کد خبر: ۲۸۰۷۸۱
زمان انتشار: ۱۶:۵۵     ۰۵ دی ۱۳۹۳
بیکاری همچنان مشکل اول جوانان و تحصیلکرده های کشور است.تحصیلکرده هایی که توقع دارند در شغل های مرتبط مشغول به کار شوند اما این امر هرگز تا امروز محقق نشده است و این امکان برای تعداد کمی از جوانان وجود دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز،  هنوز از یادها نرفته است که محمود احمدی نژاد در سال ۹۰ وعده ایجاد ۲.۵ میلیون شغل را به مردم داد.وعده ای که اما در دوسال فرصت باقی مانده برای دولت او هرگز عملی نشد ، هر چند که همواره دولت دهمی ها از شخص احمدی نژاد گرفته تا معاون اول او محمدر ضا رحیمی و وزیر کار وقت بر ایجاد ۲.۵ میلیون شغل تاکید داشتند اما در دولت دهم هرگز مشکل بیکاری حل نشد و حتی به سوی بهبود هم نرفت.

علاوه بر وعده ایجاد ۲.۵ میلیون شغل، در سال های فعالیت دولت های نهم و دهم دو طرح با تبلیغات فراوان و صرف میلیاردها تومان منابع به انجام رسید، اما نه بنگاه های زودبازده توانست تاثیر چندانی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد و نه طرح کوچک مشاغل خانگی در رونق بازار کار نقشی داشت.

در واقع می توان گفت به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با همه تصمیمات کلان دولت ها، در سالیان گذشته اشتغال زایی متاثر از سیاست های هیجانی و لحظه ای پیشرفت چندانی نداشته است. این مسئله باعث انباشت تقاضا برای کار در کشور طی سال های گذشته شده است.

البته پیش از دولت‌های نهم و دهم نیز برخی طرح های اشتغال زایی در دولت هشتم اجرا شد. طرح ضربتی خوداشتغالی با پرداخت وام های ۳ میلیون تومانی در بیش از ۱۰ سال گذشته نه تنها اشتغال چندانی را در بازار کار کشور ایجاد نکرده بود، بلکه باعث به انحراف کشیدن تسهیلات بانکی نیز شده بود.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اما در حالی که  دولت روحانی بعد از گذشت یک سال تنها درباره نرخ بیکاری هشدار داده بود، وزیر کار خبر داد: تا پایان سال‌جاری ۵۰۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

حالا هم در حالی که هنوز معلوم نیست با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شده یا خیر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی خبر داده: برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در کشور معادل یک‌هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۴ تحت نظر دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال برای این بخش پیش‌بینی شده است.

علی ربیعی درپاسخ به سوالی مبنی بر منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده برای ایجاد شغل، اظهار کرده: بخشی از این تسهیلات برای کمک‌های فنی با هدف توسعه اشتغال، بخشی برای کمک به یارانه سوخت کارخانه‌ها و بخش دیگر هم به شکل انواع تسهیلات بخش‌های مختلف تولید تخصیص می یابد.

وی ادامه داده: رقم مناسبی در صندوق نوآوری و شکوفایی موجود است که در پی نشست هفته پیش با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک کمیته دائم تشکیل دادیم تا با کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری و بانک توسعه تعاون، دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال و صندوق شکوفایی و نوآوری هم‌افزایی ایجاد می‌کنیم.

گفتنی است، چندی پیش نیز رئیس‌جمهور عنوان کرده بود، با اقداماتی که پیش‌بینی شده، می‌توان انتظار داشت ۱۹۰ هزار شغل جدید تا پایان سال‌جاری ایجاد شود.

اظهاراتی که یادآور سخنان دولت دهمی ها است که در باره تعداد شغل اظهار نظر می کردند اما هنوز معلوم نیست که اصلا اگر شغلی ایجاد شده و خبری از جزئیات نیست.

این در حالی است که براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، تعداد بیکاران کشور به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر رسیده و از این تعداد دستکم ۱ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر فقط فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به سخنان وزیر کار و از انجایی که دولت یازدهم به مردم قول داده بود شفاف و صادق باشد، تکلیف شغل های ایجاد شده و وعده های داده شده در سال ۹۴ مشخص خواهند شد یا خیر؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها