کد خبر: ۲۸۳۱۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۳ دی ۱۳۹۳
بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید نفت سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت در ماه دسامبر کمتر از یک درصد کاهش داشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا ؛ بررسیهای بلومبرگ نشان می‌دهد، تولید نفت اوپک در ماه دسامبر یک ماه پس از مخالفت این سازمان با کاهش تولید، کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

براساس نظرسنجی صورت گرفته از شرکت‌های نفتی، تولید‌کنندگان و تحلیلگران، تولید 12 عضو سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت ماه گذشته در پی کاهش تولید عربستان، لیبی و امارات، روزانه 122 هزار بشکه(0.4 درصد) کاهش یافت و به 30 میلیون و 229 هزار بشکه در روز رسید.

نفت برنت و نفت سبک آمریکا به پایین‌ترین قیمت از ماه مه 2009 تاکنون رسیده‌ و بدترین سال را به لحاظ قیمت از سال 2008 سپری کرد.

اوپک در نشست وزرای خود در ماه وین سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود را بدون تغییر تثبیت کرد و این گمانه‌زنی را به وجود آورد که این سازمان اجازه خواهد داد قیمت نفت آنقدر پایین بیاید تا تولید نفت شیل آمریکا که به بالاترین سطح سه دهه اخیر رسیده کاهش پیدا کند.

دان هکمان مشاور سرمایه‌گذاری در بانک مدیریت سرمایه آمریکا در گفتگوی تلفنی به بلومبرگ گفت: سرانجام تولید‌کنندگان بزرگ برای حمایت از قیمت‌ها کاهش قابل توجهی در تولید خود خواهند داد.

وی افزود: این زمان می‌برد که اشباع شدید بازار تعدیل شود.

عربستان ماه گذشته عرضه خود را روزانه 150 هزار بشکه کاهش داد و به متوسط 9.5 میلیون بشکه در روز رساند. میدان فراساحلی خفچی در منطقه مرزی بین عربستان و کویت که روزانه 300 هزار بشکه ظرفیت دارد، 16 اکتبر به دلیل نگرانیهای زیست‌محیطی تعطیل شد.

یک منبع آگاه گفت: تقاضای آسیا برای نفت خام عربستان در حال حاضر ضعیف است.

آدام وایز مدیر موسسه انرژی جان هانکوک در بوستون گفت: برای یک مدت طولانی اوپک و به ویژه عربستان یک تولید‌کننده دارای تولید مازاد بوده است. آنها زمانی که قیمت‌ها به شدت پایین بیاید تولید خود را کاهش می‌دهند. این نقشی نیست که آنها بخواهند دیگر داشته باشند.

تولید نفت لیبی در ماه دسامبر روزانه 130 هزار بشکه کاهش یافت و به 450هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح از ماه ژوئیه تاکنون است. تولید نفت این کشور از زمان برکناری معمر قذافی کاهش یافته است. لیبی در ژانویه 2011 روزانه یک میلیون و 585 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

لیبی در حال حاضر پس از حمله شبه نظامیان به تاسیسات انرژی از جمله السدر بزرگ‌ترین پایانه صادرات نفت این کشور، کمتر از 300 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

امارات ماه گذشته تولید نفت خود را روزانه با 100 هزار بشکه کاهش به دو میلیون و 700 هزار بشکه در روز رساند. صادرات نفت امارات به ژاپن در ماه گذشته کاهش یافته است. اقتصاد ژاپن دچار انقباض شده و نفت وارد شده در ماه نوامبر، تقاضای این کشور در دسامبر را کاهش داده است.

براساس این نظرسنجی، تولید نفت عراق در ماه گذشته روزانه 150 هزار بشکه افزایش یافت و به سه میلیون و 520 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین سطح تولید از سال 2000 تاکنون است. همچنین تولید نفت این کشور بیشترین افزایش را در بین تولید‌کنندگان نفت اوپک در ماه دسامبر داشته است.

دولت بغداد ماه گذشته در زمینه‌ صادرات نفت به ترکیه با منطقه کردستان به توافق رسید که راه را برای صادرات بیشتر به بازار‌های بین‌المللی هموار می‌کند.عراق دومین تولید‌کننده بزرگ در اوپک است.

  تولید نفت نیجریه در ماه گذشته روزانه با 110 هزار بشکه افزایش به دو میلیون و 80 هزار بشکه رسید. نیجریه نیز پس از عراق بیشترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک داشته است.

تولید نفت نیجریه اغلب به دلیل ناآرامی در دلتای رود نیجر اصلی‌ترین منطقه نفت‌خیز نیجریه دچار اختلال می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها