کد خبر: ۲۸۰۳۵
زمان انتشار: ۰۰:۲۱     ۰۴ آذر ۱۳۹۰
بیروت - در حالی كه ثانیه ها برای تعیین سرنوشت امام موسی صدر به شماره افتاده، همایش بین المللی با محوریت تغییر اجتماعی و سیاسی انسان از منظر این امام غائب در بیروت با حضور رییس مجلس لبنان، روسای تمامی طایفه ها و ادیان و مذاهب لبنانی و مهمانان خارجی برگزار شد.

به گزارش سرويس بين الملل 598 به نقل از ایرنا از بیروت، دوازدهمین دوره اجلاس انسان از دیدگاه امام موسی صدر روز پنج شنبه در بیروت كار خود را آغاز كرد.

در این دوره از اجلاس كه تحت عنوان تغییر اجتماعی و سیاسی از منظر امام موسی صدر برگزار می شود، شخصیت های سیاسی، مذهبی، فكری، فرهنگی و اجتماعی، همچنین اندیشمندان مذهبی مسلمان و مسیحی شركت دارند.

'غضنفر ركن آبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز به عنوان نماینده كشورمان در این اجلاس حضور دارد. این كنفرانس با سخنان 'ربابه صدر' رییس موسسه امام موسی صدر در موضوع نقش زن در اندیشه آن امام آغاز شد.

در ادامه افتتاحیه به ترتیب نمایندگان 'بشاره الراعی' رهبر مسیحیان مارونی و 'محمد رشید قبانی' مفتی اهل سنت لبنان سخنانی را ایراد كردند.

همچنین 'گتوس هزیم' نماینده رهبر مسیحیان ارتدوكس شرق نیز در سخنانی، ایمان به ارزش های روحانی و اخلاقی مسیحیت و اسلام را جوهره ایمان امام موسی صدر دانست و افزود: نقطه اشتراك اسلام و مسیحیت ایمان به وحدانیت خداست، اسلام و مسیحیت برای خدمت به انسان آمده اند و به ارزش های روحانی و اخلاقی مشتركی ما را رهنمون می كنند.

وی با اشاره به اینكه اندیشه امام موسی صدر هم اكنون نیز قابل استفاده است، گفت: در وضعیت كنونی كه سخن از جهانی شدن مطرح است، احترام به ادیان مختلف كه در تفكر امام موسی شاهد آن هستیم می تواند راهگشا باشد؛ امام موسی منتقد اندیشه دینی جامد در اسلام و مسیحیت بود.

در ادامه این نشست، پس از سخنرانان ابتدایی جلسه، 'شیخ نعیم حسن' رهبر دروزیان لبنان در خصوص ارزش های انسانی در اندیشه های امام موسی صدر و مخالفت وی با تعصب طایفه ای سخن گفت.

وی گفت: امام موسی در مورد مساله فلسطین با بصیرت بالایی رفتار نمود و به دور از ذهنیت طایفه گری مصایب فلسطین و جنوب لبنان با هم وی را رنج می داد.

سپس 'پیر بستروس' نماینده اسقف انتاكیه شرق كاتولیك به سخنرانی پرداخت و از تمامی مسلمانان و مسیحیان خواست كه بدون توجه به اختلافات مذهبی و مسایلی از این دست، به نقطه اشتراك ادیان كه همان پرستش خدای واحد است توجه كنند و اینكه در یك وطن با هم زندگی می كنند.

وی افزود: سزاوار نیست اقلیت های مذهبی به دنبال جلب حمایت خارجی باشند، چرا كه این امر عامل تفرقه خواهد بود. این اسقف مسیحی گفت: همگی باید به دنبال عدالت باشیم زیرا عدالت است كه سبب ارتباط ما خواهد بود.

'قبلان' مسئول مجلس اعلای شیعیان لبنان هم با بر حذر داشتن غرب از هرگونه عملیات نظامی گفت: هر تحرك اشتباه ناتو، تركیه و یا خیانت اعراب در خصوص سوریه به مانند خود كشی خواهد بود و منطقه را به آشوب خواهد كشاند.

مراسم افتتاحیه اجلاس انسان از منظر امام موسی صدر با پخش سخنانی از وی در خصوص وضعیت جهان عرب كه مرتبط با حوادث كنونی منطقه بود، به پایان رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها