرز خسروی نیز گفت: مرز خسروی با توجه به توفیقات ارتش و مردم عراق در ایجاد امنیت می‌تواند از فعالیت تجاری و تردد مسافر برخوردار شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه بیان داشت: این موضوع در دستور کار مسئولان کشوری قرار گرفته و انجام مبادلات تجاری و تردد مسافر از مرز خسروی تا یک ماه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته حیدری، دو دهستان سرقلعه و جگیران به شهرستان سرپل‌ذهاب ملحق شده‌اند که مرز تیله‌کوه در گستره جغرافیایی این دو دهستان و برای شهرستان سرپل‌ذهاب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون شهرستان‌های پاوه، سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلان‌غرب هر کدام دارای یک مرز هستند و مرزهای استان کرمانشاه دارای پتانسیل بالایی هستند و این امتیاز توپوگرافی مرز است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمانشاه بیان داشت: برای آغاز فعالیت پیله‌وری مرز تیله‌کوه به‌عنوان یک مرز تجاری تلاش‌های خوبی انجام شده است.

پیش بینی تردد 800 هزار نفر از مرز مهران به کربلا

استاندار ایلام گفت: پیش بینی می شود در ایام اربعین 800 هزار نفر از مرز مهران راهی کربلای معلی شوند.

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در دیدار با جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: با ارائه خدمات مناسبت و استقبال بی نظیر مردم پیش بینی می شود ۸۰۰ هزار نفر تا اربعین از مرز مهران تردد کنند.



وی در این جلسه از زحمات و تلاش های مجموعه نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه امیرالمومنین استان ایلام، هلال احمر استان و کلیه نیروها، ادارات، ارگان ها و مردمی که در این مدت جانانه و به صورت شبانه روزی زمینه حضور زوار را فراهم کردند تشکر کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد زوار اربعین حسینی از مرز بین المللی مهران گذر می‌کنند که البته ۹۰ درصد این عزیزان از استان های دیگر هستند و کمتر از ۱۰ درصد آن هم استانی های عزیز هستند پذیرایی و استقبال از زوار عزیز نیاز به عزم جدی و مدیریت بسیجی دارد که تاکنون به نحو مطلوب در شهر مهران و مرز به خوبی صورت گرفته است، اگر چه تجمع زوار و ازدحام جمعیت بسیار بالاست ولی شرایط به نحو مناسبی در حال کنترل است.

مروارید با اشاره به دیگر مرزهای ایران با کشور عراق تصریح کرد: در مرزهای استان خوزستان بیش از ۷۰ درصد زوار از خود استان خوزستان هستند و ۳۰ درصد از استان های دیگر هستند که این مهم امر استقبال و پذیرایی از زوار را آسان تر می‌کند.

وی در این دیدار ابراز داشت: تمام ارگان ها و نهادها در حال حاضر در مرز مستقر هستند و هیچ گونه مشکلی قابل توجهی در مرز مشاهده نمی شود.

وی با ارائه آمار از تردد زوار در مرز مهران خاطرنشان کرد: از چند روز گذشته تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار نفر از مرز مهران گذر کرده اند و به عنوان مثال در روز شنبه و در طول یک روز کاری حدود ۷۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کرده اند که این آمار در مرزهای زمینی کشور بی نظیر است.

مروارید اعلام کرد: مجموعه اکیپ های مختلف از جمله نیروی انتظامی و دیگر فعالان نه تنها زوار را در مرز مهران پوشش می دهند بلکه تا ۵ کیلومتر در خاک عراق نیز خدمات به صورت کامل از طرف این عزیزان به زوار ارائه می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها