کد خبر: ۲۸۰۵۲۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۰۴ دی ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از شفاف: هنوز از یادها نرفته است که پانزدهم آذرماه سال 91، بخاری به جان 29 دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی مدرسه‌ای در شین آباد پیرانشهر افتاد و آنها را با شعله‌هایش بلعید.
 
البته این اولین باری نبود که آتش به جان دانش آموزان می افتاد و پیش از آن دانش آموزان درودزن و چند شهر کوچک دیگر اسیر چنگال آتش بخاری های نفتی شدند که قرار بود جمع اآوری شوند.
 
باز هم بخاری نفتی حادثه می آفریند؟5 shanbe
 
حالا اما در حالی که فصل سرد باز هم از راه رسیده اما  هنوز هم بخاری های نفتی در بسیاری از مدارس کشور جولان می دهند.
 
به این ترتیب، خانواده های روستایی در حالی با نگرانی فرزندانشان را راهی خانه دوم خود می کنند که آموزش و پرورش هنوز نتوانسته اعتماد از دست رفته آنها در مورد ایمنی مدارس را جلب کند.
 
هر چند پایتخت نشین ها جایی در  لیست سیاه کلاس های سرد ندارند و علاوه بر تخته های هوشمند و دفتر و کتابهای رنگ و لعاب دار ، کلاس های گرم هم سهم آنهاست اما اوضاع برای دانش آموزان مناطق محروم متفاوت است. 
 
اینکه چند سال طول می کشد و چقدر اعتبار برای گرم کردن اصولی کلاس‌های درس لازم است هر سال در ابتدای فصل سرما از مسئولان آموزش و پرورش پرسیده می شود و پاسخ ها همیشه امیدوار کنند ه است اما عمل امیدوارکننده نیست.
 
حالا هم به تازگی رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، اعلام کرده: در صورت واریز ۳۰۰ میلیارد اعتبار مصوب مجلس در سال جاری ۴۷ هزار کلاس درس مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد خواهد شد. و این یعنی هنوز 47 هزار کلاس درس بخاری استاندارد ندارند.
 
مرتضی رئیسی با تاکید بر ضرورت تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: بی‌توجهی به این مهم تاکنون حوادث بسیاری را آفریده از این رو برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی باید بحث تجهیز مدارس به سیستم حرارتی استاندارد جدی گرفته شود.
 
وی با بیان اینکه بخشی از مدارسی که در دهه اول و دوم پس از پیروزی انقلاب ساخته و عمدتا در مناطق روستایی کشور واقع شده‌اند از سامانه گرمایشی حرارت مرکزی برخوردار نیستند٬ افزود: سامانه گرمایش بسیاری از مدارس کشور در حال حاضر با استفاده از بخاری نفتی و گازی تامین می‌شود که برای رفع این معضل نیازمند اعتبارات کافی هستیم.
 
رئیسی با یادآوری تاکید سازمان نوسازی مدارس بر استفاده مدارس از سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: حال اگر مدارسی مجبور هستند در کوتاه مدت از بخاری استفاده کنند حتما باید از بخاری کاربراتوری دارای مهر استاندارد استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه استفاده از بخاری‌های کاربراتوری با استاندارهای موردنظر آموزش وپرورش فاصله دارد٬ افزود: برنامه ما این است که همه کلاس‌های درس کشور که نیازمند سیستم حرارت دائم بوده و فاقد سیستم حرارت مرکزی هستند مجهز به سامانه حرارتی مرکزی شوند.
 
رئیسی ادامه داد: با برنامه ریزی سازمان نوسازی در مدارس بزرگ سیستم موتورخانه و شوفاژ اجرا شده و در مدارس کوچک‌تر از پکیج‌های حرارتی و رادیاتور استفاده خواهد شد.
 
وی گفت: آمار سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد که باید ۱۵۰ هزار کلاس درس که در مناطق سردسیر واقع شده و نیازمند سیستم حرارتی دائم با سیستم موتورخانه و شوفاژ و همچنین پکیج‌های حرارتی و رادیاتور هستند هرچه سریع تر مجهز شوند.
 
رئیسی با یادآوری مصوبه سال گذشته مجلس در خصوص تخصیص ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس٬ گفت: در سال گذشته ۱۴۶ میلیارد تومان پرداخت شد که با آن میزان پرداختی توسط خزانه کشور ۲۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس استاندارد سازی شد.
 
وی ادامه داد: در سال ۹۳ نیز مجلس مصوب کرده که از محل عوارض گاز مصرفی کشور ۳۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع به سازمان نوسازی کشور پرداخت شود از این میزان تا این لحظه ۱۴۰ میلیارد تومان به ما پرداخت شده که بین استان‌های کشور به نسبت تعداد کلاس‌ دارای بخاری توزیع شده است.
 
رئیسی افزود: امسال اگر این ۳۰۰ میلیارد تومان به طور کامل پرداخت شود ۴۷ هزار کلاس درس مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد خواهند شد یعنی ۷۵ هزار کلاس درس تا پایان سال مالی ۹۳ مجهز به سیستم حرارتی استاندارد شده و با بخاری نفتی خداحافظی خواهند کرد.
با این تفاسیر به نظر می رسد اگر این بودجه که بسیار واجب است پرداخت نشود باز هم باید منتظر حادثه های بیشتر در مدارس بود.
 
گفتنی است، در طول 17 سال گذشته 6 مدرسه روستایی دچار سانحه آتش سوزی شدند . در این آتش سوزی ها 63 دانش آموز دچار سوختگی شدید شدند و 4 دانش آموز هم جان خود را از دست دادند . بر اساس آمار ارائه شده علت اصلی آتش سوزی مدارس سیستم گرمایشی نا مناسب عنوان شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها